Aktiivisella metsätaloudella kohti nielutavoitteita

Suomessa metsät kasvavat paljon enemmän kuin niitä vuosittain käytetään. Metsien hiilivarasto kasvaa koko ajan ja siten metsät viilentävät ilmastoa. Näin tapahtuu jatkossakin, mikäli aktiivisella metsänhoidolla pidetään huolta metsien terveydestä ja kasvukunnosta.

Luonnonvarakeskus (Luke) julkaisi tänään EU:n LULUCF-asetuksen vaatiman vertailutason Suomen metsänieluille. Poliittiset laskelmat määrittävät, minkä kokoista hiilinielua eli metsävarojen kasvuvauhtia Suomessa tavoitellaan kaudella 2021–2025. Tämän jälkeen nähdään, tuleeko Suomelle laskennallisista nielusäännöistä plussaa vai miinusta. Kokonaisuuteen vaikuttaa suuri määrä muuttujia.

Metsävaramme ovat olleet voimakkaassa kasvussa viimeiset 50 vuotta. Suomella on useita hyviä keinoja jatkaa tätä kehitystä pitkälle tulevaisuuteen ilman, että tulevien sukupolvien taakaksi jäisi tuhoalttiit tai kasvultaan taantuvat metsät.

– Tilanne kannustaa entistä enemmän metsien kasvun lisäämiseen. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta on tärkeää pitää metsät elinvoimaisina sekä kasvattaa metsävaroja entisestään. Laajat tuhot havumetsissä Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa ovat varoittavia esimerkkejä passiivisen metsätalouden vaaroista, toteaa Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Metsäteollisuus tarjoaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja rakentaa hyvinvointia

Metsäteollisuuden tavoitteena on nostaa uusiutuvien energialähteiden osuus energiatuotannossaan jopa 90 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Tämä on erittäin kunnianhimoinen tavoite, mutta jo nyt fossiilisista irtautumisen ja energiatehokkuustoimien ansiosta metsäteollisuuden tuotantoon suhteutetut hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet yli 60 prosenttia 1990-luvun alkuun verrattuna. Metsäteollisuus valmistelee parhaillaan toimialan ilmastotiekarttaa helpottamaan taivalta kohti ilmastoneutraali Suomi 2035 -tavoitetta.

Hyvä ja kestävä metsänhoito sekä puupohjaiset tuotteet hillitsevät ilmastonmuutosta, samalla metsäteollisuus rakentaa ja turvaa hyvinvointia Suomessa. Ala työllistää suoraan ja välillisesti 140 000 ihmistä, luo noin 4 miljardin euron verokertymän ja vastaa edelleen viidenneksestä Suomen tavaraviennistä. Metsäteollisuuden positiivinen vaikutus Suomen kansantalouteen on erittäin suuri.

Investointien myötä ala uudistuu ja kehittää uusia tuotteita samalla, kun Suomen metsävarat kasvavat entisestään. On tärkeää, että puunjalostusta kehitetään kasvavien metsävarojen Suomessa sen sijaan, että puunkäyttöä ohjattaisiin heikomman ympäristösääntelyn tai hupenevien metsävarojen maihin.

Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi, p. 050 567 9093

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.