Älä kysy tätä diabetesta sairastavalta

Noin 300 000 suomalaista sairastaa tyypin 2 diabetesta. Sen lisäksi arvioidaan, että 150 000 suomalaista sairastaa tietämättään. Tyypin 2 diabetes on siis yleinen sairaus, mutta siihen liittyy edelleen monia harhaluuloja, jotka diabeetikoita itseään usein harmittavat. Mitä diabetesta sairastavalta ei ainakaan kannata kysyä? Diabeteslääkäri Tero Saukkonen kertoo.

Miksi et kiinnittänyt enemmän huomiota elämäntapoihisi?

Kakkostyypin diabetes ei aina ole suoraan seurausta epäterveellisistä elämäntavoista. ”Elämäntavoilla voi kyllä useimmiten vaikuttaa diabeteksen puhkeamiseen ja ennaltaehkäisyyn kannattaa pyrkiä, mutta osalla potilaista perinnöllinen alttius sairastua on hyvin voimakas”, Novo Nordiskin lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen sanoo. Jos toisella vanhemmalla on todettu kakkostyypin diabetes, on sairastumisriski noin 40 prosenttia, ja molempien vanhempien sairastaessa perinnöllinen riski on jopa 70 prosenttia. On yksilöllistä, kuinka hyvin elintavoilla voi pitää perinnöllisen sairastumisalttiuden kurissa.

Miksi et hoida diabetestasi laihduttamalla?

”Painonhallinta on tärkeä osa diabeteksen hoitoa ja jokaisen kilon pudotuksesta on hyötyä. Laihduttaminen ei kuitenkaan yleensä yksin riitä, varsinkin, jos diabetes on jo edennyt vaikeahoitoiseksi. Ja vaikka ylipaino on tyypin 2 diabetesta sairastavalle usein tyypillistä, kaikki kakkostyypin diabetesta sairastavat eivät kuitenkaan ole ylipainoisia”, Saukkonen muistuttaa. Kakkostyypin diabetes voi olla myös normaalipainoisen sairaus, jolloin taustalla on yleensä perinnöllinen insuliinierityksen häiriö.

Miksi syöt makeaa jälkiruokaa?

Diabetesta sairastavalle ei tarvitse hankkia sokeritonta jälkiruokaa. Toisin kuin usein ajatellaan, sokeri tai makeat ruuat eivät itsessään ole diabeetikolle kiellettyjä. Tärkeintä on ruokavalio kokonaisuudessaan. Diabeteksen suositusruokavalio on hyvin lähellä virallisten ruokasuositusten mukaista ruokavaliota. Ylimääräistä sokeria on hyvä jokaisen välttää.

Mihin sinä insuliinia tarvitset, sinullahan on vain tyypin 2 diabetes?

Osalla potilaista insuliini on paras hoito jo varhaisessa vaiheessa kakkostyypin diabetesta, osalla sitä tarvitaan vasta monien vuosien kuluttua. Tyypin 2 diabeteksen hoito on hyvin yksilöllistä. Osa lääkkeistä parantaa insuliiniherkkyyttä, kun taas insuliinin antaminen korvaa insuliinin erityksen puutetta. Moni potilas tarvitsee monella mekanismilla vaikuttavia lääkkeitä. ”Lisäksi on muistettava, että se, mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella”, Saukkonen toteaa.

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019