Alkon puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2021: litramyynti laski, liikevaihto ja tulos paranivat. Kolmannes valikoimasta Vihreä valinta -tuotteita.

Tammi-kesäkuu lyhyesti
- Myynti tammi-kesäkuussa oli 43,5 (43,8) miljoonaa litraa, joka oli 0,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.
- Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 618,1 (599,6) miljoonaa euroa, joka oli 18,5 miljoonaa euroa (3,1 prosenttia) enemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholiveroa tuloutettiin valtiolle alkuvuoden aikana 319,1 (310,7) miljoonaa euroa.
- Liikevoitto oli 28,8 (25,5) miljoonaa euroa ja kauden voitto oli 24,2 (20,0) miljoonaa euroa.
- Uudet myymälät avattiin Oulun Ruskoon ja Keravalle. Kolmetoista myymälää uudistettiin. Koko 11 000 tuotteen valikoima on saatavilla valtakunnallisesti verkkokaupasta.
- Asiakkaiden kiinnostus Alkon verkkokauppaa ja digitaalisia palveluita kohtaan ovat kasvaneet edelleen. Verkkokaupan tilausmäärän kasvun (+63 prosenttia) lisäksi Alkon mobiilisovelluksen on ladannut 140 000 käyttäjää (kasvua 40 prosenttia).
- Asiakkaat arvioivat Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi Kansallisen Asiakaspalvelupalautetutkimuksen mukaan arvosanalla 8,58 (8,53).
- Vastuullisuuden pääteemana on yksinäisyyden ennaltaehkäiseminen. Pääyhteistyökumppaneina ovat MIELI Suomen mielenterveysseura ry sekä Helsinkimissio ry.
- Alkon toiminnan ilmastovaikutukset kartoitettiin ensimmäistä kertaa. Vihreä valinta -merkintöihin lisättiin uusi Hiilineutraali-symboli. Kolmannes valikoimasta Vihreä Valinta -tuotteita.
- Terveysturvallisuuteen niin henkilöstön työskentelyolosuhteiden kuin asiakkaiden asioinnin osalta panostettiin edelleen.
Vuoden 2021 näkymät
Koronarajoituksia kevennettiin asteittain kevään ja alkukesän aikana, jolloin myynti jakautui tasaisemmin alkoholin vähittäis- ja anniskelumyyntikanaviin sekä matkustajatuontiin.
Koronatilanteesta johtuva epävarmuus jatkuu ja tämä heijastuu alkoholin myyntikanaviin. Toimintaympäristön kehitystä seurataan tiiviisti ja reagoidaan sen edellyttämiin muutoksiin. Alkon koko vuoden myynnin ja liikevoiton ennakoidaan jäävän vuoden 2020 tasosta.
Toimitusjohtaja Leena Laitinen
Jatkunut koronatilanne vaikutti alkuvuonna toimintaamme ja myyntiimme. Kevään ja alkukesän aikana keventyneet koronarajoitukset siirsivät alkoholin myyntiä takaisin ravintola-anniskeluun. Matkustajatuonti on yhä ollut matalalla tasolla. Tavoitteenamme on edelleen ollut tarjota asiakkaille maailmanluokan palvelua ja olla vastuullisuuden edelläkävijä.
Myimme tammi-kesäkuun aikana 43,5 (43,8) miljoonaa litraa juomia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtomme oli 618,1 (599,6) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 28,8 (25,5) miljoonaa euroa. Kustannustehokkuutemme parani volyymin kasvun sekä prosessien ja toiminnan kehittämisen myötä. Kustannukset/liikevaihto-tunnusluku oli 24,9 (25,3) prosenttia. Asiakkaiden keskiostos nousi 3,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Strategiamme mukaisesti tarjoamme maailmanluokan palvelua monikanavaisesti. Avasimme alkuvuonna suunnitelmamme mukaisesti uudet myymälät Oulun Ruskoon ja Keravalle. Asiakkaamme ovat yhä enenevässä määrin hyödyntäneet verkkokauppaamme. Tammi-kesäkuussa tehtiin noin 112 000 verkkokauppatilausta, jossa oli kasvua 63 prosenttia edellisvuoteen. Olemme jatkaneet digitaalisten palvelujen kehittämistä asiakkaille entistä sujuvimmiksi. Lisäksi satsasimme henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamisen kehittämiseen itseopiskelun, digitaalisten sesonkikoulutusten ja virtuaalisten tuotevalmennusten kautta.
Asiakkaamme arvioivat Taloustutkimuksen asiakaspalvelumittauksessa palvelumme jo 12. vuotta peräkkäin kaupan alan parhaaksi. Myös verkkokauppamme asiakkaat olivat tyytyväisiä, NPS-tyytyväisyysindeksi oli 76. Tämän vuoden tammikuun mittauksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta pitää Alkoa hyvänä tapana rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta.
Vastuullisuuden painopisteitämme ovat yksinäisyyden ennaltaehkäiseminen ja toimintamme ilmastovaikutusten pienentäminen. Haluamme ehkäistä yksinäisyyttä yhteistyössä Mieli ry:n ja HelsinkiMission kanssa esimerkiksi Work to Belong -ohjelman ja kesän #perjantaipuhelu-kampanjan avulla. Vihreä valinta -merkinnöillä merkityt tuotteet tarjoavat asiakkaillemme mahdollisuuden vastuullisempiin valintoihin.
Lämmin kiitos kaikille! Yhdessä tehden olemme matkanneet läpi poikkeuksellisen vuoden. Toivomme, että koronatilanne tasaantuu ja pääsemme asteittain avaamaan yhteiskuntaa.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme