Alkon helmikuun 2020 myynti 5,7 miljoonaa litraa. Verkkokaupassa lähes 100 000 rekisteröitynyttä asiakasta.

Alkon helmikuun myynti oli 5,7 miljoonaa litraa. Kasvua tutuissa tuoteryhmissä: roseet ja alkoholittomat kiinnostavat.

Alkon helmikuun myynti oli 5,7 miljoona litraa ja 2,3 prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Helmikuussa oli yksi myyntipäivä enemmän kuin 2019.
Roseeviinien kysyntä kasvoi lähes 18 prosenttia, alkoholittomien reilu 12 prosenttia ja kuohuviinien noin seitsemän prosenttia. Tuoteryhmistä väkevien viinien, oluiden, longdrinkien ja siiderien myynti laski.

Helmikuussa avasimme uuden myymälän Hyvinkäälle ja Alkolla on nyt 361 myymälän verkosto ja 100 noutopistettä.

Verkkokaupassa lähes 100 000 rekisteröitynyttä asiakasta

Alko julkaisee osana myyntitilastoja kuukausittain myös myymälöiden TOP30-listan. Alkon verkkokauppa pitää myymälöiden ykkössijaa ja verkkokaupassa tullaan saavuttamaan 100 000 rekisteröityneen verkkokauppa-asiakkaan raja. Mobiilisovelluksen on ladannut noin 45 000 käyttäjää ja sen avulla asiakas voi tutustua koko tuotevalikoimaan, varmistaa haluamansa tuotteen saatavuuden, tilata tuotteita sekä nähdä lähimmän myymälän ja sen aukioloajat. Sovelluksessa on mahdollisuus kirjata myös muistiinpanoja ja omia tuotelistoja.

”Verkkokauppamme tarjoaa asiakkaille eri puolilla Suomea tasapuolisen mahdollisuuden tutustua yli 9 500 tuotteen valikoimaamme. Asiakas voi tehdä tilauksen joko Alkon verkkosivuilla, Alkon mobiilisovelluksessa tai myymälässä myyjän avustamana. Asiakkaat ovat mukavasti löytäneet palvelumme ja verkkokauppa onkin Alkon suurin myymälä”, kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Alkon hanapakkauspussien keräysalue laajeni pohjoiseen Suomeen

Helmikuussa Alkon hanapakkauspussien kierrätysverkosto laajeni ja 43 myymälää liittyy mukaan kierrätysverkostoon. Laajentumisen jälkeen kaikkiaan 247 Alkon myymälässä on keräysastia, johon hanapakkauspussit voi palauttaa.

Myymälöihin palautetut hanapakkauspussit hyödynnetään sementinvalmistuksessa, jossa niiden alumiini sitoutuu sementtiin ja muovi käytetään kierrätyspolttoaineena korvaamaan kivihiiltä. Myymälöihin palautetut pussit kuljetetaan muutoinkin ajettavien paluukuljetuksien mukana, ja edelleen Paraisilla sijaitsevalle sementtitehtaalle. Tavoitteena on, että keräyksestä ei synny suuria määriä lisäkuljetusten tarvetta.

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8-17), viestinta@alko.fi