Alkon puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2020
Tammi-kesäkuu lyhyesti
- Tuimme A-klinikkasäätiön Lasinen Lapsuus -kampanjaa sekä Helsingin kaupungin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän Perherauhanjulistuskampanjaa. Lahjoitimme 50 000 euroa Jokaiselle lapselle lounas -kampanjalle.
- #todistaikäsi-kampanjalla muistutettiin myynninvalvonnasta ja ikärajoista perinteisesti koulujen loppumisen yhteydessä. Ikärajatarkistusten mysterytulos oli huipputasolla 98,3 prosenttia (96,3 prosenttia).
- Ei tippa, vaan tapa -vastuullisuusteemalla heräteltiin keskustelua alkoholinkäyttöön liittyvistä tavoista ja tilanteista.
- Solmimme yhteistyösopimuksen IUF:n ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin kanssa tavoitteena sosiaalisen vastuun edistäminen ja työntekijöiden oikeuksien toteutuminen erityisesti viinien alkutuotannossa.
- Myynti tammi-kesäkuussa oli 43,8 miljoonaa litraa (38,6 miljoonaa litraa), mikä oli 13,4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
- Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 599,6 miljoonaa euroa (531,8 miljoonaa euroa), joka oli 67,8 miljoonaa euroa (12,8 %) enemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholijuomaveroton liikevaihto oli 288,9 miljoonaa euroa (255,0 miljoonaa euroa).
- Liikevoitto oli 25,5 miljoonaa euroa (11,5 miljoonaa euroa) ja tilikauden voitto oli 20,0 miljoonaa euroa (9,3 miljoonaa euroa).
- Korona-aikana maalis-kesäkuussa litramyynti oli 17,8 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa, ja asiakkaita kävi 5,1 prosenttia enemmän.
- Poikkeuksellinen pandemia-aika vaikutti Alkon myyntiin. Keväällä matkustajaliikenne Suomesta ulkomaille oli pysähdyksissä sekä suurin osa ravintoloista suljettuna. Näiden toimien seurauksena alkoholiostoja siirtyi Alkoon. Anniskelumyynnin osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on noin 10 prosenttia ja matkustajatuonnin osuus noin 15 prosenttia.
- Suunnittelimme ja toteutimme erilaisia toimenpiteitä turvallisen asioinnin varmistamiseksi koronapandemiatilanteessa muun muassa ottamalla käyttöön kassoilla suojapleksit ja lisäämällä asiakasviestintää mm. turvaväleistä ja hygieniasta.
- Avasimme uudet myymälät Jyväskylän kauppakeskus Seppään sekä Hyvinkään Willa-kauppakeskukseen. Alkon sadas noutopiste avautui Sonkajärvelle. Myymälöistä 20 uudistettiin ja remontoitiin.
Alkon alkoholijuomaverollinen liikevaihto tammi-kesäkuussa 2020 oli 599,6 miljoonaa euroa (531,8 miljoonaa euroa). Myyntivolyymi tammi-kesäkuussa oli 43,8 miljoonaa litraa, mikä oli 13,4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna (38,6 miljoonaa litraa). Suomen hallituksen toteuttamat toimenpiteet koronaviruksen leviämisen estämiseksi selittävät suurelta osin myynnin kasvua, kun osa ravintoloiden ja matkustajatuonnin kautta aiemmin hankitusta alkoholista ostettiin Alkosta.
Alkoholin kokonaiskulutuksesta anniskelu vastasi viime vuonna noin 10 prosenttia ja matkustajatuonti noin 15 prosenttia. Korona-aikana maalis-kesäkuussa litramyynti oli 17,8 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa, ja asiakkaita kävi 5,1 prosenttia enemmän.
Tuoteryhmistä muiden väkevien alkoholien, valkoviinien, punaviinien ja roseeviinien myynti kasvoi suhteessa eniten edellisestä vuodesta. Keskiostos nousi 8,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
”Koronavirus vaikutti alkuvuoden toimintaamme ja taloudelliseen tulokseen. Henkilöstömme ja asiakkaidemme turvallisuuden varmistaminen on ollut meille tässä poikkeuksellisessa tilanteessa tärkeää. Lämmin kiitos niin henkilöstöllemme, asiakkaillemme kuin tavarantoimittajillemme ja muille sidosryhmille yhteistyöstä tänä haastavana aikana”, sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.
Tänä keväänä erityisen haavoittuvassa asemassa ovat olleet lapset, joiden vanhemmilla ei ole ollut voimia kannatella arkea poikkeusoloissa.
”Olemme tiivistäneet entisestään yhteistyötä eri järjestöjen kanssa ja olimme muun muassa mahdollistamassa A-klinikkasäätiön ja Helsingin kaupungin perherauhan julistusta sekä tuimme Jokaiselle lapselle lounas -kampanjaa”, Laitinen kertoo.
Vuoden 2020 näkymät
Vuoden 2020 ensimmäinen vuosipuolisko ja erityisesti koronaviruksen aloittama ajanjakso maaliskuun puolivälistä eteenpäin on ollut erittäin poikkeuksellinen vaikuttaen myös Alkon toimintaan.
”Ravintoloiden avautuminen ja muiden poikkeustoimien purkaminen tulevat vaikuttamaan Alkon loppuvuoden myyntiin. Vaikutusten suuruutta on vaikeaa ennustaa”, toteaa Laitinen.
Turvallisuustoimenpiteet ja tehostettu hygienia jatkuvat Alkon myymälöissä edelleen. Asiakkaiden toivotaan edelleen noudattavan ohjeita turvallisuuden varmistamiseksi.
Terveyden ja hyvinvoinnin trendi jatkuu. Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia esimerkiksi alkoholittomista ja vastuullisesti tuotetuista juomista. Myös kiinnostus pientuottajatuotteisiin on kasvussa. Alko kehittää aktiivisesti tuotevalikoimaansa trendien ja asiakastoiveiden pohjalta.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme