Vilkas Group Oy

”Amazon-herätys on todellakin tarpeen” – EU:n selvitettävä Amazonin vaikutukset Suomeen”, perää #pelastetaankauppa-kampanja

Jaa
Suomalaisten yrittäjien, kaupan ja kuluttajien asema on turvattava Amazonin varalta, peräänkuuluttaa #pelastetaankauppa-kampanja. ”Amazon tarjoaa myös mahdollisuuksia, mutta kielteisistä vaikutuksista on saatava pian parempi ymmärrys”, painottaa suomalaisia verkkokauppoja edustavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. On erittäin arvokasta, jos EU voi tuottaa Suomelle lisätietoa ja ehdotuksia suuren digiuudistuksensa yhteydessä, arvioi Korkiakoski. Tärkeä EU-digikuuleminen umpeutuu tänään.
Amazonin logistiikkakeskus Saksan Raunheim-Mönchhofissa. Maailman suurin yritys on investoinut miljardeja Eurooppaan ja sen arvioidaan tulevan pian myös Suomeen.
Amazonin logistiikkakeskus Saksan Raunheim-Mönchhofissa. Maailman suurin yritys on investoinut miljardeja Eurooppaan ja sen arvioidaan tulevan pian myös Suomeen.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 08.09.2020 klo 00.01

Koronan kurittamia yrittäjiä ja kauppiaita auttamaan syntynyt #pelastetaankauppa-kampanja on aktivoitunut myös EU:n suuntaan. EU-komission valmistelema kokonaisvaltainen digiuudistus (Digital Services Act) koskee kaikkia digitaalisia palveluja EU-maissa. Uudistuksen tarkoitus on varmistaa, että yhä enemmän verkossa elävä talous ei ajaudu vain jättien pelikentäksi.

”On tervetullutta, että EU kysyy sekä yritysten että kansalaisten mielipiteitä digitalisoitumisen avainkysymyksistä. Kiinnitämme huomiota erityisesti Amazoniin, jonka arvioimme Suomeenkin pian tulevan. Maailman suurin yritys tarjoaa varmasti myös myönteisiä mahdollisuuksia, mutta on syytä kysyä, ymmärrämmekö kunnolla mahdolliset haitalliset vaikutukset ja niiden laajuuden. EU:n pitää selvittää tämä pikaisesti. Tarvitaan monipuolista tarkastelua”, peräänkuuluttaa yli 2000 suomalaista verkkokauppaa edustavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Tänään umpeutuva EU:n laaja digikuuleminen on tarjonnut Suomellekin tärkeän tilaisuuden.

”Ensinnäkin Suomi on taloutena ja poliittisilta mahdollisuuksiltaan kansainvälisesti verraten vähäinen toimija. Siksi EU:n suuret resurssit ja mahdollisuus luoda uusia pelisääntöjä koko Eurooppaan ovat avainasemassa, kun puhutaan Amazonin kaltaisesta kauppajätistä. Jos voimme saada sekä lisätietoa Amazonin mahdollisista vaikutuksista juuri Suomeen että ehdotuksia hyvistä toimintatavoista, niitä ehdottomasti kannattaa pyytää. On mielestämme tärkeää, että #pelastetaankauppa-kampanja hyödyntää EU-kuulemisen”, arvioi Korkiakoski.

Onko Suomessa varauduttu?

#pelastetaankauppa-kampanjan tekemän kyselyn mukaan Amazonin tuloon Pohjoismaihin on varautunut vain alle 10 prosenttia verkkokauppiaista. Korkiakosken mukaan herää kysymys Suomen varautuneisuudesta ylipäänsä.

”On aikamoinen kysymysmerkki, miten suomalainen kauppa ja yritykset kaikkiaan ovat varautuneet Amazoniin, vaikka vaikutukset maailmalla ovat olleet valtavat. Kyllä talouden toimijoiden pitää viimeistään nyt alkaa valmistautua Amazoniin, niin hyvässä kuin pahassakin. Amazon-herätys on todellakin tarpeen”, tiivistää Korkiakoski.

Korkiakoski nostaa esiin suuret muutokset Amazonin kotimaassa Yhdysvalloissa.

”Yhdysvalloissa 90 prosenttia vähittäiskaupoista pitää Amazonin vaikutusta haitallisena. Amazon on myös tehnyt markkinoille pääsyn yhä vaikeammaksi erityisesti pienille ja keskikokoisille valmistajille, ja hyödyntää asiakasyritystensä tietoja niitä itseään vastaan – näin kertovat julkiset kansainväliset tiedot jo nyt. Olemme #pelastetaankauppa-kampanjassa huolissamme suomalaisten, rehdisti ja laadukkailla tuotteilla kilpailevien yritysten tulevaisuudesta tällaisessa kilpailuasetelmassa”, alleviivaa Korkiakoski.

Korona voimistaa vaikutuksia?

Korona on lyönyt yrittäjiä ja taloutta monin tavoin. Siksi koronan entisestään vahvistama Amazon voi olla vaikutukseltaan vielä suurempi kuin ennen pandemiaa, arvioi Vilkkaan Korkiakoski. Amazonin logistiikkakoneisto on jo syrjäyttänyt kymmeniä tuhansia jakelijoita ja valmistajia yksin Yhdysvalloissa. Amazon investoi vahvasti nyt Eurooppaan, joten näin voi käydä Suomessakin.

”Todellisiin myyntilukuihin perustuva indeksimme kertoo verkkokaupan huimasta kasvusta. Suomalaiset saattavat siksi olla entistä valmiimpia siirtymään myös Amazonin asiakkaiksi. Nyt tarvitaan perusteellinen arvio siitä, millaisia vaikutuksia tällä voi olla. Moni yrittäjä voi hyötyä. Mutta moniko yrittäjä kärsii halpatuonnista? Entä tuotevastuu? Amazon vastaa itse vain suoraan myymistään tuotteista. Amazonin on pelattava samoilla säännöillä”, pohtii huolestunut Korkiakoski.

Vaarassa ovat pahimmillaan sekä kuluttajien turvallisuus että reilu kilpailu yrittäjille. Siksi viesti EU:n digikuulemiseen on kristallinkirkas.

”EU:n on nyt aika hyödyntää suuret resurssinsa ja yhteistyön voima, että asiat selvitetään myös suomalaisten näkökulmasta perin pohjin – ja laitetaan kuntoon. Puuttuva tuotevastuu antaa EU:n ulkopuolisille toimijoille kuten Amazonille merkittävän epäreilun kilpailuedun. Ei voi liikaa korostaa, että pelisääntöjen on oltava kaikille samat. Odotan mielenkiinnolla, millaisia eväitä EU:lla on meille nyt tarjota”, puntaroi Korkiakoski.

Korkiakosken mukaan olennaista on tarjota Amazonille hyviä kotimaisia vaihtoehtoja. Vilkas itse tarjoaa #pelastetaankauppa-hengessä verkkokaupan vuodeksi puoleen hintaan, lupaa Korkiakoski.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

#pelastetaankauppa-kampanjaan on liittynyt vajaassa puolessa vuodessa jo pitkälti yli tuhat suomalaisyritystä. Yli 500 yrittäjää on autettu verkkokauppiaiksi ja saanut ilmaiseksi käyttöön kampanjassa tarjotun Vilkkaan verkkokauppa-alustan.

www.pelastetaankauppa.fi

Avainsanat

Kuvat

Amazonin logistiikkakeskus Saksan Raunheim-Mönchhofissa. Maailman suurin yritys on investoinut miljardeja Eurooppaan ja sen arvioidaan tulevan pian myös Suomeen.
Amazonin logistiikkakeskus Saksan Raunheim-Mönchhofissa. Maailman suurin yritys on investoinut miljardeja Eurooppaan ja sen arvioidaan tulevan pian myös Suomeen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye