Alva ja Digita yhteistyöhön huoneistokohtaisessa veden etäluennassa

Vesi- ja energiayhtiö Alva-yhtiöt Oy ja Digita Oy ovat sopineet yhteistyöstä taloyhtiöiden huoneistokohtaisessa veden etäluennassa, jossa hyödynnetään Digitan LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvaa maanlaajuista IoT-verkkoa ja Digitan kehittämää OmaVesi-pilvipalvelua.

Kiinteistöjen energiatehokkuuslainsäädännön uudistuessa uusissa ja linjasaneerattavissa asuinkiinteistöissä edellytetään huoneistokohtaista mittausta ja toteutuneeseen kulutukseen perustuvaa laskutusta.

”Alvan tavoitteena on edistää asiakkaidemme veden ja energian käytön resurssitehokkuutta. Veden huoneistokohtainen etäluenta ja siihen liittyvät kulutuksenraportointi- ja hälytyspalvelut täydentävät älykkään veden ja energian Mainio Taloyhtiö -palvelukokonaisuuttamme ja tuovat konkreettisia hyötyjä asukkaille”, iloitsee Alvan asiakkuusjohtaja Jukka Pennanen.

”Kehitämme aktiivisesti uusia dataan ja digitaalisuuteen perustuvia palveluita yhdessä asiakkaiden ja kumppaniverkoston kanssa. Digitan valtakunnallinen IoT-verkko toimii luotettavana perustana palveluille ja yhteistyö mahdollistaa Alvan palvelutarjoaman laajentamisen koko Suomessa”, jatkaa Pennanen.

”Olemme erittäin tyytyväisiä innovatiivisen ja aktiivisen Alvan lähtiessä hyödyntämään IoT-verkkoamme ja OmaVesi-pilvipalveluamme, joka mahdollistaa asuntokohtaisen vedenkäytön seurannan ja laskutuksen todellisen kulutuksen mukaan. Automatisoidun tiedonkeruun myötä tarkat päivittäiset kulutustiedot saadaan suoraan sekä laskuttajalle että asukkaalle ja arviolaskutuksesta voidaan luopua”, kertoo Digita IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka. ”Asuntokohtainen mittaus vähentää veden ja energiankulutusta, jolloin kiinteistön hiilijalanjälki on aiempaa pienempi.”

”Palvelu antaa myös hälytyksiä ja kertoo poikkeavasta vedenkulutuksesta”, kertoo Kuukka. ”Langattomassa IoT-verkossamme toimivat etäluettavat vesimittarit voidaan vaihtaa niin uuteen kuin vanhaankin kiinteistöön ilman kaapelointia. Asennettavat vesimittarit toimivat paristoilla jopa 15 vuotta”, sanoo Kuukka.

Alva-yhtiöt Oy, Jukka Pennanen, asiakkuusjohtaja, puh. +358 44 200 8588, jukka.pennanen(at)alva.fi

Digita Oy, Ari Kuukka, Johtaja, IoT-palvelut, puh. +358 40 149 7942, ari.kuukka(at)digita.fi

Alva-yhtiöiden vastuulla ovat kaikille tärkeät elämisen peruspilarit: vesi, lämpö ja sähkö. Alva tuottaa ja jakelee sähköä sekä tuottaa, myy ja jakelee lämpöä ja vettä omistamissaan verkoissa Jyväskylän seudulla. Alvan visiona on olla vesi-, energia- ja resurssitehokkuuspalveluiden tulevaisuuden tekijä. Työtä tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa energiatehokkaiden ja vihreiden valintojen sekä vastuullisen omaisuudenhallinnan puolesta. Konsernissa työskentelee noin 240 ammattilaista ja liikevaihto vuonna 2019 oli 163 miljoonaa euroa. Alva-yhtiöt Oy:n omistaa Jyväskylän kaupunki. www.alva.fi

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi

HybridiTV:n kaukosäätimen värinapeille käyttöä Big Brother Suomen uudella tuotantokaudella4.9.2020 11:00:00 EESTTiedote

Digita on 6.9.2020 Nelosella käynnistyvän Big Brother Suomi -ilmiöohjelman yhteistyökumppani. Digitan yhteistyössä mediayhtiöiden kanssa kehittämä HybridiTV tarjoaa tv-katsojille mahdollisuuden vaikuttaa ohjelman sisältöön sekä osallistua kaukosäätimen värinapin painalluksella häätöäänestykseen. HybridiTV-sovellus rikastaa sisältöä ja vahvistaa Big Brother-katsojien vuorovaikutusta.

Sotkamon Vesihuoltolaitos ja Digita aloittivat yhteistyön – vesimittarit vaihtuvat etäluettaviksi26.8.2020 09:00:00 EESTTiedote

Sotkamon Vesihuoltolaitos ja Digita ovat aloittaneet yhteistyön alueen vesihuollon digitalisoinnista, jonka myötä alueen vesimittarikanta uudistetaan etäluettaviksi seuraavan kolmen vuoden aikana. Veden etäluennan digitalisoinnissa hyödynnetään Digitan tarjoamaa LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvaa IoT-verkkoa. Vesimittarikannan uudistamisen myötä mittareiden lukemisesta aiheutuvat kustannukset vähenevät ja laskutusprosessi asiakkaan suuntaan suoraviivaistuu.

MTV ja Digita lanseerasivat uuden tuotteen suomalaisille antennitalouksille: osoitteesta cmore.fi/antenni kuluttajat voivat jatkossa hankkia vaivattomasti yhdellä tilauksella antenniverkon maksu-tv-kanavat ja C More suoratoistopalvelun. Uudella C More suoratoistopalvelusta saatavalla tuotteella voi katsoa viihdettä ja urheilua niin kotona kuin matkoillakin joko netin yli tai antenniverkon välityksellä. Antenniverkon maksu-tv-kanavat välitetään kuluttajien televisioihin Digitan toimintavarman, viiveettömän ja valtakunnallisen antenniverkon avulla. Digita aloitti maksu-tv-liiketoimintansa vuoden 2020 alussa ostaessaan DNA:n antennitelevisioverkon maksu-tv-asiakkuudet. Nyt Digita kehitti kotimaisen suoratoistopalvelun C Moren kanssa uuden tuotteen. Tuttujen C Moren maksu-tv-kanavien kuten C More Max sekä C More Sport 1 ja 2 lisäksi asiakkaat saavat samaan pakettiin enemmän sisältöä liittämällä siihen C Moren suoratoistopalvelun. ”Asiakaslähtöisyys on meillä kaiken tekemisen ytimessä. Nyt