Alkuvuonna vaihdettiin asuntoja vauhdilla – korona ei pysäyttänyt kauppaa

Vilkas alkuvuosi kannatteli asuntokaupan ensimmäistä kvartaalia. Tammi-maaliskuussa myytiin uusia ja vanhoja asuntoja neljä prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton kauppatilasto.

Alkuvuoden asuntomarkkinan kasvua piristi uudiskohteiden vauhdikas myynti. Uusia asuntoja myytiin tammi-maaliskuussa peräti 24 % edellisvuotta enemmän: yhteensä 2842.

– Tässä taustalla vaikuttavat rakentamisen ennätysvuodet ja juuri kasvuun kiinni päässyt talouskehitys, luonnehtii Keskusliiton hallituksen jäsen, Huoneistokeskuksen ja SKV:n liiketoimintajohtaja Anu-Elina Hintsa. – Tarjontaa uusista oli markkinoilla paljon.

Viranomaiset ottivat järeitä keinoja käyttöön koronapandemian hillitsemiseksi maaliskuun puolenvälin jälkeen, ja kiinteistönvälittäjät siirtyivät järjestämään vain etä- ja yksityisnäyttöjä. Asuntokaupan määrissä muutokset olivat kuitenkin maltillisia. Välittäjät ovat omaksuneet uuden tavan esitellä asuntoja verkon välityksellä ja myös kauppatilaisuudet voidaan pitkälti hoitaa digitaalisesti.

Erilaiset liikkumisen rajoitukset maaliskuun lopussa näkyivät vanhojen asuntojen myyntimäärän kausilaskuna, kauppamäärä laski maaliskuussa 8 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan.

–  Käytettyjä asuntoja kuitenkin myytiin kvartaalilla hitusen enemmän kuin edellisvuonna. Tammi- ja helmikuu olivat myynnillisesti poikkeuksellisen vilkkaita. Tällaisia tasoja nähtiin viimeksi 2012, Hintsa huomauttaa.

Kauppaa tehtiin rivakasti tammi- ja helmikuussa. Yhteensä vanhoja asuntoja myytiin vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 13 799.  Näistä kerrostaloasuntoja oli 7755, rivitaloasuntoja 3561 ja omakotitaloja 2483.

Espoossa ja Jyväskylässä hurja loikka asuntokaupassa

Koronapandemia on heilauttanut asuntomarkkinaa odotettua vähemmän. Alueilla, missä kauppa on käynyt vilkkaana ennen koronaa, vaikutukset ovat olleet vähäisiä. Helsingissä myyntimäärät kasvoivat tammi-maaliskuussa 9,6 %, Tampereella 11,5 %, Vantaalla 8 % ja Oulussa 8,8 %. Espoossa asuntokauppaa käytiin 30 %, Jyväskylässä 20,6 % ja Vaasassakin 13,2 % vauhdikkaammin kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Turussa asuntokauppa jäi 3 % ja Joensuussa 14,5 % edellisvuodesta.

Asuntojen hintataso tasainen koko Suomessa – korona ei ole laskenut hintoja

Kerrostaloasuntojen hinnat nousivat ensimmäisellä kvartaalilla lähes kaikissa suurimmissa kaupungeissa. Pääkaupunkiseudulla hinnat nousivat 1,4 % ja muualla Suomessa keskimäärin 3,3 %. Oulussa hinnat nousivat lähes 8 %, Tampereella hinnat laskivat neljä prosenttia ja Turussa prosentin ensimmäisellä kvartaalilla. Asuntomarkkinat ovat Suomessa hyvin vakaat ja koronapandemia ei ole nähtävästi vaikuttanut asuntojen hintatasoon.

Asuntojen myyntiajoissa pieniä muutoksia

Maaliskuussa vanhan kerrostaloasunnon myyntiaika lyheni pääkaupunkiseudulla neljä päivää, kerrostalokaksio myydään keskimäärin vajaassa kahdessa kuukaudessa. Pääkaupunkiseudulla omakotitalo myydään keskimäärin neljässä kuukaudessa, Helsingissä myyntiaika on selkeästi lyhyempi (2,5 kk). Muualla Suomessa vanha kerrostalokaksio myydään keskimäärin kolmessa kuukaudessa ja omakotitalo taas neljässä kuukaudessa.

Pidemmissä aikasarjoissa käy ilmi, että asuntokaupan volyymi laski vuosien 2008-2009 finanssikriisin vuoksi.  Tuolloin kaupankäynti hiljeni parin kvartaalin ajan, mutta kriisistä palautuminen oli verraten nopeaa.

– Silloin kaupan volyymi otti osumaa, mutta asuntojen hinnat vähemmän, kun tilastoja tarkastelee vuositasolla, summaa Keskusliiton toimitusjohtaja Maria-Elena Ehrnrooth
– Finanssikriisi oli kuitenkin perimältään aivan toinen kuin tämä pandemian torjunnasta aiheutunut taloudellisen toiminnan jäädytys. On hienoa, että valtio on ketterästi jo ryhtynyt elvyttäviin toimenpiteisiin.

Monelle kiinteistönvälitysalan ammattilaiselle kaupan hiipuminen tuo vaikeuksia. Usein ansio on täysin provisiopohjaista, ja alalla toimii paljon pienyrittäjiä.

– Juuri nyt luottamuksen ylläpito on kansantaloudelle tärkeää. Asunnon tarve on vähemmän sesonkiluonteista kuin muu kulutus. Välitysala jatkaa asiakkaidensa palvelua vastuullisesti myös poikkeusaikana, toteaa Anu-Elina Hintsa.

Lisätietoja:

Maria-Elena Ehrnrooth

Huoneistokeskus
Liiketoimintajohtaja
Anu-Elina Hintsa

Pasilankatu 2

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on alan vaikuttaja ja edunvalvoja, jonka tavoitteina on vauhdittaa asuntokauppaa ja edistää sen turvallisuutta. Liitto edistää alan eettistä ja juridista sääntelyä, kehittää kiinteistönvälitysalan tutkimusta ja koulutusta sekä vahvistaa alan sitoutumista Hyvän välitystavan ohjeeseen. Liitolla on seitsemän jäsenryhmittymää ja sen keräämä asuntokauppadata palvelee välittäjiä ja tutkimuslaitoksia.

Huolimattomuus yleisin syy asuntokauppariitoihin2.11.2020 14:55:48 EETTiedote

Asuntokaupan kasvun veturina kolmannella kvartaalilla pääkaupunkiseutu ja sen kehyskunnat9.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Asuntomarkkinat toipumassa nopealla sykkeellä koronan jäljiltä - kesäkuussa koteja vaihdettiin vireästi eri puolilla Suomea10.7.2020 10:15:00 EESTTiedote

Keskusliiton asuntokauppatilastot osoittavat kauppamäärien palautuneen kesäkuussa edellisvuoden tasolle. Vanhojen asuntojen kauppa jäi vain 1,8 prosenttia ja uusien asuntojen noin 3 prosenttia edellisvuodesta. Asuntokaupassa on vuonna 2020 ollut vauhdikkaita käänteitä. Tammi-maaliskuun nousukiidon jälkeen asuntokaupan lento pysähtyi huhtikuussa koronapandemiaan. Kun vielä maaliskuussa vanhojen asuntojen kauppa kävi lähes viisi prosenttia viime vuotta reippaammin, huhtikuussa kauppa sukelsi yli 30 prosenttia, ja toukokuussakin kauppa oli yhä noin kolmanneksen takamatkalla. Kesäkuussa kauppaa kirittivät rivitaloasuntojen ja omakotitalojen myynti, omakotitalojen kauppa oli kesäkuussa jo kaksi prosenttia viime vuotta edellä.

Hyvän välitystavan lähettiläät nimetty – Linda ja Sofia edistämään välitysalan osaamista17.6.2020 09:30:00 EESTTiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on nimennyt uudet Hyvän välitystavan lähettiläät 2020-2021. Alan korkean osaamisen ja Hyvän välitystavan tunnettuuden edistäjinä seuraavan vuoden ajan toimivat Linda Leino Sp-Koti Raumalta ja Sofia Ruokanen Huoneistokeskuksesta Helsingistä. ”On suuri kunnia toimia Hyvän välitystavan lähettiläänä ja välitysalan edustajana”, Leino ja Ruokanen iloitsevat.