Amerikkalaissopraano Nadine Sierra on sairastunut, mutta Turun musiikkijuhlille saapuu pikaisesti Pariisista hälytetty huippusopraano Pretty Yende

Amerikkalaissopraano Nadine Sierra on sairastunut ja lääkärin määräyksellä estynyt lentämästä Suomeen. Sierran piti esiintyä Turun musiikkijuhlien konsertissa torstaina 18.8. yhdessä Turun filharmonisen orkesterin ja heinäkuussa Toscan Savonlinnan Oopperajuhlilla johtaneen Lorenzo Passerinin kanssa. Tilalle on kuitenkin hyvin lyhyellä varoitusajalla saatu huippusopraano Pretty Yende.
Pretty Yende, Photo: Dario Acosta

”Meillä on kovin huono tuuri Nadine Sierran konsertin kanssa, jota on siirretty jo kahdesta vuoden 2019 ja 2020 jälkeen. Nadine on palannut Etelä-Amerikasta ja valitettavasti sairastunut, joten hän ei tietenkään voi matkustaa ja laulaa parin päivän päästä Turussa. Toivotamme hänelle pikaista paranemista”, sanoo Turun musiikkijuhlasäätiön toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

”Olemme kuitenkin aidosti jo pari vuotta etsineet päivää sopraano Pretty Yenden kanssa ja nyt hän hyppää tähän konserttiin suoraan Pariisin oopperasta, joka on myöntänyt hänelle luvan olla pois harjoituksista – hän laulaa Pariisissa Paminan roolia Taikahuilussa syyskuussa. Yenden repertuaari on pitkälti samaa, joten vain yksi aaria muuttuu, koko ohjelma pysyy muuten samana. Ja samalla olemme jo alkaneet katsoa uusia päiviä Sierran kanssa, mistä tiedotamme myöhemmin”, iloitsee Ketomäki.

Eteläafrikkalaissopraano Pretty Yende on edennyt hämmästyttävällä vauhdilla pienestä syntymäkaupungistaan Piet Retiefistä oopperamaailman huipulle. Debytoituaan Latvian kansallisteatterissa Carmenin Micaëlana hänet on nähty lähes kaikissa merkittävimmissä oopperataloissa, viime kaudella mm. La Traviatan Violettana Wienin ja Baijerin valtionoopperoissa, Gran Teatre del Liceussa sekä Palermon Teatro Massimossa. Tulevan kauden vierailukohteita ovat Wienin lisäksi Lontoon Royal Opera House, Napolin Teatro di San Carlo ja Valencian Palau de les Arts Reina Sofia, sekä debyytti Yannick Nézet-Séguinin johtaman Philharmonia Orchestran solistina Straussin laulujen tulkkina.

Yende oli 2010 Belvedere-kilpailun historian ensimmäinen korkeimman palkinnon joka sarjassa saavuttanut laulaja, minkä jälkeen hän voitti myös Operalia-kilpailun 2011. Hänen toinen sooloalbuminsa Dreams (Sony Classical, 2017) sai mm. Opera Now -lehden ylistämään "ihastuttavaa instrumenttia, jossa on nuorekkaan intohimon värinää, sekä ihmeellisen varmaa tekniikkaa".

Nadine Sierran konserttiin ostetut liput käyvät sellaisenaan Pretty Yenden konserttiin. Mikäli liput halutaan kuitenkin palauttaa, on se mahdollista 30.8. saakka Lippupisteen kautta.

Pretty Yende, Photo: Dario Acosta

TURUN MUSIIKKIJUHLAT ON SUOMEN VANHIN YHTÄJAKSOISESTI TOIMINUT MUSIIKKIFESTIVAALI. MONIPUOLINEN KAUPUNKI-FESTIVAALI TARJOAA KORKEATASOISTA MUSIIKKIA MONEEN MAKUUN.

Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. suuria orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia, ulkoilmatapahtumia ja konsertteja lapsille. Juhlilla käy vuosittain niin kotimaisia kuin ulkomaisia huippuartisteja. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä

WAM-sarja saa jatkoa Taiteen talossa: Turun musiikkijuhlat ryhtyy tapahtuman tuottajaksi24.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlia vietetään tänä vuonna 8.–31.8. Musiikkijuhlilla on elokuun päätapahtuman ohella ympärivuotisesti konsertteja ja muita tapahtumia. Nyt julkaistaan Wäinö Aaltosen museossa yli 30 vuotta toimineen WAM-sarjan jatkuminen Taiteen talossa. Ensimmäinen konsertti järjestetään 10. syyskuuta 2024. WAM-sarjan kuratoijaksi Turun musiikkijuhlat on kutsunut säveltäjä Lauri Mäntysaaren.

WAM series to continue at Art House Turku, as the Turku Music Festival takes over as event producer24.4.2024 09:00:00 EEST | Press release

The main event of the Turku Music Festival this year is held from 8 to 31 August. The Festival also runs a series of concerts and other events throughout the year. We are pleased to announce that the WAM concert series, hosted at the Wäinö Aaltonen Museum for more than 30 years, will continue at Art House Turku. The Turku Music Festival has invited composer Lauri Mäntysaari to curate the WAM series, and the first concert is on 10 September 2024.