Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Rengasratsia 2018 -kampanjaviikon tavoitteena on tarkastaa noin 10 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat. Kaikkiaan syksystä 1997 lähtien pyörineen kampanjoinnin aikana on tarkastettu jo yli 200 000 rengassarjaa.

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala Autonrengasliitosta näkee muutoksen olevan sen verran vähäinen, etteivät renkaat ole kuluneet kesäkaudella tavallista enemmän. ”Kuumassa lämpötilassa renkaat kuluvat tunnetusti nopeammin, mutta toisaalta alkukesän helteet saattoivat silottaa tien pintoja tasaisemmaksi.”

Lintala korostaakin tiestön kunnon vaikutusta renkaiden kulumiseen. “Kevään karkeilla asvalttiteillä renkaan kulumisnopeus on jopa 4–5-kertainen keskikesään verrattuna. Lisäksi autojen ohjauskulmat voivat vääristyä huonokuntoisilla teillä, mikä aiheuttaa yksittäiseen renkaaseen nopeasti epänormaalia kulumaa.”

Kuntokehityksessä eroja vertailupaikkakunnittain

Ennakkotiedot on kerätty Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa ja Rovaniemellä 10.–12.9.2018 järjestetyistä rengasratsioista. Tuloksia verrataan samoilla paikkakunnilla syksyllä 2017 kerättyyn 2 405 auton otokseen. Kesärenkaiden kuntokehityksen suunta näyttäisi vaihtelevan paikkakunnittain viime syksyyn verrattuna.

Huonokuntoiseksi luokitellaan rengas, jonka urasyvyys on 2 mm tai vähemmän. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Renkaan urasyvyys vaikuttaa merkittävästi vesiliirtonopeuksiin ja jarrutusmatkoihin märällä tienpinnalla.

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteistyönä järjestämät rengasratsiat jatkuvat vielä tämän viikon perjantaina. Kattavammat tiedot koko kampanjaviikolta julkaistaan syyskuun loppupuolella. Tutkimusraportti koko maan tuloksista julkaistaan syksyllä 2019.

Liitetaulukko: ennakkotiedot alkuviikon rengasratsioista

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala, Autonrengasliitto ry, puh. 020 790 0883

Ennakkotiedot alkuviikon rengasratsioista 10.-12.9.2018

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.

Däckratsiorna kör igång i hela landet - Nu kollas mönsterdjup och däckkunskaper10.9.2018 10:00Tiedote

Däckratsia 2018-säkerhetskampanjen inleds idag med däckratsior som arrangeras på olika orter i Finland. Målsättningen med kampanjveckan är att på landsvägarna kontrollera cirka 10 000 däckserier på 40–50 olika orter. Utöver polisens normala trafikövervakning delar de ”vitklädda däckdoktorerna” ut däckinformation och samlar in undersökningsmaterial om däckens höstskick.

Renkaisiin liittyvät onnettomuudet lisääntymässä - Ratsaa renkaasi syksyn sadekeleille!5.9.2018 10:00Tiedote

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä noin joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Vuosittain on sattunut keskimäärin 29 renkaisiin liittyvää onnettomuutta. Rengasonnettomuuksien määrä on vähentynyt selvästi 2000-luvun alkuvuosista, mutta parina viime vuonna kehitys on kääntynyt huonompaan suuntaan. Ks. kuvio 1 liitteenä.

Ökning befaras i antalet däckrelaterade olyckor - Kolla däcken inför höstens blötfören!5.9.2018 10:00Tiedote

Enligt undersökningskommissionerna för trafikolyckor utgör däcken riskfaktor i ungefär var sjunde dödskrock som förorsakats av person- eller paketbil. Årligen sker i genomsnitt 29 olyckor som haft samband med däcken. Antalet däckolyckor har betydligt minskat från början av 2000-talet, men under de senaste två åren har utvecklingen vänt mot en försämring. Se fig. 1.