Ammattimaiset vuokranantajat tarjoavat nyt 25 000 vihreää vuokrakotia – asukkaille tietoa asumisen ilmastopäästöistä

Seitsemän ammattimaista kiinteistönomistajaa käynnistää yhdessä Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry:n kanssa vuokra-asumiseen keskittyvän Green homes -vastuullisuustoiminnan. Green homes -vuokrakotien asukkaat saavat säännöllisesti tietoa asumisesta aiheutuvista ilmastopäästöistä. Toiminnassa mukana on huimat 25 000 vuokra-asuntoa ympäri Suomen. Green homes -toimijoita ovat Avara, Keva, Kruunuasunnot, LähiTapiola Kiinteistövarainhoito, OP Kiinteistösijoitus, SATO ja Sivakka-yhtymä. Kaikki toimijat ovat mukana kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksen vuokra-asuntoyhteisöjen toimenpideohjelmassa ja sitoutuvat käytönaikaisen energian päästöttömyyteen vuoteen 2030 mennessä.

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry ja seitsemän ammattimaista vuokranantajaa aloittavat vuokra-asumisen Green homes -vastuullisuustoiminnan. Toiminnan piirissä olevissa vihreissä vuokrakodeissa asukkaat saavat vuokranantajaltaan vuosittain tietoa vuokratalon sähkönkulutuksesta ja sen CO2-päästöistä, asukkaiden vedenkulutuksesta ja kierrätysasteesta.

Toiminnassa mukana olevat kiinteistönomistajat ovat sitoutuneet vuokra-asuntoja koskevaan energiatehokkuussopimukseen toimenpideohjelmaan VAETSiin ja raportoivat vuosittain omista energiatehokkuutta parantavista toimenpiteistä. Kaikki VAETSiin sitoutuneet kiinteistönomistajat ovat tehneet vuosina 2017-2020 yhteensä lähes 2000 energiatehokkuustekoa ja säästäneet energiaa 156 gigawattituntia.

- Asuminen tuottaa noin kolmanneksen suomalaisten hiilijalanjäljestä. Ammattimaiset vuokranantajat ovat jo pitkään tehneet vastuullisuustyötä omistamissaan kiinteistöissään, ja nyt asukkaat otetaan tähän työhön mukaan vielä tiiviimmin. Green homes -toiminnassa asukkaat saavat vuokranantajiltaan tietoa asumisen ilmastopäästöistä ja opastusta arjen ilmastotekoihin, johtaja Aija Tasa Raklista kertoo.

- Green homes -vastuullisuustoiminta lyö kättä päälle ilmastotekojen, ympäristötekojen ja oman talouden kannalta järkevien valintojen kanssa. Energiansäästö on myös kukkarolle kannattavaa, samoin kuin pitkällä aikavälillä säästäväinen veden käyttö ja syntyvän jätteen minimointi. Korkea kierrätysaste hyödyttää puolestaan koko yhteiskunnan resurssien käyttöä, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo toteaa.

Vuokralaiset yhä kiinnostuneempia asumisen ilmastovaikutuksista

Oulussa asuntoja vuokraava Sivakka-yhtymä on ollut mukana kehittämässä Green homes -toimintaa. Sivakka omistaa yli 8000 vuokra-asuntoa ja vuokralaisia on noin 14 000. Asukkaita kiinnostaa yhä enemmän asumisesta aiheutuvat ilmastopäästöt.

- Asukkaiden kysymykset liittyvät hyvin arkisiin asioihin, kuten kierrättämiseen ja sähkön säästämiseen. Tämän vuoden olemme kiertäneet taloissa opastamassa asukkaita lajittelemaan jätteitä oikein. Tänä syksynä heille järjestetään Green homes -toiminnan puolesta ohjausta energian säästämiseen, Sivakan toimitusjohtaja Raimo Hätälä kertoo.

Sivakan lisäksi Green homes -toimintaan ensivaiheessa sitoutuu Avara, Keva, Kruunuasunnot, LähiTapiola Kiinteistövarainhoito, OP Kiinteistösijoitus ja SATO. Toiminnan piirissä on yhteensä 25 000 asuntoa ympäri Suomen.

Aija Tasa, johtaja, asuminen
0503272077
aija.tasa@rakli.fi

Rakli on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Kutsu medialle: Miten huomioida epävarmuustekijät isojen infrahankkeiden kustannusarvioissa?20.9.2022 10:59:54 EEST | Kutsu

Vaativien, useita osapuolia sekä sidosryhmiä käsittävien infrarakennushankkeiden kustannusarvioiden tarkka ennustaminen on haastavaa. Kustannustietoa tarvitaan kuitenkin jo varhaisessa vaiheessa päätösten tueksi. Mitä mahdollisia riskejä ja epävarmuustekijöitä hankkeisiin liittyy, ja kuinka nämä voisi huomioida kustannusarvioissa? Miten pienentää kustannusarvion ja lopullisen kustannuksen kuilua luomalla ymmärrystä kustannusarvioon sisältyvistä epävarmuuksista?

Raklin Vuokra-asuntobarometri: Rakennusmateriaalien hinnat ja rahoituksen saatavuus rajoittavat vuokra-asuntojen rakentamista16.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Ammattimaiset toimijat jatkavat vuokra-asuntosijoitustensa kasvattamista epävarmoista ajoista huolimatta. Kasvuvauhti on kuitenkin hiipumassa huippuvuosista. Vuokra-asuntojen kysyntä on viime kevääseen verrattuna piristynyt, mikä näkyy vahvempina vuokraodotuksina kaikissa suurissa kaupungeissa. Vuokrien odotetaan edelleen nousevan Tampereella ja Turussa muuta maata enemmän. Rakennuskustannusten nousu haastaa vuokra-asuntotuotannon edellytyksiä vahvasti. Eniten nousupaineita nähdään rakennusmateriaalien sekä rahoituksen kustannuksissa.

Kutsu medialle: Mitä tapahtuu REIT-lainsäädännölle Pohjoismaissa?23.8.2022 13:07:26 EEST | Kutsu

Kiinteistöalalla tehdään vaikuttavia toimia vihreän siirtymän mahdollistamiseksi. Valitettavasti lainsäädäntö ei aina pysy tämän kehityksen perässä. Tästä esimerkkinä REIT-lainsäädäntö, jossa yhtiöt vapautetaan tietyin edellytyksin yhtiöverosta, ja yhtiöiden sijaan veron maksavat sijoittajat saamistaan osinkotuloista. Lainsäädännön ongelmista johtuen nykytilanne on kuitenkin se, että pörssissä ei ole listattuna ainuttakaan REIT-yhtiötä. Lakia muuttamalla mahdollistettaisiin uusi rahoituskanava kiinteistösijoituksille ja vihreää siirtymää vauhdittamaan.