Alle viidesosa suomalaisista kannattaa palaamista lähityöhön pandemian jälkeen

Vain 17 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että työpaikoilla pitäisi palata mahdollisimman laajalti lähityöhön, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. 65 prosenttia on eri mieltä.

”Kun pandemian aikainen etätyösuositus on poistettu, kaikilla työpaikoilla on syytä palata mahdollisimman laajalti takaisin lähityöhön” (%)

Koronapandemian aikana pääosin etätöissä työskennelleistä ainoastaan neljä prosenttia haluaisi jatkossa työskennellä työpaikalla. Heistä 46 prosenttia haluaisi työskennellä jatkossakin osin etätöissä ja peräti 50 prosenttia kokonaan etätöissä. Työpaikalla tavalliseen tapaan pandemian aikana käyneistä vastaavasti vain kuusi prosenttia haluaisi jatkossa työskennellä pääosin etänä.

”Halu työskennellä jatkossakin etänä selittyy todennäköisesti kotona työskentelystä saaduilla kokemuksilla. Etätöissä työajat joustavat helpommin ja perheen askareet on helpompi sovittaa yhteen töiden kanssa. Etänä lähes koko pandemian ajan työskennelleistä todella harva haluaa enää palata työpaikalle. Koronahuolet eivät etätyöhalua enää selitä, sillä huolet ovat melko laajalti väistyneet. Enää harvempi kuin joka neljäs suomalainen kokee ahdistusta koronasta”, sanoo EVAn ekonomisti Sanna Kurronen.

Tulokset perustuvat 2 042 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 24.9.–7.10.2021. Vastaajat edustavat koko maan 18–79-vuotiasta väestöä. Aineisto on kerätty Taloustutkimuksen internet-paneelilla ja painotettu edustamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan. Aineiston tilastollisen jatkoanalyysin on tehnyt Yhdyskuntatutkimus Oy, joka on laatinut myös tulosgrafiikan. Tulokset ja niiden tarkemmat väestöryhmittäiset erittelyt löytyvät EVAn kotisivuilta. EVAn Arvo- ja asennetutkimuksia on tehty vuodesta 1984.

Sanna Kurronen: Konttoreilta karanneet -EVA Arvio tiistaina 16.11. kello 6.00 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot: ekonomisti Sanna Kurronen, sanna.kurronen@eva.fi tai +358 50 589 8886

Julkaisun ennakkopyynnöt: viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 9728

Miten haluaisi mieluiten työskennellä jatkossa: arviot sen mukaan miten on työskennellyt koronapandemian aikana (%)

Osaajien houkuttelu Suomeen edellyttää uutta työnhakuviisumia2.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Suomen kannattaa siirtyä työperäisen maahanmuuton tavoittelusta osaamisperusteiseen maahanmuuttoon. Osaamisperusteisessa maahanmuutossa arvioidaan maahan pyrkijän todennäköisyyksiä työllistyä tai työllistää, kirjoittavat ekonomisti Sanna Kurronen ja konsultti Jussi Pyykkönen EVA Analyysissa Jäähyväiset nuivuudelle. He ehdottavat uutta työnhakuviisumia, joka mahdollistaa työn hakemisen ja tekemisen sekä yritystoiminnan käynnistämisen, muttei oikeuta sosiaaliturvaan. Työnhakuviisumi on mahdollista saada, jos on riittävä koulutus, osaaminen tai työhistoria.

Nato-jäsenyyden kannatus kasvoi vuodessa26.10.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista 26 prosenttia kannattaa Naton jäsenyyttä, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. 40 prosenttia vastustaa. Puolustusliiton jäsenyyden kannatus on noussut viime vuodesta neljä prosenttiyksikköä ja vastustus vähentynyt viisi prosenttiyksikköä. Muutokset ovat virhemarginaalia suurempia. Nato-jäsenyyden kannatus on korkeammalla kuin Arvo- ja asennetutkimusten pitkän aikavälin keskiarvo.