Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan

Jaa

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Rengasratsia 2018 -kampanjaviikon tavoitteena on tarkastaa noin 10 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat. Kaikkiaan syksystä 1997 lähtien pyörineen kampanjoinnin aikana on tarkastettu jo yli 200 000 rengassarjaa.
Rengasratsia 2018 -kampanjaviikon tavoitteena on tarkastaa noin 10 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat. Kaikkiaan syksystä 1997 lähtien pyörineen kampanjoinnin aikana on tarkastettu jo yli 200 000 rengassarjaa.

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala Autonrengasliitosta näkee muutoksen olevan sen verran vähäinen, etteivät renkaat ole kuluneet kesäkaudella tavallista enemmän. ”Kuumassa lämpötilassa renkaat kuluvat tunnetusti nopeammin, mutta toisaalta alkukesän helteet saattoivat silottaa tien pintoja tasaisemmaksi.”

Lintala korostaakin tiestön kunnon vaikutusta renkaiden kulumiseen. “Kevään karkeilla asvalttiteillä renkaan kulumisnopeus on jopa 4–5-kertainen keskikesään verrattuna. Lisäksi autojen ohjauskulmat voivat vääristyä huonokuntoisilla teillä, mikä aiheuttaa yksittäiseen renkaaseen nopeasti epänormaalia kulumaa.”

Kuntokehityksessä eroja vertailupaikkakunnittain

Ennakkotiedot on kerätty Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa ja Rovaniemellä 10.–12.9.2018 järjestetyistä rengasratsioista. Tuloksia verrataan samoilla paikkakunnilla syksyllä 2017 kerättyyn 2 405 auton otokseen. Kesärenkaiden kuntokehityksen suunta näyttäisi vaihtelevan paikkakunnittain viime syksyyn verrattuna.

Huonokuntoiseksi luokitellaan rengas, jonka urasyvyys on 2 mm tai vähemmän. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Renkaan urasyvyys vaikuttaa merkittävästi vesiliirtonopeuksiin ja jarrutusmatkoihin märällä tienpinnalla.

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteistyönä järjestämät rengasratsiat jatkuvat vielä tämän viikon perjantaina. Kattavammat tiedot koko kampanjaviikolta julkaistaan syyskuun loppupuolella. Tutkimusraportti koko maan tuloksista julkaistaan syksyllä 2019.

Liitetaulukko: ennakkotiedot alkuviikon rengasratsioista

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala, Autonrengasliitto ry, puh. 020 790 0883

Kuvat

Rengasratsia 2018 -kampanjaviikon tavoitteena on tarkastaa noin 10 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat. Kaikkiaan syksystä 1997 lähtien pyörineen kampanjoinnin aikana on tarkastettu jo yli 200 000 rengassarjaa.
Rengasratsia 2018 -kampanjaviikon tavoitteena on tarkastaa noin 10 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat. Kaikkiaan syksystä 1997 lähtien pyörineen kampanjoinnin aikana on tarkastettu jo yli 200 000 rengassarjaa.
Lataa
Ennakkotiedot alkuviikon rengasratsioista 10.-12.9.2018
Ennakkotiedot alkuviikon rengasratsioista 10.-12.9.2018
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

En två euros slant är en billig livförsäkring11.4.2019 10:57:00 EESTTiedote

Påsktrafikens säkerhet ökar med riktigt däckval. För bilister som styr kosan norrut lönar det sig att byta till sommardäck först efter påskhelgen. För bilister som vill byta till sommardäck tidigare, är det skäl att omgående reservera tid för däckbyte, genom att bytessäsongen redan är i full gång. De viktigaste redskapen för dem som själva byter däck är en bastant domkraft och övrig rejäl utrustning samt en två euros slant, som obönhörligt avslöjar mönsterdjupet.

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme