Alkon toukokuun myyntitiedote – litramyynti viime vuoden tasoa
Alkon toukokuun litramyynti oli samalla tasolla verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. Alkoholijuomien hinnassa veron osuus näyttelee merkittävää roolia.

Alkon toukokuun litramyynti oli lähes samalla tasolla (laskua 0,6 prosenttia) verrattuna vuoden 2022 toukokuuhun. Viinien myynti oli suunnilleen edellisen vuoden toukokuun tasolla, väkevien myynti laski 1,4 prosenttia, panimotuotteiden 4,2 prosenttia ja alkoholittomien 3 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Lämmin toukokuun alku vauhditti erityisesti roseen ja valkoviinien myyntiä. Roseeviinien kysyntä on elpymässä viime vuodesta (vuonna 2022 roseiden myynti laski 15,1 % verrattuna vuoteen 2021): roseiden kasvu on suurinta koko viiniryhmässä (+10,5 %). Varsinkin ranskalaiset (+48,5 %) ja espanjalaiset (+43,2 %) roseeviinit löysivät tiensä asiakkaiden ostoskoreihin. Kuohuviinien myynti oli viime vuoden tasolla, punaviinien myynti laski 3,8 prosenttia.
Valkoviinit näyttävät tänä vuonna säilyttävän ja jopa kasvattavan etumatkaansa punaviineihin verrattuna. Viime vuonna valkoviinejä myytiin enemmän kuin punaviinejä, ensi kertaa kahteenkymmeneen vuoteen. Tammi-toukokuussa valkoviinejä myytiin 7,7 miljoonaa litraa ja punaviinejä 7,4 miljoonaa litraa.
Viineillä on Alkon valikoimassa merkittävä osuus – litramyynnistä 2/3 on viinien myyntiä,
”Suurimmassa myymälässämme viinivalikoimamme on noin 2 200 tuotetta ja pienimmässäkin noin 250. Keskimäärin meidän myymälässämme on 1 100 tuotetta, joista noin 800 viinejä”, kertoo Alkon valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
Alkoholijuomien hinnassa veron osuus saattaa yllättää
Alko kertoo hinnoittelunsa perusteet ja myyntikatteensa avoimesti. Alkon myyntikate on keskimäärin noin 17 prosenttia.
Myyntikatteella Alko kustantaa muun muassa myymälöiden ylläpidon, henkilökunnan palkat sekä tuotteiden hankinta- ja laadunvalvontakulut: ”Emme pyri katteella myynnin maksimoimiseen vaan kustannusten kattamiseen.”
Koskisen mukaan alkoholin hinnasta ja hinnoittelusta puhuttaessa on hyvä muistaa myös se, että alkoholijuomavero muodostaa Suomessa ison osan alkoholijuomien hinnasta.
Esimerkiksi 25 euron väkevän juoman hinnasta (koko 0,7 litraa ja alkoholiprosentti 40) noin 19 euroa on veroa. Kymmenen euron viinistä veron osuus on noin viisi euroa, ja kolmen euron oluesta noin 1,50 on veroa. Väkevissä ja oluissa alkoholijuomavero määräytyy alkoholiprosentin mukaan: mitä suurempi alkoholiprosentti tuotteella on, sitä suurempi on veron määrä.
”Alkoholi ei ole mikä tahansa elintarvike tai hyödyke maitolitran tapaan. Alkoholi aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia ja yksilölle terveyshaittoja. Alkoholin hinta on tutkimusten mukaan saatavuuden ohella keskeinen keino vähentää alkoholihaittoja.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimus: Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle30.10.2025 14:10:52 EET | Tiedote
Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle 30.10. julkistetussa Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimuksessa.
Kuhmoisten Alkolle uusi ilme30.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Kuhmoisten Alko remontoidaan uuteen ilmeeseen. Myymälä on suljettuna 17.11.–4.12. ja avautuu uudistettuna 5.12. Myymälässä valmistaudutaan joulusesonkiin: glögit ja jouluoluet ovat saapuneet hyllyille.
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme