Amos Rex auki 11.2. alkaen ennakkoon varattaville vierailuille

Amos Rex avaa ovensa torstaina 11.2. ennakkoon varatuille vierailuille. Ainutlaatuiseen Egyptin loisto -näyttelyyn pääsee ainoastaan verkosta ostetulla ennakkolipulla tai oppaan johdolla, lippuja ei myydä paikan päällä. Ennakkolippuja myydään tuntikohtaisella saapumisajalla, jotta vierailijoiden määrää voidaan kontrolloida tarkasti. Tuntikohtainen kapasiteetti pidetään hyvin maltillisena, jotta 2 metrin turvaväli pystytään varmistamaan. Kapasiteettia säädetään tarpeen mukaan.

Kuva: Aleksi Tikkala/ Amos Rex
Egyptin loisto -näyttely, Ankhefenamonin arkku, 26. dynastia, 664–525 eaa., puu. Kuva: Aleksi Tikkala/ Amos Rex

Lipunmyynti avautuu keskiviikkona 10.2. ja lippuja on saatavilla aina kaksi viikkoa eteenpäin. Verkosta ostettavat ennakkoliput valitaan tietylle päivälle ja tuntikohtaisella saapumisajalla. Lippuja voi ostaa enintään viidelle hengelle. Opastettuja kierroksia ja taidepajoja on mahdollista varata alle 10 hengen ryhmälle. Omatoimisia ryhmävierailuja ei järjestetä.

Koronaviruksen leviämisen estäminen on ensiarvoisen tärkeää, samanaikaisesti rajoitusten negatiiviset vaikutukset ihmisten hyvinvointiin ovat suuret. Amos Rexissä uskomme taidekokemusten olevan nyt erityisen tärkeitä. ”Huolellisilla järjestelyillä haluamme tarjota elämää rikastuttavia kokemuksia keskellä vaikeaa aikaa. Kiinnitämme myös huomiota verkon kautta koettaviin taide-elämyksiin, jotta harvinaisen näyttelyn voi kokea myös kotoa,” museonjohtaja Kai Kartio kuvailee.

Amos Rex kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen: siivousta on tehostettu, kasvomaskin käyttöä edellytetään kaikilta yli 12-vuotiailta ja kasvomaski sisältyy pääsylipun hintaan. Saippuan, käsidesin sekä käsipyyhkeiden riittävyys on varmistettu kaikissa tiloissa. Suosittelemme vieraita käyttämään Koronavilkku-sovellusta.

Amos Rexin uudet pidennetyt aukioloajat ovat torstaista 11.2. lähtien arkisin klo 11–20 (tiistaisin suljettu) ja viikonloppuisin klo 11–17. Amos Rexin museokauppa on avoinna arkisin klo 10–17 keskiviikkoon 10.2. asti ja siitä eteenpäin museon aukioloaikojen mukaisesti. Egyptin loisto -näyttely on avoinna 21.3.2021 asti.

Pyydämme, että myös lehdistön jäsenet varaisivat ajan mahdolliselle vierailulle. Tiedustelut: Iia Palovaara, viestintäpäällikkö, iia.palovaara@amosrex.fi, +358 (0) 50 544 3331.

Kuva: Aleksi Tikkala/ Amos Rex

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Verk av den banbrytande videokonstnären Bill Viola visas på Amos Rex år23.9.2020 10:55:59 EESTTiedote

Amos Rex program för nästa år består av inhemsk samtidskonst och en omfattande utställning över videokonstnären Bill Violas verk. Separatutställningen är Violas första i Finland. Karoliina Hellbergs, Tero Kuitunens och Raimo Saarinens utställning Between us och bildkonstnären Raija Malkas och kompositören Kaija Saariahos utställning Blick skulle egentligen ordnas år 2020, men på grund av coronaviruset flyttas utställningarna till våren och sommaren 2021.

Amos Rex brings pioneering video artist Bill Viola to Finland in 202123.9.2020 10:52:10 EESTPress release

Amos Rex’s offerings next year include Finnish contemporary art and an extensive exhibition featuring video artist Bill Viola – his first solo show in Finland. Two exhibitions planned for 2020 have been rescheduled to the spring and summer of 2021 due to the Covid-19 pandemic: Between us by Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen and Raimo Saarinen, as well as Blick by visual artist Raija Malka and composer Kaija Saariaho.

Amos Rex tuo 2021 Suomeen videotaiteen uranuurtajan Bill Violan23.9.2020 10:50:00 EESTTiedote

Amos Rexin ensi vuoden ohjelmisto koostuu kotimaisesta nykytaiteesta ja videotaiteilija Bill Violan laajasta näyttelystä. Kyseessä on Violan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan johdosta vuodelle 2020 suunnitellut Karoliina Hellbergin, Tero Kuitusen ja Raimo Saarisen näyttely Between us sekä kuvataiteilija Raija Malkan ja säveltäjä Kaija Saariahon näyttely Blick siirtyvät kevääseen ja kesään 2021.

Egypt of Glory: Amos Rex and Kumu’s joint exhibition brings ancient treasures to Helsinki and Tallinn9.9.2020 09:27:20 EESTPress Invitation

What does ancient Egypt bring to mind today? Pyramids, sphinxes and the mum-my’s curse? In October 2020, Helsinki’s Amos Rex and Tallinn’s Kumu Art Muse-um unveil an unparalleled dual exhibition on the history of ancient Egypt. The Museo Egizio in Turin, Italy, has loaned the material on display and provided the story that accompanies it. The Museo Egizio has one of the world’s most important collections of ancient Egyptian art and culture outside of Egypt. The Amos Rex exhibition is open 9 Oct. 2020–21 Mar. 2021.

Egyptin loisto: Amos Rexin ja Kumun yhteisnäyttely tuo muinaisaarteet Helsinkiin ja Tallinnaan9.9.2020 09:27:01 EESTKutsu

Mitä nykyihmiselle tulee mieleen muinaisesta Egyptistä? Pyramidit, sfinksit ja muumioiden kirous? Lokakuussa 2020 Amos Rexissä ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa avautuu ainutlaatuinen kaksoisnäyttely muinaisen Egyptin historiasta. Näyttelyn tarina on kirjoitettu Italian Torinossa sijaitsevassa Museo Egiziossa, josta myös näyttelyn esineistö on saatu lainaan. Museo Egizion kokoelma on yksi maailman tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella. Amos Rexin näyttely on esillä 9.10.2020–21.3.2021.

Egyptens prakt: Amos Rex och Kumu visar forntida skatter på gemensam utställning i Helsingfors och Tallinn9.9.2020 09:26:35 EESTKutsu

Vilka associationer får dagens människor av uttrycket ”det forna Egypten”? Pyr-amider, sfinxer och mumiernas förbannelser? I oktober 2020 öppnas en unik dub-belutställning om det forna Egyptens historia på Amos Rex och på konstmuseet Kumu i Tallinn. Utställningsberättelsen är skriven i Museo Egizio i Turin i Italien, som också har lånat ut föremålen på utställningen. Museo Egizio har en av de viktigaste samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur utanför Egypten. Utställningen på Amos Rex pågår 9.10.2020–21.3.2021.