Alkon puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2021: litramyynti laski, liikevaihto ja tulos paranivat. Kolmannes valikoimasta Vihreä valinta -tuotteita.

Alkon tammi-kesäkuun 2021 myynti litroina oli vajaan prosentin viime vuotta pienempi. Liikevaihto ja kauden voitto nousivat, kustannustehokkuus parani. Vastuullisuustyön painopisteenä yksinäisyyden vähentäminen.

Tammi-kesäkuu lyhyesti

• Myynti tammi-kesäkuussa oli 43,5 (43,8) miljoonaa litraa, joka oli 0,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.
  • Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 618,1 (599,6) miljoonaa euroa, joka oli 18,5 miljoonaa euroa (3,1 prosenttia) enemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholiveroa tuloutettiin valtiolle alkuvuoden aikana 319,1 (310,7) miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto oli 28,8 (25,5) miljoonaa euroa ja kauden voitto oli 24,2 (20,0) mil­joonaa euroa.
  • Uudet myymälät avattiin Oulun Ruskoon ja Keravalle. Kolmetoista myymälää uudistettiin. Koko 11 000 tuotteen valikoima on saatavilla valtakunnallisesti verkkokaupasta.
  • Asiakkaiden kiinnostus Alkon verkkokauppaa ja digitaalisia palveluita kohtaan ovat kasvaneet edelleen. Verkkokaupan tilausmäärän kasvun (+63 prosenttia) lisäksi Alkon mobiilisovelluksen on ladannut 140 000 käyttäjää (kasvua 40 prosenttia).
  • Asiakkaat arvioivat Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi Kansallisen Asiakaspalvelupalautetutkimuksen mukaan arvosanalla 8,58 (8,53).
  • Vastuullisuuden pääteemana on yksinäisyyden ennaltaehkäiseminen. Pääyhteistyökumppaneina ovat MIELI Suomen mielenterveysseura ry sekä Helsinkimissio ry.
  • Alkon toiminnan ilmastovaikutukset kartoitettiin ensimmäistä kertaa. Vihreä valinta -merkintöihin lisättiin uusi Hiilineutraali-symboli. Kolmannes valikoimasta Vihreä Valinta -tuotteita.
  • Terveysturvallisuuteen niin henkilöstön työskentelyolosuhteiden kuin asiakkaiden asioinnin osalta panostettiin edelleen.

Vuoden 2021 näkymät

Koronarajoituksia kevennettiin asteittain kevään ja alkukesän aikana, jolloin myynti jakautui tasaisemmin alkoholin vähittäis- ja anniskelumyyntikanaviin sekä matkustajatuontiin.

Koronatilanteesta johtuva epävarmuus jatkuu ja tämä heijastuu alkoholin myyntikanaviin. Toimintaympäristön kehitystä seurataan tiiviisti ja reagoidaan sen edellyttämiin muutoksiin. Alkon koko vuoden myynnin ja liikevoiton ennakoidaan jäävän vuoden 2020 tasosta.

Toimitusjohtaja Leena Laitinen

Jatkunut koronatilanne vaikutti alkuvuonna toimintaamme ja myyntiimme. Kevään ja alkukesän aikana keventyneet koronarajoitukset siirsivät alkoholin myyntiä takaisin ravintola-anniskeluun. Matkustajatuonti on yhä ollut matalalla tasolla. Tavoitteenamme on edelleen ollut tarjota asiakkaille maailmanluokan palvelua ja olla vastuullisuuden edelläkävijä.

Myimme tammi-kesäkuun aikana 43,5 (43,8) miljoonaa litraa juomia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtomme oli 618,1 (599,6) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 28,8 (25,5) miljoonaa euroa. Kustannustehokkuutemme parani volyymin kasvun sekä prosessien ja toiminnan kehittämisen myötä. Kustannukset/liikevaihto-tunnusluku oli 24,9 (25,3) prosenttia. Asiakkaiden keskiostos nousi 3,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Strategiamme mukaisesti tarjoamme maailmanluokan palvelua monikanavaisesti. Avasimme alkuvuonna suunnitelmamme mukaisesti uudet myymälät Oulun Ruskoon ja Keravalle. Asiakkaamme ovat yhä enenevässä määrin hyödyntäneet verkkokauppaamme. Tammi-kesäkuussa tehtiin noin 112 000 verkkokaup­patilausta, jossa oli kasvua 63 prosenttia edellisvuoteen. Olemme jatkaneet digitaalisten palvelujen kehittämistä asiakkaille entistä sujuvimmiksi. Lisäksi satsasimme henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamisen kehittämiseen itseopiskelun, digitaalisten sesonkikoulutusten ja virtuaalisten tuotevalmennusten kautta.

Asiakkaamme arvioivat Taloustutkimuksen asiakaspalvelumittauksessa pal­velumme jo 12. vuotta peräkkäin kaupan alan parhaaksi. Myös verkkokaup­pamme asiakkaat olivat tyytyväisiä, NPS-tyytyväisyysindeksi oli 76. Tämän vuoden tammikuun mittauksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta pitää Alkoa hyvänä tapana rajoittaa alkoholihaittojen laajuutta.

Vastuullisuuden painopisteitämme ovat yksinäisyyden ennaltaehkäiseminen ja toimintamme ilmastovaikutusten pienentäminen. Haluamme ehkäistä yksinäisyyttä yhteistyössä Mieli ry:n ja HelsinkiMission kanssa esimerkiksi Work to Belong -ohjelman ja kesän #perjantaipuhelu-kampanjan avulla. Vih­reä valinta -merkinnöillä merkityt tuotteet tarjoavat asiakkaillemme mahdol­lisuuden vastuullisempiin valintoihin.

Lämmin kiitos kaikille! Yhdessä tehden olemme matkanneet läpi poikkeuksellisen vuoden. Toivomme, että koronatilanne tasaantuu ja pääsemme asteittain avaamaan yhteiskuntaa.

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.