Alko avaa uuden myymälän Kuopion Kolmisoppeen

Kuopio saa Alkon 90-vuotissyntymäpäivän kunniaksi uuden myymälän.
”Myymälän avauspäivä on suunniteltu juuri juhlapäiväksi viides huhtikuuta. Myymälä sijaitsee Kolmisopen kauppakeskuksessa ja tulee olemaan Kuopion ydinalueen seitsemäs myymälä”, kertoo palvelujohtaja Mika Kauppinen.
Uusien myymälöiden perustaminen pohjautuu Alkossa kokonaisarviointiin. Liikepaikkojen muutostarpeita tarkastellaan kysynnän ja asiakasvirtojen pohjalta.
”Kun mietimme uusia myymälöitä tai uusia liiketiloja, tarkastelemme kehittyviä asuinalueita, monipuolisia ostosympäristöjä ja liikenteen solmukohtia. Paikkoja, jotka ovat asiakkaille luontevia ja vaivattomia asiointipaikkoja.”
Uuden myymälän valikoima monipuolistaa kuopiolaisten tuotetarjontaa
Uuden myymälän kokonaispinta-ala on 152 neliötä, ja tuotteita on valikoimassa noin 550.
”Olemme pyrkineet valitsemaan uuden myymälän tuotteisiin vähän erilaisempaa valikoimaa, kuin mitä löytyy muista Kuopion Alkoista ja näin monipuolistamaan kuopiolaisten tuoterepertuaaria”, kertoo Kauppinen ja lisää: ”Verkkokaupastamme toki koko Alkon valikoima on tasapuolisesti kaikkien saatavilla. Jokainen myymälä toimii verkkokaupan noutopisteenä. Toimitus on veloitukseton ja toimitusaika nopeimmillaan pari päivää.”
Alkon asiakkaat ovat löytäneet yhä vahvemmin myös verkkoasioinnin. Valtakunnallisesti verkkokauppatilaukset kasvoivat viime vuonna noin 27 prosenttia.
”Samoissa lukemissa olemme myös Kuopion seudulla. Asiakkaat arvostavat vaivattomuutta ja sitä, että asiointi ei ole riippuvainen ajasta tai paikasta. He haluavat myös minimoida asiointiaikaa sekä lähikontakteja myymälässä.”
Myymälä avataan Alkon 90-vuotissyntymäpäivänä
Alko täyttää viides huhtikuuta 90 vuotta. Lukusarja 543210 on yksi Suomen historian tunnetuimpia lukusarjoja. Vuodesta 1919 voimassa olleen kieltolain päätyttyä ensimmäiset Alkon myymälät avautuivat 5.4.1932 klo 10. Myymälöitä avattiin kaikkiaan 48, joista kaksi Kuopioon.
”Asiakaspalvelussamme olemme tulleet pitkälle niistä ajoista, kun myymälöistä tehtiin kolkkoja ja luotaantyöntäviä. Pullot olivat vaaka-asennossa ja etiketit piilossa. Myyjä ei saanut esitellä, saati suositella juomia, vaan myymälän seinällä riippuvasta hinnastosta näki mitä lajeja oli saatavilla. Tänä päivänä asiakaspalvelu on meille vastuullisuuden ohella ykkösasia”, kertoo palvelupäällikkö Anne Martikkala.
Alko lanseeraa juhlan kunniaksi oman alkoholittoman vegaanisen kuohujuoman, joka tulee myyntiin juuri Alkon syntymäpäivänä. Juoman tuottaja on kotimainen pientuottaja Korpihilla.
”Trendikkäästi vaaleanpunaisen kuohujuoman makuna on karpalo ja maarianheinä. Kuohuva on makean hapokas, raikas ja hennon mausteinen. Maussa viipyilee myös kukkaniityt. Tämä alkoholiton kuplajuoma sopii hyvin kevään ja kesän juhliin sekä vaikkapa piknikille”, Martikkala kuvailee.
Alko on aiemmin kertonut avaavansa uudet myymälät tänä vuonna Hämeenlinnan Tiiriöön, Vaasan Liisanlehtoon, Porvoon vanhaankaupunkiin ja Helsingin Katajanokalle.
Yhteyshenkilöt
Palvelujohtaja Mika Kauppinen, p. 040 566 5495, mika.kauppinen@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 368 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme