Älä pane itseäsi hengiltä! – Hiv-tukikeskuksen julistenäyttely Helsingin rautatieasemalla esittelee valistuksen muutoksen pelottelusta nautintoon

Hiv-tukikeskuksen 30-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Helsingin rautatieaseman Postihallissa järjestetään julistenäyttely 27.6.–3.7. Näyttelyssä on esillä 29 erilaista julistetta hiv-työn yli 30-vuotisen historian ajalta. Hiv-tukikeskuksen omien julisteiden lisäksi näyttelyssä nähdään muun muassa Maailman aids-päivän toimikunnan, Suomen Punaisen Ristin ja Lääkintöhallituksen julisteita. Helsinki Pride –viikon ohjelmistoon kuuluva näyttely tuo esiin, miten hiv-valistusta on vuosien varrella tehty monenlaisin keinoin. Ihmisiä on peloteltu kuolemalla ja sairauden taakalla, toisaalta kondominkäyttöä on pyritty edistämään humoristisilla ja joskus provosoivillakin viesteillä.

Halu elää. Kondomi suojaa. Juliste. Aids-tukikeskus, 1990-luku.

Halu elää. Kondomi suojaa.

Yksinäisyys sattuu enemmän kuin hiv.

Älä tuo tuliaisia. Tartuta vain tietoa.

Mitä jos se olisit sinä?

Kondomi on kevyempi kantaa kuin hiv.

Meillä kaikilla on hiv-status. Tiedätkö omasi?

It’s a jungle out there. Use a condom.

Ensimmäiset hiv-tartunnat todettiin Suomessa yli 30 vuotta sitten. Vuonna 1986 Seta perusti Aids-tukikeskuksen tuottamaan tukipalveluita sairastuneille sekä kehittämään hivin testaus- ja ennaltaehkäisytyötä. Juhlavuosinäyttelyyn on valittu monipuolinen kattaus erilaisia julisteita hiv-työn historian varrelta. Varhaisimmissa julisteissa puhutaan aidsista ja eloonjäämisestä, myöhemmissä kampanjoissa on keskitytty muun muassa hiv-testauksen ja kondominkäytön edistämiseen sekä matkailijoiden hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn. Tärkeässä roolissa on ollut myös hiviin ja hiv-tartunnan saaneisiin kohdistuvien ennakkoluulojen ja syrjinnän vastainen työ. Vuoden 2003 Maailman aids-päivän julisteessa presidentti Tarja Halonen on mukana kampanjoimassa hiv-tartunnan saaneiden yksinjäämistä ja syrjintää vastaan.

- Julistenäyttelyn kuvasto ja raflaavatkin otsikot varmasti herättävät ohikulkijat ja työmatkalaiset rautatieasemalla. Julisteista näkyy, että hiv-työssä on ollut tärkeää rikkoa seksiin ja seksuaalisuuteen liittyviä normeja ja tabuja. Vaikka nykyään hiv-valistustyössä ei ole syytä pelotella kuolemalla, on turvaseksin ja hiv-testauksen edistäminen sekä hiviin liittyvien ennakkoluulojen poistaminen yhä ajankohtaista, toteaa Hiv-tukikeskuksen toiminnanjohtaja Jukka Keronen.

Näyttelyn avajaisia vietetään ma 27.6. klo 7.30-9.00
Hiv-tukikeskuksen työntekijät ovat paikalla keskustelemassa näyttelystä ja jakamassa kondomeja.

Ti 28.6. klo 18-20 järjestetään aiheeseen liittyvä keskustelutilaisuus Tietoa, tukea & tunnetta! – jo 30 vuotta hiv-työtä Kirjasto 10:ssä (Elielinaukio 2G). Paneelikeskustelussa ovat mukana Aids-tukikeskuksen perustajajäsen Jussi Nissinen, infektiolääkäri Jussi Sutinen, sairaanhoitaja Riikka Teperi, Positiiviset ry:n puheenjohtaja Tapani Valkonen ja Hiv-tukikeskuksen Miesten kesken turvallisesti -työn suunnittelija Teppo Heikkinen.

Älä pane itseäsi hengiltä! – Julistenäyttely hiv-valistuksen muutoksesta pelottelusta nautintoon
Rautatieaseman Postihalli
27.6.-3.7.2016
Vapaa pääsy
Aukioloajat: joka päivä 5.00-2.00
Osoite: Kaivokatu 1, Helsinki

Vilma Pietilä
viestintäpäällikkö
Hiv-säätiö / Hiv-tukikeskus
vilma.pietila@hivtukikeskus.fi

Halu elää. Kondomi suojaa. Juliste. Aids-tukikeskus, 1990-luku.
Käytä kumia. Juliste. Lääkintöhallitus, 1980-luku.
Yksinäisyys sattuu enemmän kuin hiv. Juliste. Maailman aids-päivän toimikunta 2003.
Älä pane itseäsi hengiltä. Juliste. Suomen Punainen Risti, 2004.
Aids. Juliste. Grafia, 1990-luku.
It's a jungle out there. Use a condom. Juliste. Hiv-tukikeskus & Kilroy, 2015.