Alternativet för den fortsatta planeringen av förbättringsprojektet för riksväg 3 mellan Helsingby och Laihela har valts (landskapen i Österbotten)
Alternativet har valts på basis av MKB-beskrivningen som blev färdig våren 2020, kompletteringen av MKB-beskrivningen som blev färdig sommaren 2022 och den preliminära projektbedömningen.I bedömningen granskades alla alternativ som ingick i MKB-förfarandet, dvs. 1a, 1b, 2a, 2b, 2c, 3a och 3b. Alla alternativ som var med i miljökonsekvensbedömningen är genomförbara. Målet är en fyrfilig, högklassig och trygg riksvägsförbindelse med mitträcke mellan Laihela och Vasa.
Vägsträckningsalternativen 2a, 2b och 2c valdes inte ut till den fortsatta planeringen. I dessa alternativ blir körtiden längre och att genomföra projektet i etapper lyckas inte i praktiken. I alternativ 2a och 2b skulle man dessutom vara tvungen att förnya den planskilda anslutningen i Maunula. I dessa alternativ bedömdes att den samhällsekonomiska effektiviteten (nyttokostnaden) är sämst.
Vägsträckningsalternativen 1 och 3 gör det möjligt att genomföra projektet i etapper, vilket betyder att kostnaderna kan fördelas på en längre tidsperiod.Vid jämförelse av alternativ 1 och 3 framträder skillnaderna mellan vägsträckningsalternativen i synnerhet i Helsingbyområdet. Valet av alternativ 3 stöds av att alternativ 1 innebär större olägenheter för boendetrivseln och möjligheterna att röra sig lokalt i Helsingby såväl under byggnadstiden som under användning. I alternativ 1 skulle olägenheterna under byggnadstiden också vara större för trafiken på riksvägen i Helsingby, eftersom byggarbetet pågår bland trafiken på den nuvarande riksvägen. Alternativ 1 skapar inte möjligheter för att bygga en planskild anslutning i Helsingby.
Alternativ 3a har flest positiva konsekvenser för trafiken, eftersom restiden blir kortare och trafikens smidighet bättre.Alternativ 3a gör det möjligt att bygga planskilda anslutningar både i Helsingby och i Hulmi.Alternativ 3b gör det möjligt att bygga en planskild anslutning enbart i Helsingby.
För alternativet som väljs till den fortsatta planeringen görs en utredningsplan enligt lagen. Man strävar efter att fortsätta planeringen så snabbt som möjligt. Allteftersom utredningsplaneringen framskrider kommer planutkast att presenteras, och då är det också möjligt att ge respons på planerna.
Mer information:
Planeringsprojektets nätsidor:https://vayla.fi/sv/alla-projekt/rv-3-tammerfors-vasa/rv-3-helsingby-laihela (vayla.fi)
Bilaga:Karta över alternativet som valts för utredningsplanering
Nyckelord
Kontakter
Projektchef: Eeva Kopposela, NTM-centralen, tfn 0295 021 727
Direktör: Anders Östergård, NTM-centralen i Södra Österbotten, tfn 0295 027 766
Dokument
Länkar
Om

Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 5, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
NTM-centralen i Södra Österbotten har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-beskrivningen för Kankalonselkä vindkraftsprojekt och elöverföring (Södra Österbotten)16.9.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Elements Suomi Oy planerar ett vindkrafts- och elöverföringsprojekt i Kauhajoki stad och Bötom kommuns områden. I projektet byggs högst 35 vindkraftverk på ett cirka 3600 hektars område.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Kauhajoen ja Karijoen Kankalonselän tuulivoimahankkeen ja sähkönsiirron YVA-selostuksesta (Etelä-Pohjanmaa)16.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Elements Suomi Oy suunnittelee tuulivoiman ja sähkönsiirron hanketta Kauhajoen kaupungin ja Karijoen kunnan alueelle. Hankkeessa rakennetaan enintään 35 tuulivoimalaa pinta-alaltaan noin 3600 hehtaarin alueelle.
Kontoret i Seinäjoki flyttar15.9.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
NTM-centralen i Södra Österbottens kontor i Seinäjoki flyttar 15.9.2025. Det nya kontoret finns på adressen Alvar Aallon katu 5.
Seinäjoen toimipaikka muuttaa15.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen Seinäjoen toimipaikka muuttaa 15. syyskuuta. Uudet toimitilat löytyvät osoitteesta Alvar Aallon katu 5.
NTM-centralen i Södra Österbotten har gett MKB-kontaktmyndighetens utlåtande om MKB-programmet för Arctial MidstreamCo Oy:s aluminiumfabrik (landskapen i Österbotten)12.9.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Arctial MidstreamCo Oy planerar en aluminiumfabrik med en årlig produktionskapacitet på 550 000 ton aluminium. Utöver aluminiumproduktionen omfattar produktionsprocessen tillverkning av anoder, mottagning av aluminiumskrot, ett gjuteri och ett valsverk. Det planerade fabriksområdet ligger på gränsen mellan Karleby stad och Kronoby kommun.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum