Vilkas Group Oy

”Amazon-herätys on todellakin tarpeen” – EU:n selvitettävä Amazonin vaikutukset Suomeen”, perää #pelastetaankauppa-kampanja

Jaa

Suomalaisten yrittäjien, kaupan ja kuluttajien asema on turvattava Amazonin varalta, peräänkuuluttaa #pelastetaankauppa-kampanja. ”Amazon tarjoaa myös mahdollisuuksia, mutta kielteisistä vaikutuksista on saatava pian parempi ymmärrys”, painottaa suomalaisia verkkokauppoja edustavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. On erittäin arvokasta, jos EU voi tuottaa Suomelle lisätietoa ja ehdotuksia suuren digiuudistuksensa yhteydessä, arvioi Korkiakoski. Tärkeä EU-digikuuleminen umpeutuu tänään.

Amazonin logistiikkakeskus Saksan Raunheim-Mönchhofissa. Maailman suurin yritys on investoinut miljardeja Eurooppaan ja sen arvioidaan tulevan pian myös Suomeen.
Amazonin logistiikkakeskus Saksan Raunheim-Mönchhofissa. Maailman suurin yritys on investoinut miljardeja Eurooppaan ja sen arvioidaan tulevan pian myös Suomeen.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 08.09.2020 klo 00.01

Koronan kurittamia yrittäjiä ja kauppiaita auttamaan syntynyt #pelastetaankauppa-kampanja on aktivoitunut myös EU:n suuntaan. EU-komission valmistelema kokonaisvaltainen digiuudistus (Digital Services Act) koskee kaikkia digitaalisia palveluja EU-maissa. Uudistuksen tarkoitus on varmistaa, että yhä enemmän verkossa elävä talous ei ajaudu vain jättien pelikentäksi.

”On tervetullutta, että EU kysyy sekä yritysten että kansalaisten mielipiteitä digitalisoitumisen avainkysymyksistä. Kiinnitämme huomiota erityisesti Amazoniin, jonka arvioimme Suomeenkin pian tulevan. Maailman suurin yritys tarjoaa varmasti myös myönteisiä mahdollisuuksia, mutta on syytä kysyä, ymmärrämmekö kunnolla mahdolliset haitalliset vaikutukset ja niiden laajuuden. EU:n pitää selvittää tämä pikaisesti. Tarvitaan monipuolista tarkastelua”, peräänkuuluttaa yli 2000 suomalaista verkkokauppaa edustavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Tänään umpeutuva EU:n laaja digikuuleminen on tarjonnut Suomellekin tärkeän tilaisuuden.

”Ensinnäkin Suomi on taloutena ja poliittisilta mahdollisuuksiltaan kansainvälisesti verraten vähäinen toimija. Siksi EU:n suuret resurssit ja mahdollisuus luoda uusia pelisääntöjä koko Eurooppaan ovat avainasemassa, kun puhutaan Amazonin kaltaisesta kauppajätistä. Jos voimme saada sekä lisätietoa Amazonin mahdollisista vaikutuksista juuri Suomeen että ehdotuksia hyvistä toimintatavoista, niitä ehdottomasti kannattaa pyytää. On mielestämme tärkeää, että #pelastetaankauppa-kampanja hyödyntää EU-kuulemisen”, arvioi Korkiakoski.

Onko Suomessa varauduttu?

#pelastetaankauppa-kampanjan tekemän kyselyn mukaan Amazonin tuloon Pohjoismaihin on varautunut vain alle 10 prosenttia verkkokauppiaista. Korkiakosken mukaan herää kysymys Suomen varautuneisuudesta ylipäänsä.

”On aikamoinen kysymysmerkki, miten suomalainen kauppa ja yritykset kaikkiaan ovat varautuneet Amazoniin, vaikka vaikutukset maailmalla ovat olleet valtavat. Kyllä talouden toimijoiden pitää viimeistään nyt alkaa valmistautua Amazoniin, niin hyvässä kuin pahassakin. Amazon-herätys on todellakin tarpeen”, tiivistää Korkiakoski.

Korkiakoski nostaa esiin suuret muutokset Amazonin kotimaassa Yhdysvalloissa.

”Yhdysvalloissa 90 prosenttia vähittäiskaupoista pitää Amazonin vaikutusta haitallisena. Amazon on myös tehnyt markkinoille pääsyn yhä vaikeammaksi erityisesti pienille ja keskikokoisille valmistajille, ja hyödyntää asiakasyritystensä tietoja niitä itseään vastaan – näin kertovat julkiset kansainväliset tiedot jo nyt. Olemme #pelastetaankauppa-kampanjassa huolissamme suomalaisten, rehdisti ja laadukkailla tuotteilla kilpailevien yritysten tulevaisuudesta tällaisessa kilpailuasetelmassa”, alleviivaa Korkiakoski.

Korona voimistaa vaikutuksia?

Korona on lyönyt yrittäjiä ja taloutta monin tavoin. Siksi koronan entisestään vahvistama Amazon voi olla vaikutukseltaan vielä suurempi kuin ennen pandemiaa, arvioi Vilkkaan Korkiakoski. Amazonin logistiikkakoneisto on jo syrjäyttänyt kymmeniä tuhansia jakelijoita ja valmistajia yksin Yhdysvalloissa. Amazon investoi vahvasti nyt Eurooppaan, joten näin voi käydä Suomessakin.

”Todellisiin myyntilukuihin perustuva indeksimme kertoo verkkokaupan huimasta kasvusta. Suomalaiset saattavat siksi olla entistä valmiimpia siirtymään myös Amazonin asiakkaiksi. Nyt tarvitaan perusteellinen arvio siitä, millaisia vaikutuksia tällä voi olla. Moni yrittäjä voi hyötyä. Mutta moniko yrittäjä kärsii halpatuonnista? Entä tuotevastuu? Amazon vastaa itse vain suoraan myymistään tuotteista. Amazonin on pelattava samoilla säännöillä”, pohtii huolestunut Korkiakoski.

Vaarassa ovat pahimmillaan sekä kuluttajien turvallisuus että reilu kilpailu yrittäjille. Siksi viesti EU:n digikuulemiseen on kristallinkirkas.

”EU:n on nyt aika hyödyntää suuret resurssinsa ja yhteistyön voima, että asiat selvitetään myös suomalaisten näkökulmasta perin pohjin – ja laitetaan kuntoon. Puuttuva tuotevastuu antaa EU:n ulkopuolisille toimijoille kuten Amazonille merkittävän epäreilun kilpailuedun. Ei voi liikaa korostaa, että pelisääntöjen on oltava kaikille samat. Odotan mielenkiinnolla, millaisia eväitä EU:lla on meille nyt tarjota”, puntaroi Korkiakoski.

Korkiakosken mukaan olennaista on tarjota Amazonille hyviä kotimaisia vaihtoehtoja. Vilkas itse tarjoaa #pelastetaankauppa-hengessä verkkokaupan vuodeksi puoleen hintaan, lupaa Korkiakoski.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

#pelastetaankauppa-kampanjaan on liittynyt vajaassa puolessa vuodessa jo pitkälti yli tuhat suomalaisyritystä. Yli 500 yrittäjää on autettu verkkokauppiaiksi ja saanut ilmaiseksi käyttöön kampanjassa tarjotun Vilkkaan verkkokauppa-alustan.

www.pelastetaankauppa.fi

Avainsanat

Kuvat

Amazonin logistiikkakeskus Saksan Raunheim-Mönchhofissa. Maailman suurin yritys on investoinut miljardeja Eurooppaan ja sen arvioidaan tulevan pian myös Suomeen.
Amazonin logistiikkakeskus Saksan Raunheim-Mönchhofissa. Maailman suurin yritys on investoinut miljardeja Eurooppaan ja sen arvioidaan tulevan pian myös Suomeen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Verkkokauppa loikkasi 75% huhti-kesäkuussa: Miljardikasvu tulossa – ”Nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n Kangasharju7.7.2020 09:30:00 EESTTiedote

Verkkokaupan tilausmäärät hyppäsivät vuoden toisella neljänneksellä ylös peräti 75% viimevuotiseen verrattuna, kertoo 2000 verkkokaupan todellisia myyntilukuja seuraava verkkokauppaindeksi. ”Verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”, summaa indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Uusi taso verkkokaupalle näyttää nyt löytyneen, mutta nousupotentiaalia on vielä paljon”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

60% koronaloikka: ”Verkkokauppaan tulossa miljardiluokan kasvu” – ETLA:n Kangasharju: ”Vaikutuksessa on paljon pysyvää”3.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Lähes 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi paljastaa 60% koronapiikin maaliskuussa. ”Kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu”, kertoo indeksiä neljännesvuosittain julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Seuraavaksi kauppaa voi heiluttaa Amazon. ”Jos Amazon tulee, niin kyllä kauppa tulee olemaan nyt paremmin valmistautunut”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

”Myynti putosi 100%” – Jo yli 300 yritystä pelastettu verkkokauppaan ilmaiseksi – #pelastetaankauppa-kampanja ”onnistunut kädenojennus”31.3.2020 05:00:00 EESTTiedote

Viikko sitten alkanut #pelastetaankauppa -kampanja on tuonut jo satoja koronan kuristamia yrityksiä verkkokauppaan. ”Yksikin elinkelpoisena pysyvä yritys on arvokas. Olen iloinen, että suomalaisten yritysten auttamiseksi ideoidaan ja toteutetaan kampanjoita, jotka tuovat nopeaa ja konkreettista apua ja monille jopa pelastusrenkaan”, iloitsee Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Ohjelmisto- ja e-business ry puolestaan arvioi, että yrittäjien nopea loikka verkkokauppaan on lupaava merkki koko Suomen tulevaisuudelle.

Kivijalkakauppiaat ja muut ahdinkoon joutuneet yritykset pääsevät siirtymään verkkokauppaan ilmaiseksi – #pelastetaankauppa-kampanja lähtee liikkeelle24.3.2020 05:00:00 EETTiedote

Verkkokauppa voi olla pelastusrengas koronan kurittamille kivijalkakauppiaille ja monille muille yrittäjille. Suomen johtava verkkokauppatoimittaja Vilkas Group tarjoaa nyt nopeaa apua: Vilkas lupaa, että verkkokaupan voi avata jopa yhdessä päivässä, täysin ilmaiseksi. Ohjelmisto- ja e-business ry kiittää aloitetta ja kannustaa verkkobisneksen muitakin toimijoita kauppaa pelastamaan. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kehottaa hädässä olevia yrittäjiä kokeilemaan kaikkia keinoja: ”Verkkokauppa on monelle hyvä mahdollisuus”.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme