Ammatillisiin opintoihin kiinnittymisessä koko ensimmäinen vuosi on merkittävä
Opintoihin kiinnittymisellä tarkoitetaan sitä, miten opiskelija osallistuu opintoihinsa ja tuntee kuuluvansa opiskeluyhteisöönsä. Opintoihin kiinnittymisen katsotaan tukevan hyvinvoivaa ja aktiivista kouluyhteisöä sekä sen kautta oppimista.
Tutkimusaineisto on kerätty ennen koronapandemiaa, mutta tulokset avaavat näkökulmia viime aikoina esiin nousseelle koulunkäynnin, ja erityisesti lähiopetuksen, tärkeydelle sekä oppimisen että nuorten hyvinvoinnin kannalta.
Väitöstutkimukseen osallistui kahden eri ammatillisen oppilaitoksen alle 18-vuotiaita opiskelijoita. Aineistoa kerättiin sekä kyselyllä että haastattelemalla opiskelijoita kerran vuodessa koko kolmevuotisen opiskelun ajan.
Ensimmäisen opiskeluvuoden erityisyys tuli tutkimuksessa vahvasti esiin. Opintoihin kiinnittyminen näyttäytyi haastavana opiskelijoiden monisyisten epävarmuuden tunteiden vuoksi. Epävarmuus liittyi alavalinnan, uuteen kouluun siirtymisen, oman paikan löytymisen ja aikuistumisen pohdintoihin.
— Näin ollen ensimmäisen vuotena olisikin tärkeää antaa opiskelijoille aikaa, tilaa ja mahdollisuuksia tarttua omiin opintoihinsa, Niittylahti toteaa. Opiskelijat kokivat, että ammatillisessa koulutuksessa opettajat kohtaavat opiskelijat yksilöinä mutta kiireen tuntu oppimistilanteissa rajoittaa opiskelijan aktiivista roolia.
Erilaiset opetusmenetelmät ja oppimisen tavat tukivat opintoihin kiinnittymistä. Tutkimuksessa havaittiin myös, että osalla ammatillisen koulutuksen opiskelijoista on hyvin vähän aikuiskontakteja oppilaitoksen ulkopuolella. Näiden opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen oli heikompaa.
— Kokonaisuutena tutkimustulokset muistuttavat siitä, että ammatillisessa koulutuksessa on tärkeä ottaa huomioon se, että opiskelijat elävät nuoruuttaan, Niittylahti toteaa.
— Nuoren valmiudet itseohjautuvuuteen ja ongelmanratkaisuun ovat vielä kehittymässä ja esimerkiksi oppimistilanteissa yksin tehdessä ongelmakohtaan jää helposti jumiin, mutta kaverilta tai opettajalta saatujen neuvojen turvin on helpompi edetä.
Satu Niittylahti työskentelee lehtorina Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa.
Terveystieteiden maisteri Satu Niittylahden kasvatustieteiden alaan kuuluva väitöskirja ”Mä olen saanut mahdollisuudet oppia” Opintoihin kiinnittyminen ammatillisessa koulutuksessa tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa perjantaina 27.8.2021 klo 12 Pinni A-rakennuksen A2100 Paavo Koli -salissa, Kanslerinrinne 1, 33100 Tampere. Vastaväittäjänä toimii dosentti Marianne Teräs Tukholman yliopistosta ja kustoksena professori Marita Mäkinen Tampereen yliopistosta.
Väitöstilaisuutta voi seurata etäyhteydellä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Satu Niittylahti
satu.niittylahti@tuni.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
MoniCardi yhteistyöhön maailman johtavan uuden sukupolven siruvalmistajan kanssa12.11.2025 14:43:29 EET | Tiedote
Tampereen yliopiston tuore spinoff-yritys MoniCardi ja yhdysvaltalainen Ambiq ovat julkaisseet yhdessä teknisen selvityksen, joka osoittaa MoniCardin sydänanalytiikan toimivuuden Ambiqin edistyneillä mikrosiruilla. Yhteistyön ansiosta esimerkiksi hyvinvointia ja sydänsairauksia voidaan seurata yhä moninaisimmilla laitteilla entistä helpommin ja tehokkaammin.
Yhteenkuuluvuuden johtaminen voi olla avain työpaikan kasvuun10.11.2025 13:31:30 EET | Tiedote
Keskustelu suomalaisen johtamisen haasteista saa tuoreen näkökulman Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen uudesta tutkimuksesta. Tulosten mukaan työpaikan yhteenkuuluvuuden – eli työyhteisön identiteetin – johtaminen voi olla ratkaiseva tekijä kasvun ja innovaatioiden synnyttämisessä. Vielä vaikuttavampia tuloksia saavutetaan, kun yhteenkuuluvuutta johdetaan yhdessä.
Väitös: Yhteisöllisyys ja yksilölliset voimavarat tukevat opiskelijoiden hyvinvointia poikkeusaikoina10.11.2025 11:10:45 EET | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan psykologian maisteri Tiia Toivonen tarkasteli suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä koronapandemian aikana ja sen jälkeen. Tutkimus osoittaa, että opiskeluhyvinvoinnin tukeminen edellyttää sekä yhteisöllisten että yksilöllisten voimavarojen vahvistamista – myös poikkeusaikojen jälkeen.
Väitös: Sarveiskalvon limbus-alueen mallinnus auttaa kehittämään sokeuden kantasoluhoitoja5.11.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Diplomi-insinööri Maija Kauppila hyödynsi väitöstutkimuksessaan ihmisen monikykyisistä kantasoluista erilaistettuja limbaalisia kantasoluja ja kehitti 3D-biotulostamalla laboratoriomallin ihmisen sarveiskalvon limbuksesta. Tulokset voivat tulevaisuudessa parantaa hoitomahdollisuuksia potilaille, jotka kärsivät vaikeasta sarveiskalvoperäisestä sokeudesta.
Väitös: Renessanssiteatterin tutkimus toi uutta tietoa Shakespearesta4.11.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan FM Niko Suominen tutkii Englannin renessanssiteatteria puhujalavana ja sillä esitettyjä näytelmiä useiden vuosikymmenten halki käytyinä väittelyketjujen sarjoina. Väitöstutkimus tarjoaa uutta tietoa niin Shakespearen kuin hänen aikalaistensa toimijuudesta sekä julkisista näkökannoista ja haastaa siten totunnaiset nykyluennat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
