Älä kaada kinkkurasvaa viemäriin – näin kierrätät kokkausrasvat oikeaoppisesti

Joulun aikaan uunissa valmistuvat kinkut, kalkkunat, kalat ja muut jouluruoat. Lajittele ja kierrätä paistamisesta syntyvä rasva asianmukaisesti. Rasvaa ei saa kaataa viemäriin tai wc-pönttöön, muistuttaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.

Rasva ei kuulu viemäriin. Nestemäinen rasva tulee laittaa sekajätteeseen suljetussa pakkauksessa. Hyytynyt paistorasva kannattaa laittaa biojätteeseen. Myös pienet määrät nestemäistä rasvaa voi imeyttää biojätteeseen.

Jähmettyvä rasva aiheuttaa helposti tukoksia viemäriputkissa ja -verkostossa. Kiinteistöjen viemäriputkiin muodostuvien tukosten aukaisusta lankeaa iso lasku asukkaille.

- Paistorasva aiheuttaa myös kunnossapitotöitä HSY:n viemäriverkostossa ja jäteveden pumppaamoissa. Viemäritukokset aiheuttavat kiinteistöjen lisäksi usein vahinkoa myös ympäristölle, kertoo HSY:n verkostopäällikkö Sami Sillstén.

Kierrätä kokkausrasvat kastikkeeksi, energiaksi tai kompostimullaksi

Paistorasvoja ja öljyjä kannattaa hyödyntää uudelleen ruoanlaitossa. Kinkun paistorasvan voi käyttää esimerkiksi kastikkeen pohjaksi tai paistamiseen. Säilykkeiden öljymarinadeilla voi maustaa salaattia tai sämpylätaikinaa.

Ylimääräinen rasva pääsee hyödynnettäväksi bio- tai sekajätteenä. Kiinteän tai hyytyneen rasvan voi laittaa biojätteeseen, myös pienet määrät nestemäistä rasvaa voi imeyttää biojätteeseen. Paistinpannulta rasvan jäämät kannattaa pyyhkäistä talouspaperilla, jonka voi laittaa biojätteeseen.

Nestemäinen rasva kuuluu sekajätteeseen suljetussa pakkauksessa. Rasva kannattaa laittaa purkkiin ja sulkea tiiviisti, jotta se ei sotke jäteastiaa. Pakkaamiseen voi käyttää tyhjää pakkausta kuten öljypulloa tai leviterasiaa. Jos kannellista tai korkillista pakkausta ei löydy, voi rasvan pakata esimerkiksi kartonkitölkkiin, kunhan sen teippaa tiiviisti kiinni.

- Rasva on hyvää raaka-ainetta, joten se on järkevintä kerätä talteen ja toimittaa asianmukaisesti kierrätykseen ja hyödynnettäväksi. Sekajätteenä rasva poltetaan sähköenergiaksi ja kaukolämmöksi, biojätteenä siitä syntyy biokaasua ja kompostimultaa, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Maija Palomäki.

Joulun aikana asukkaat voivat osallistua myös valtakunnalliseen Kinkkutemppuun, jossa joulukinkun ja muiden jouluruokien paistorasvat kerätään ja kierrätetään polttoaineeksi. Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella on 21.12.2019–7.1.2020 välisenä aikana yhteensä yli 50 Kinkkutempun keräyspistettä K-kauppojen ja Neste-asemien yhteydessä sekä Rinki-ekopisteissä. Lähimmän keräyspisteen voi etsiä Kinkkutemppu.com-sivuston hakupalvelusta.

Älä ruoki rottaa -kampanja muistuttaa viemärietiketistä

HSY:n kampanja muistuttaa joulukuussa viemärietiketistä ja rasvojen oikeaoppisesta lajittelusta. Kampanja näkyy esimerkiksi pääkaupunkiseudun Finnkino-teattereissa ja metroasemilla. Viemäriin kaadettu rasva voi viemärin tukkimisen lisäksi houkutella rottia. Rotat pääsevät lisääntymään pääviemäreiden sivuputkissa, jos viemäreissä on saatavilla ravintoa.

Ei rasvaa viemäriin - näin kierrätät kokkausrasvat

• Hyödynnä kinkkurasvat ruoanlaitossa esimerkiksi kastikkeen pohjana.
  • Anna ylimääräisen paistorasvan jähmettyä kiinteäksi ja laita biojätteeseen.
  • Valuta nestemäinen rasva muovirasiaan tai maitotölkkiin ja laita tiiviisti suljettu pakkaus sekajätteeseen.
  • Imeytä pienet määrät nestemäistä rasvaa talouspaperiin ja laita biojätteeseen.
  • Voit myös osallistua Kinkkutemppuun ja kierrättää jouluruokien paistorasvat uusiutuvaksi dieseliksi.
Käytä paistorasva ja öljy uudelleen

- Verkostopäällikkö Sami Sillstén, sami.sillsten@hsy.fi, puh. 050 466 9114
- Ympäristöasiantuntija Maija Palomäki, maija.palomaki@hsy.fi, puh. 045 657 7375

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi