Alkon toukokuun myyntitiedote - litramyynti laski 13,1 prosenttia

Alkon litramyynti toukokuussa väheni edellisvuoden toukokuuhun verrattuna 13,1 prosenttia. Oluiden myynti laski 18,6 prosenttia, punaviinien 16,9 prosenttia ja valkoviinien 14,7 prosenttia. Alkoholittomien myynti kasvoi 17,9 prosenttia. Tarkemmat myynnin erittelyt löytyvät myyntitilastoista (linkki tilastoihin).
”Myynti on nyt tasaantumaan päin vilkkaimmista koronakuukausista. Viime vuoden toukokuun myyntiä voisi luonnehtia aika poikkeukselliseksi. Tuolloin litramyynti kasvoi koronarajoitusten vuoksi 19 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna”, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Tammi-toukokuussa Alkon myynti litroissa on viime vuoden tasolla.
Alkoholittomuus kiehtoo
Hyvinvoinnin ja terveyden trendit kulkevat käsi kädessä alkoholittomien ja matala-alkoholisten tuotteiden kysynnän kanssa.
Tammi-toukokuussa 2021 Alkon alkoholittomien litramyynti kasvoi 25,4 prosenttia. Kesän odotetaan lisäävän alkoholittomien myyntiä entisestään.
”Kokonaismyynnistä alkoholittomien osuus on vielä pientä. Puhumme kuitenkin merkittävästä trendistä, johon myös me haluamme vastata ja palvella tältäkin osin asiakkaitamme. Kasvu tulee toki myös valikoiman kasvun myötä. Eniten kysyntä tällä hetkellä kohdistuu alkoholittomiin viineihin”, Pennanen kertoo.
Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa – yli kolminkertaisesti esimerkiksi vuoteen 2014 verrattuna.
Ei ikää silmistä näe - #todistaikäsi
Alko kampanjoi ikärajavalvonnan teemalla koulujen loppuessa touko-kesäkuussa sekä koulujen alkaessa elokuussa. Tällöin nuoria Alkon asiakkaita kannustetaan näyttämään oma-aloitteisesti henkilöpaperit. Lisäksi kampanjassa nostetaan esiin iän arvioimisen vaikeutta #todistaikäsi-kampanjalla.
Alkossa tarkastetaan ikä kaikilta alle 30-vuotiailta vaikuttavilta asiakkailta. Korona-aikana oman haasteensa ikärajavalvontaan on tuonut kasvomaskien käyttö.
”Jotta ikä voidaan luotettavasti tarkastaa, pyydämme asiakasta ottamaan kasvosuojan pois iän tarkastamisen ajaksi. Asiakkaat ovat pääosin olleet tämän suhteen hyvin ymmärtäväisiä”, kertoo vastuullisuusasiantuntija Virpi Valtonen.
”Iän arvioiti voi olla yllättävänkin hankalaa ja tästä kumpuaa meidän “Todista ikäsi” -kampanjamme. Kampanjassa haastetaan tunnistamaan lähimenneisyyden ilmiöitä ja lopulta tullaan siihen tulokseen, että iän todistamiseen ei ole muuta varmaa keinoa kuin henkilöpaperit. Verkkosivuillamme voi käydä testaamassa miten helppoa iän arvioiminen on, kun kasvoilla on maski.”
Toukokuussa ikärajatarkastuksia tehtiin Alkon myymälöissä lähes 420 000. Vuonna 2020 ikärajatarkastuksia tehtiin kaikkiaan 5,4 miljoonaa kertaa.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme