Alkuvuonna vaihdettiin asuntoja vauhdilla – korona ei pysäyttänyt kauppaa

Vilkas alkuvuosi kannatteli asuntokaupan ensimmäistä kvartaalia. Tammi-maaliskuussa myytiin uusia ja vanhoja asuntoja neljä prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton kauppatilasto.

Alkuvuoden asuntomarkkinan kasvua piristi uudiskohteiden vauhdikas myynti. Uusia asuntoja myytiin tammi-maaliskuussa peräti 24 % edellisvuotta enemmän: yhteensä 2842.

– Tässä taustalla vaikuttavat rakentamisen ennätysvuodet ja juuri kasvuun kiinni päässyt talouskehitys, luonnehtii Keskusliiton hallituksen jäsen, Huoneistokeskuksen ja SKV:n liiketoimintajohtaja Anu-Elina Hintsa. – Tarjontaa uusista oli markkinoilla paljon.

Viranomaiset ottivat järeitä keinoja käyttöön koronapandemian hillitsemiseksi maaliskuun puolenvälin jälkeen, ja kiinteistönvälittäjät siirtyivät järjestämään vain etä- ja yksityisnäyttöjä. Asuntokaupan määrissä muutokset olivat kuitenkin maltillisia. Välittäjät ovat omaksuneet uuden tavan esitellä asuntoja verkon välityksellä ja myös kauppatilaisuudet voidaan pitkälti hoitaa digitaalisesti.

Erilaiset liikkumisen rajoitukset maaliskuun lopussa näkyivät vanhojen asuntojen myyntimäärän kausilaskuna, kauppamäärä laski maaliskuussa 8 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan.

–  Käytettyjä asuntoja kuitenkin myytiin kvartaalilla hitusen enemmän kuin edellisvuonna. Tammi- ja helmikuu olivat myynnillisesti poikkeuksellisen vilkkaita. Tällaisia tasoja nähtiin viimeksi 2012, Hintsa huomauttaa.

Kauppaa tehtiin rivakasti tammi- ja helmikuussa. Yhteensä vanhoja asuntoja myytiin vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 13 799.  Näistä kerrostaloasuntoja oli 7755, rivitaloasuntoja 3561 ja omakotitaloja 2483.

Espoossa ja Jyväskylässä hurja loikka asuntokaupassa

Koronapandemia on heilauttanut asuntomarkkinaa odotettua vähemmän. Alueilla, missä kauppa on käynyt vilkkaana ennen koronaa, vaikutukset ovat olleet vähäisiä. Helsingissä myyntimäärät kasvoivat tammi-maaliskuussa 9,6 %, Tampereella 11,5 %, Vantaalla 8 % ja Oulussa 8,8 %. Espoossa asuntokauppaa käytiin 30 %, Jyväskylässä 20,6 % ja Vaasassakin 13,2 % vauhdikkaammin kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Turussa asuntokauppa jäi 3 % ja Joensuussa 14,5 % edellisvuodesta.

Asuntojen hintataso tasainen koko Suomessa – korona ei ole laskenut hintoja

Kerrostaloasuntojen hinnat nousivat ensimmäisellä kvartaalilla lähes kaikissa suurimmissa kaupungeissa. Pääkaupunkiseudulla hinnat nousivat 1,4 % ja muualla Suomessa keskimäärin 3,3 %. Oulussa hinnat nousivat lähes 8 %, Tampereella hinnat laskivat neljä prosenttia ja Turussa prosentin ensimmäisellä kvartaalilla. Asuntomarkkinat ovat Suomessa hyvin vakaat ja koronapandemia ei ole nähtävästi vaikuttanut asuntojen hintatasoon.

Asuntojen myyntiajoissa pieniä muutoksia

Maaliskuussa vanhan kerrostaloasunnon myyntiaika lyheni pääkaupunkiseudulla neljä päivää, kerrostalokaksio myydään keskimäärin vajaassa kahdessa kuukaudessa. Pääkaupunkiseudulla omakotitalo myydään keskimäärin neljässä kuukaudessa, Helsingissä myyntiaika on selkeästi lyhyempi (2,5 kk). Muualla Suomessa vanha kerrostalokaksio myydään keskimäärin kolmessa kuukaudessa ja omakotitalo taas neljässä kuukaudessa.

Pidemmissä aikasarjoissa käy ilmi, että asuntokaupan volyymi laski vuosien 2008-2009 finanssikriisin vuoksi.  Tuolloin kaupankäynti hiljeni parin kvartaalin ajan, mutta kriisistä palautuminen oli verraten nopeaa.

– Silloin kaupan volyymi otti osumaa, mutta asuntojen hinnat vähemmän, kun tilastoja tarkastelee vuositasolla, summaa Keskusliiton toimitusjohtaja Maria-Elena Ehrnrooth
– Finanssikriisi oli kuitenkin perimältään aivan toinen kuin tämä pandemian torjunnasta aiheutunut taloudellisen toiminnan jäädytys. On hienoa, että valtio on ketterästi jo ryhtynyt elvyttäviin toimenpiteisiin.

Monelle kiinteistönvälitysalan ammattilaiselle kaupan hiipuminen tuo vaikeuksia. Usein ansio on täysin provisiopohjaista, ja alalla toimii paljon pienyrittäjiä.

– Juuri nyt luottamuksen ylläpito on kansantaloudelle tärkeää. Asunnon tarve on vähemmän sesonkiluonteista kuin muu kulutus. Välitysala jatkaa asiakkaidensa palvelua vastuullisesti myös poikkeusaikana, toteaa Anu-Elina Hintsa.

Lisätietoja:

Maria-Elena Ehrnrooth

Huoneistokeskus
Liiketoimintajohtaja
Anu-Elina Hintsa

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on alan vaikuttaja ja edunvalvoja, jonka tavoitteina on vauhdittaa asuntokauppaa ja edistää sen turvallisuutta. Liitto edistää alan eettistä ja juridista sääntelyä, kehittää kiinteistönvälitysalan tutkimusta ja koulutusta sekä vahvistaa alan sitoutumista Hyvän välitystavan ohjeeseen. Liitolla on seitsemän jäsenryhmittymää ja sen keräämä asuntokauppadata palvelee välittäjiä ja tutkimuslaitoksia.

KORJAUS TILASTOON: Alkuvuonna vaihdettiin asuntoja vauhdilla – korona ei pysäyttänyt kauppaa22.4.2020 14:39:57 EESTTiedote

Teknisen virheen vuoksi asuntokauppatilasto maaliskuulta oli vajaa ja tilastot osoittavat nyt kasvua käytettyjen asuntojen kauppamäärissä myös maaliskuun osalta. Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto pahoittelee virhettä. Tiedote on alun perin julkaistu 15.4.2020. Vilkas alkuvuosi kannatteli asuntokaupan ensimmäistä kvartaalia. Tammi-maaliskuussa myytiin uusia ja vanhoja asuntoja seitsemän prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton kauppatilasto.

/// Korjattu uudiskohteiden myyntiluku po. 10 571. Vanhojen asuntojen kauppa loikkasi vuonna 2019 – joulun alla vauhti vain kiihtyi16.1.2020 09:15:32 EETTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tilastojen mukaan vuosi 2019 oli yllättävän vilkas asuntokaupassa: kaikkiaan 62 318 vanhaa asuntoa vaihtoi omistajaa, mikä merkitsi 4,5 % kasvua verrattuna 2018 myyntiin. Asuntokauppa piristyi vuoden lopussa ja erityisen vauhdikas joulukuu kiritti kauppaa; vanhoja asuntoja myytiin joulukuussa 8 % enemmän kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan. Kasvu on huomattava – 8,2 % – myös viiden vuoden keskiarvoon verrattuna. Uusien asuntojen myynti tasaantui tarjontapiikissä.

Vanhojen asuntojen kauppa loikkasi vuonna 2019 – joulun alla vauhti vain kiihtyi16.1.2020 08:00:00 EETTiedote

/Korjattu julkaisija/ Heinäkuu kuumensi asuntomarkkinat - käytetyn asunnon kauppa pyörii hyvin19.8.2019 10:26:33 EESTTiedote

Vanhat asunnot käyvät nyt kaupaksi ja niiden imussa koko asuntokaupan määrä on tänä vuonna ollut kaksi prosenttia edellisvuotta edellä, kertovat Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tuoreet tilastot. Omakotitalojen suosio on ollut kasvussa vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Etelän suurten kaupunkien ohella kauppa on kasvanut Porvoossa, Kuopiossa, Seinäjoella ja Joensuussa, ja mökkikauppa on ollut kasvu-uralla jo neljättä vuotta.