ALUEIDEN VESITASEET SEURANTAAN BK-HYDROMETAN RATKAISULLA

BK-Hydrometa tarjoaa vesitaseen hallintaa teollisuudelle.

Ympäristösäädökset edellyttävät yrityksiltä laajojen, rakennettujen kenttien vesitaseen seurantaa. Vesitase laaditaan esimerkiksi alueille, joilla käsitellään materiaaleja ja kemikaaleja. Näiltä alueilta voi liueta sade- ja sulamisvesiin yhdisteitä pitoisuuksina, joita ei voi johtaa suoraan vesistöön. Yleisiä laadun jatkuvatoimisia mittauksia ovat sähkönjohtavuus, pH ja sameus, jotka toteutetaan esimerkiksi Hydrolab HL4 -multiparametrianturilla. Muita mitattavia suureita ovat vedenkorkeus, virtaama ja tarvittavat muut hydrologiset muuttujat. Mittaustiedot kerätään, siirretään ja varastoidaan tietokantaan.

Lokakuussa BK-Hydrometa toimitti teollisuusympäristöön valumavesien määrää ja laatua reaaliaikaisesti mittaavan järjestelmän sekä tarkan ja mitta-alueeltaan laajan mittapatokaivon. Näin saatiin myös poikkeuksellisten rankkasateiden vesimäärät hallintaan. Vesitasetulokset saatiin pilvipalveluun ja lisäksi tiedot liitettiin teollisuusyrityksen omaan valvontajärjestelmään. Pilvipalvelun etuina ovat selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa olevat tulokset sekä se, että mittaustietoja voidaan seurata myös teollisuusjärjestelmän ulkopuolella. Vesitaseen laskennalla ja mittauksilla yritys seuraa vain oman alueensa vesien tilaa.

BK-Hydrometan toimitukseen kuuluvat mittauslaitteet, dokumentaatio, vesitaselaskelmat ja pilvipalvelu. Yritys vastaa tarvittaessa myös mittalaitteiden vuosihuolloista ja kalibroinneista. Hulevesien hallintajärjestelmään voidaan tarvittaessa sisällyttää EFFE® GX -valumavesien käsittely.

BK-Hydrometan vesitasetoimituksista kertoo Ville Kuoppala: ”Projektitiimiin kuuluvat 3D-suunnittelija, automaatiosuunnittelija ja vesipuolen asiantuntijat. Vesitaseen seurantaa varten tarvitaan alueelliset tiedot, yleinen vesikierto, olosuhteiltaan normaalit ja poikkeukselliset vuodet, vesivarastoaltaat, purkuvesistöt ja vesijakeet. BK-Hydrometan menetelmällä voidaan hallinnoida myös suljettujen alueiden vesitaseita.”

Ville Kuoppala
ville.kuoppala@bk-hydrometa.fi