Älä pane itseäsi hengiltä! – Hiv-tukikeskuksen julistenäyttely esittelee valistuksen muutoksen pelottelusta nautintoon

Ensimmäiset hiv-tartunnat todettiin Suomessa yli 30 vuotta sitten. Vuonna 1986 Seta päätti perustaa Aids-tukikeskuksen tuottamaan tukipalveluita sairastuneille sekä kehittämään hivin testaus- ja ennaltaehkäisytyötä. Tänä vuonna vietetään nykyisen Hiv-tukikeskuksen 30-vuotisjuhlia ja sen kunniaksi järjestetään julistenäyttely Tampereella, Helsingissä ja Oulussa. Tampereen näyttely on osa Pirkanmaan Priden ohjelmistoa ja se järjestetään Työväenmuseo Werstaassa 7.-22.6.2016. Näyttelyssä on esillä 29 erilaista julistetta hiv-työn 30-vuotisen historian ajalta. Hiv-tukikeskuksen omien julisteiden lisäksi näyttelyssä nähdään muun muassa Maailman aids-päivän toimikunnan, Suomen Punaisen Ristin ja Lääkintöhallituksen julisteita.

Halu elää. Kondomi suojaa. Juliste. Aids-tukikeskus, 1990-luku.

Halu elää. Kondomi suojaa.

Yksinäisyys sattuu enemmän kuin hiv.

Älä tuo tuliaisia. Tartuta vain tietoa.

Mitä jos se olisit sinä?

Kondomi on kevyempi kantaa kuin hiv.

Meillä kaikilla on hiv-status. Tiedätkö omasi?

It’s a jungle out there. Use a condom.

Hiv-tukikeskuksen 30-vuotisjuhlavuoden julistenäyttely tuo esiin, miten hiv-valistusta on vuosien varrella tehty monenlaisin keinoin. Ihmisiä on peloteltu kuolemalla ja sairauden taakalla, toisaalta kondominkäyttöä on pyritty edistämään humoristisilla ja joskus provosoivillakin viesteillä. Hiv-työn asiantuntijat ovat olleet eturintamassa rikkomassa seksiin ja seksuaalisuuteen liittyviä normeja ja tabuja. Tärkeässä roolissa on ollut hiviin ja hiv-tartunnan saaneisiin kohdistuvien ennakkoluulojen ja syrjinnän vastainen työ. Siitä esimerkkinä Maailman aids-päivän toimikunnan juliste vuodelta 2003, jossa presidentti Tarja Halonen on mukana kampanjoimassa hiv-tartunnan saaneiden yksinjäämistä ja syrjintää vastaan.

- Näyttelyyn on valittu mahdollisimman monipuolinen kattaus erilaisia julisteita. Varhaisimmissa julisteissa puhutaan vielä aidsista ja eloonjäämisestä. Myöhemmissä kampanjoissa on keskitytty muun muassa hiv-testauksen ja kondominkäytön edistämiseen sekä matkailijoiden hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn. Myös miesten välistä seksiä käsitellään useissa julisteissa, koska hiv koskettaa erityisesti miehiä, joilla on seksiä miesten kanssa, kertoo Hiv-tukikeskuksen Tampereen toimipisteen suunnittelija Katariina Huuhka.

Tervetuloa näyttelyn avajaisiin ti 7.6.2016 klo 16.00.
Paikalla Tampereen näyttelyn vastaava suunnittelija Katariina Huuhka Hiv-tukikeskuksesta

Älä pane itseäsi hengiltä! – Julistenäyttely hiv-valistuksen muutoksesta pelottelusta nautintoon
Työväenmuseo Werstas, Komuutti-tila
7.-22.6.2016
Vapaa pääsy
Aukioloajat: ma suljettu | ti-su 11-18
Osoite: Väinö Linnan aukio 8, 33210 Tampere
www.tyovaenmuseo.fi

www.hivtukikeskus.fi

Katariina Huuhka
suunnittelija
Hiv-säätiö / Hiv-tukikeskus
katariina.huuhka@hivtukikeskus.fi

Halu elää. Kondomi suojaa. Juliste. Aids-tukikeskus, 1990-luku.
Älä pane itseäsi hengiltä. Juliste. Suomen Punainen Risti, 2004.
Yksinäisyys sattuu enemmän kuin hiv. Juliste. Maailman aids-päivän toimikunta, 2003.
Käytä kumia. Juliste. Lääkintöhallitus, 1980-luku.
It's a jungle out there. Use a condom. Hiv-tukikeskus & Kilroy, 2015
Aids. Juliste. Grafia, 1990-luku.