Ämmässuon Ekomossa suojellaan hyönteisiä: HSY ja NCC rakentavat Pörriäisbaarin luonnon tärkeille pölyttäjille

HSY ja NCC Industry rakentavat Pörriäisbaarin luonnon hyödyllisille ötököille Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon Espooseen. Sen tarkoituksena on auttaa hyönteisiä löytämään sopivia ravintokasveja ja asuinsijoja.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja NCC Industry rakentavat yhdessä Pörriäisbaarin luonnon hyödyllisille ötököille Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon. Sen tarkoituksena on auttaa hyönteisiä löytämään sopivia ravintokasveja ja asuinsijoja ja näin helpottaa muun muassa ruoantuotannon kannalta oleellisten pölyttäjien ahdinkoa. Rakentamistalkoot järjestetään keskiviikkona 8.5.2019.

- Halusimme tehdä hyvän työn ja auttaa pölyttäjiä kylvämällä niille hyviä mesikasveja ja rakentamalla asuinsijoiksi hyönteishotelleja kannoista ja puun rungoista. Samalla testaamme kivituhkan toimivuutta vieraslaji komealupiinin torjunnassa. Sopivan asuinalueen luomme pörriäisille talkoilla yhdessä NCC:n ja muiden Ekomossa toimivien yritysten kanssa, kertoo HSY:n kenttämestari Renja Rautiainen.

Ekomoon rakennetaan 3 500 m2 Pörriäisbaari-alue, jossa maasto vaihtelee paahteisesta kalliosta niittyjen kautta lampeen. Niittyalueet tehdään sektoreittain peittämällä vanha maaperä, jossa on kasvanut lupiinia, eri paksuisilla kivituhkakerroksilla ja niihin kylvetään niittykukkaseoksia. Kasvun varmistamiseksi kylvöt uusitaan parin seuraavan vuoden aikana. Alueelle viedään kantoja sekä puun runkoja, joihin porataan reikiä. Nämä tarjoavat hyönteisille hyviä asuinpaikkoja.

Hanke perustuu NCC KieloTM-ohjelmaan, joka on luonnon monimuotoisuutta edistävä toimintatapa, jolla pyritään helpottamaan erityisesti pölyttäjien ahdinkoa. NCC Kielo-alueita on luotu Suomeen jo kymmenen ja tuotemerkin myötä toiminta on leviämässä myös muihin Pohjoismaihin.

- Pörriäisbaarin ensimmäinen kunnon kukinta on odotettavissa ensi kesänä. Silloin pääsemme seuraamaan, miten niittykukat houkuttelevat pölyttäjiä paikalle ja miten uudet asukkaat kotiutuvat hyönteishotelleihimme, kertoo Rautiainen. Tänä vuonna saamme ensimmäiset tulokset kivituhkan tehosta lupiinien torjunnassa.

Ekomo on moderni jätehuollon ja kiertotalouden risteyspaikka, joka jalostaa jäte- ja materiaalivirtoja. Ekomossa yritykset ja muut toimijat kehittävät uusia ratkaisuja kiertotalouteen sekä tekevät yhteistyötä toistensa ja HSY:n kanssa.

Ekomosta ja Pörriäisbaarista: HSY:n kenttämestari Renja Rautiainen, puh. 050 361 2141 renja.rautiainen@hsy.fi

NCC KieloTM-hankkeesta: NCC:n aluejohtaja Taina Piiroinen, puh. 050 357 3182, taina.piiroinen@ncc.fi

Hyönteisasiantuntija dosentti Ilkka Teräs, puh. 050 563 8845, ilkka.teras@helsinki.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.