Allt färre anmärkningar i däckratsiorna – Höstens första halka kräver vinterdäck
Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen har gemensamt arrangerat kampanjer för bättre däcksäkerhet regelbundet sedan hösten 1997. Under årens lopp har man på vägarna kontrollerat redan över 200 000 däckserier. Till stöd för informationsverksamheten i höstens kampanj arrangerades däckratsior på åtta olika orter 9.–13.9.2019.
Sommardäckens höstskick allt bättre
I denna sammanfattning redogörs för resultaten av däckratsiorna som arrangerades i Jyväskylä, Björneborg, Rovaniemi och i Kuopio med omnejd där mönsterdjupet, däcktrycket och däcktyp kontrollerades på totalt 2 234 bilar. Dessutom arrangerades i Helsingfors i samband med kampanjens infotillfälle en däckratsia i uppvisningssyfte, i vilken 31 bilars däck kontrollerades.
I denna hösts undersökningsmaterial är inte södra Finland alls representerat, vilket betyder att resultaten återspeglar endast utvecklingen i däckens skick i andra delar av landet. Inte heller i undersökningsrapporten som görs vartannat år på basis av omfattande däckratsior runtom i landet, har undersökningsmaterialet vägts att motsvara bilparkens regionala fördelning.
Det insamlade undersökningsmaterialet visade att andelen bilar med dåliga däck var endast 6,4 procent medan motsvarande andel senaste höst på samma jämförelseorter var 9,2 procent och i hela undersökningsmaterialet 10,3 procent (bilaga 1). Ett däck klassificeras som dåligt när däckets mönsterdjup är 0–2 mm. Sommardäckens minimimönsterdjup är 1,6 mm, men säkerhetsrekommendationen i vått väglag är minst 4 millimeter.
Användningen av vinterdäck sommartid har minskat
I år påträffades en aning mindre brister i däcktrycken än tidigare. Minst 0,5 bars skillnader i lufttrycket på däck, som befann sig på samma axel, påträffades hos 3,7 procent av bilarna medan tryckskillnaderna föregående år var 6,9 procent (bilaga 2). Däcktrycket inverkar väsentligt på bilens köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens användningstid.
I däckratsiorna innevarande höst påträffades vinterdäck hos 4,2 procent av bilarna medan andelen förra hösten var 5,2 procent (bilaga 3). Enligt blötförestesterna är ett för nordiska vinterförhållanden avsett dubbfritt vinterdäck i blötföre sämre än ett helt utslitet sommardäck. Det är skäl att även i fortsättningen påminna bilisterna om vikten av att förse sig med däck enligt väglag.
I blötföre fungerar sommardäcken klart bättre än vinterdäcken, men i höstens första halka behövs absolut vinterdäck. Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt föret och inte enligt kalendern. Detta har också beaktats i den nya vägtrafiklagen, där vinterdäckstvånget kopplas till vädret eller väglaget från november 2020.
Bilagor:
Uppföljning av sommardäckens skick i höstens däckratsior 2014–2019
Bildäcksförbundets sommardäcksundersökning 1997–2018 (undersökningsrapport)
Nyckelord
Kontakter
Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet r.f., tfn 0400 698 216
Bilder
Länkar
Om
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Myöhästynyt kevät luo ruuhkaa rengasliikkeisiin26.4.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Takatalvi pysäytti vauhdilla alkaneen rengassesongin, ja jo aiemmin alle vaihdettuja kesärenkaita vaihdettiin takaisin talvirenkaiksi. Kun rengassesonki pyörähtää jälleen vappuviikolla käyntiin, tarvitaan renkaanvaihdossa malttia ja rauhallista mieltä.
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Talviloman liikenne edellyttää renkaalta pitoa ja kuskilta rauhallista asennetta14.2.2024 12:07:28 EET | Tiedote
Lomaliikenteeseen lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Hyväkuntoisten talvirenkaiden ohessa se merkitsee sitä, että matkalle on pukeuduttava oikein ja varmistettava, että autosta löytyvät riittävät varusteet kylmässä pärjäämiseen.
Tarkasta talvirenkaat ennen joululiikenteeseen lähtöä20.12.2023 05:12:00 EET | Tiedote
Viikonloppuna alkava joululomien menoliikenne edellyttää kiireen jättämistä taakse ja hyväkuntoisia talvirenkaita. Joulunpyhien aikana Suomen teillä voi tulla vastaan lähes mitä tahansa talven keliä, joista varmaa on vain liukkaus.
Talvirenkaat on vaihdettava alle nyt27.10.2023 01:36:00 EEST | Tiedote
Talvirengaskausi alkaa keskiviikkona 1. marraskuuta, mutta kylmät kelit ovat saaneet autoilijat vaihtamaan talvirenkaita ennakoivasti. Talvirengaskaudella oikeasta ja keliin sopivasta rengastuksesta vastaa aina ajoneuvon kuljettaja.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum