Friends & Brgrs

Ambitiösa tillväxtmål för Friends & Brgrs – sex nya restauranger under slutet av året

Hamburgerkedjan Friends & Brgrs öppnar detta år sex nya restauranger. Kedjan, som är känd för sina kvalitetsburgare, öppnade sin 11. restaurang i centrum av Jyväskylä i augusti. Under slutet av året öppnas nya restauranger i Helsingfors, Esbo, Villmanstrand, Kuopio och Rovaniemi. Företaget strävar till att bli det ledande hamburgarbrandet i Finland och kommer inom tre år att sysselsätta 1 000 unga duktiga medarbetare.

Friends & Brgrs, som snabbt har vuxit till en kedja med mer än tio restauranger, öppnar sex nya restauranger i år. I nästa år kommer tre nya restauranger att öppnas i Tammerfors UROS LIVE-arena.

Friends & Brgrs, som grundades i Jakobstad 2014, har vuxit snabbt till ett företag med 11 restauranger. Företaget har också visat sin dragningskraft under Corona pandemin. Enligt den tillväxtstrategi som företaget publicerade i början av året så planerar man att öppna sex nya restauranger i år, och inom tre år bygga en restaurangkedja med 30-50 restauranger.

Under oktober till december kommer nya restauranger att öppnas i köpcentret Kaari i Helsingfors, Iso Omena i Esbo, köpcentret Armada i Villmanstrand, köpcentret Aapeli i Kuopio och köpcentret Rinteenkulma i Rovaniemi.

- Sommarförsäljningen och kundernas efterfrågan har överträffat våra förväntningar. Sedan restaurangöppningarna i juni har vår verksamhet återhämtat sig snabbt och vi kan återigen satsa på stark tillväxt. Våra produkter lämpar sig väl för take-away och hemleverans vilket gjorde att vi kunde hålla alla restauranger öppna under våren. Därför hade vi ett positivt kassaflöde också under Corona-nedstängningen, säger Peter Fagerholm, företagets VD.

- Friends & Brgrs har visat sin styrka genom sitt varumärke och sin kundbas under den här exceptionella våren och sommaren. Jag tror på stark tillväxt inom snabbmat, särskilt bland unga och kvalitetsmedvetna kunder. Denna succékedja är en viktig del av vår framtid och vi vill nu stärka dess tillväxt efter att ha sett konceptets vitalitet och skalbarhet på nära håll, säger Aku Vikström, VD för Friends & Brgrs ny ägare NoHo Partners.

Tillväxttrend inom snabbmat möjliggör framgång

Försäljningen de första veckorna i Friends & Brgrs nya restaurang i Jyväskylä, som öppnades i köpcentret Sokkari i mitten av augusti, har överträffat företagets förväntningar. Under 2021 planeras fler nya restauranger, varav tre kommer att öppnas i UROS LIVE-arenan i Tammerfors, vilken färdigställs i december 2021 i Tammerfors.

- Jyväskyläs försäljningsvolymer är uppmuntrande med tanke på framtida öppningar. Kunderna har återvänt till våra restauranger och på samma gång har den digitala försäljningen utvecklats positivt. På grund av Korona-epidemin har nya kunder börjat använda leverans- och hämtningsservice samt digitala kanaler för inköp, säger Fagerholm.

Liksom Vikström tror Fagerholm att snabbmatsmarknaden kommer att växa och utvecklas inom den närmaste framtiden, trots den utmanande marknadssituationen.

- Vår popularitet som inhemsk kvalitetstillverkare förstärks av tillväxten inom snabbmat, främst bland de unga, oavsett korona. Jag tror att ett segment inom snabbmat som baseras på hög kvalitet kommer att ta marknadsandelar av den mer traditionella snabbmatssektorn, visionerar Fagerholm.

Friends & Brgrs restauranger finns för närvarande i Helsingfors, Esbo, Tammerfors, Åbo, Seinäjoki, Vasa, Uleåborg, Jakobstad och Hamburg. Friends & Brgrs är en del av restaurangkoncernen NoHo Partners sedan april 2020.

Ytterligare information:
Peter Fagerholm, VD Friends & Brgrs Oy Ab, tfn +358 50 553 3665
Aku Vikström, VD NoHo Partners Oyj, tfn +358 44 011 1989

Bilder

Ladda ned bild
Friends & Brgrs lanserade nyligen en ny produkt, chicken bite, gjord av en inhemsk kycklingbröstfilé.
Ladda ned bild
Försäljningen av Friends & Brgrs i Jyväskylä, som öppnadei augusti, har överträffat förväntningarna.
Ladda ned bild
Den senaste nykomlingen i familjen Friends & Brgrs ligger i Jyväskylä i Sokkari köpcentrum.
Ladda ned bild
Friends & Brgrs "fresh casual" ideologi bygger på ansvarsfullt producerade, färska och tillsatsämnesfria ingredienser som till 95% är finländska. Maten tillverkas i restaurangens eget kök och egna bageri.

Om

Vi grundade Friends & Brgrs för personer som älskar goda burgare. Personer som oss.

Därför bakar vi vårt eget bröd, gör triple-cooked pommes och maler köttet själva. Vi använder de bästa råvarorna vi hittar, och köper dem från personer som vi känner och litar på. Inga genvägar och inga kompromisser.

Det finns verkligen enklare sätt att göra hamburgare, men troligen inget bättre.

Sebastian, Rasmus, Kaj, Saul, Ole, Peter