Älä hassahda Black Fridayna yksittäisten tavaroiden tuotevakuutuksiin – kotivakuutus kattaa samoja vahinkotilanteita mutta monesti pienemmällä hinnalla

Black Friday on viime vuosina astunut myös suomalaiseen katukuvaan. Kaupat houkuttelevat ostoksille tarjoamalla tuotteita tarjoushinnoin. Moniin tavaroihin, kuten kodinkoneisiin, puhelimiin ja tietokoneisiin on tarjolla usein erillisiä tuotevakuutuksia, joka korvaa tuotteen vahingon sattuessa. Ifin tuotepäällikkö Henrik Rantanen muistuttaa, että myös kotivakuutus korvaa laajuudesta riippuen samanlaisia yksittäisten tavaroiden vahinkotilanteita.

Monista kotivakuutuksista ja esimerkiksi Ifin laajoista kotivakuutuksista korvataan kodin irtaimiston, kuten puhelimen, tietokoneen ja kodinkoneiden, rikkoutumisia.

– Tuotevakuutus käy myös usein varsin kalliiksi: sen hinta voi pahimmillaan olla jopa enemmän kuin kotivakuutus koko irtaimistolle omavastuineen, sanoo Ifin kerros- ja rivitalovakuutusten tuotepäällikkö Henrik Rantanen.

Tuotevakuutuksista esimerkiksi puhelinvakuutuksen hinta vaihtelee 100–400 euron välillä ja omavastuu on tyypillisesti 49 euroa. Kotivakuutuksen hinta vaihtelee riippuen mm. vakuutuksen laajuudesta, asunnon koosta ja sijainnista. Laajan kotivakuutuksen saa kaksioon halvimmillaan reilulla satasella.

On myös hyvä huomioida, että kotivakuutus on usein paitsi yksittäistä tuotevakuutusta edullisempi, myös huomattavasti kattavampi.

– Kotivakuutus kattaa yksittäisen tuotteen, kuten puhelimen, kännykän tai kodinkoneen hajoamisen lisäksi koko kodin irtaimistolle sattuneet vahingot. Lisäksi siihen sisältyy oikeusturva- ja vastuuvakuutus eli siitä saa korvausta esimerkiksi asunto- ja kiinteistökauppariitoihin tai vaikkapa jos jälkikasvu vahingoittaa naapurin autoa, Rantanen muistuttaa.

Jos tuotevakuutus kuitenkin houkuttaa, kannattaa ennen sen ostamista tarkistaa oman kotivakuutuksen kattavuus ja varmistaa, saisiko sitä laajentamalla tuotevakuutusta kattavamman turvan vielä edullisemmin.

Katso mitä kotivakuutus korvaa ja millaisia korvauksia If keskimäärin maksoi

Kymmenissä tuhansissa keittiöissä piilee vakava tulipaloriski - havaitse reistailevan liesituulettimen vaaran merkit ajoissa22.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Harmittomalta vaikuttava vika liesituulettimessa tai jopa pelkkä veden keittäminen saattavat aiheuttaa mekaanisella liukukytkimellä varustetusta liesituulettimesta alkavan tuhoisan palon. Viime aikoina liesituuletinpalot ovat jälleen olleet harmillisen yleinen uutinen eri puolella Suomea. Varmista, ettei omassa keittiössäsi piile paloriskiä ja vaihda oikutteleva tuuletin suosiolla uuteen.

Ifin tutkimus: Digitaalisia terveyspalveluja ja tekoälyä tulisi hyödyntää terveydenhoidossa nykyistä enemmän – etälääkäri ja muut digipalvelut usealle silti vielä vieraita16.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Etälääkärin ja muiden terveydenhoidon digipalveluiden hyödyntäminen on suomalaisille vielä vierasta. Yli puolet suomalaisista suhtautuu kuitenkin niihin sekä tekoälyn hyödyntämiseen terveydenhoidossa myönteisesti. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometristä, jolla selvitettiin suomalaisten suhtautumista erilaisiin terveydenhoidon digi- ja etäpalveluihin. Etälääkäriin suhtautuvat positiivisimmin nuoret sekä ne, jotka ovat jo kokeilleet jotakin terveydenhoidon etäpalvelua.

Terveysbarometri: Lääkäripalveluissa suomalaisille on tärkeintä nopea pääsy lääkäriin ja kuulluksi tuleminen – mutta kenen vastuulle kuuluisi sairauksien ennaltaehkäisy?3.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Suomalaisten mielestä tärkeintä lääkäripalveluissa on se, että lääkäriin pääsee nopeasti ja ihminen kokee tulleensa kuulluksi. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometrista. Tutkimuksen mukaan tyytymättömyyttä lääkärikäynnissä aiheuttavat tyypillisesti väärät diagnoosit, lääkärin empatian puute ja kiire. Sairauksien ennaltaehkäisyä pitäisi tehdä nykyistä enemmän, mutta kuka ottaisi sen vastuulleen?

Rikkoutuneista silmälaseista 350 euroa, vuotavasta astianpesukoneesta 4 500 euroa, asuntokauppariidoista 4 000 euroa – näitäkin kotivakuutus korvaa ja tällaisia korvauksia If keskimäärin maksoi14.11.2019 13:08:37 EETTiedote

Kun arjessa tapahtuu vahinko, elämä voi käydä kalliiksi ilman kotivakuutusta. Kotivakuutus korvaa isompia ja pienempiä arkisia vahinkoja tulipaloista ja vuotaneesta pesukoneesta rikkoutuneisiin kännyköihin ja varastettuihin polkupyöriin. Entä tiesitkö, että kotivakuutuksesta korvausta saa myös esimerkiksi muuttovahinkoihin, asunto- ja kiinteistökauppariitoihin tai vaikkapa siihen, jos jälkikasvu vahingoittaa naapurin autoa?