Amos Rexin ensimmäinen vuosi veti yli puoli miljoonaa kävijää

Amos Rexissä on vieraillut ensimmäisen toimintavuoden aikana yli puoli miljoonaa museovierasta. 30.8.2018 auenneen avajaisnäyttely teamLabin lisäksi Amos Rex on esitellyt näyttelyissään René Magritten, Studio Driftin ja Ars Fennica -ehdokkaat. Kävijöitä oli yhteensä 503 700 ensimmäisen vuoden aikana.

Kuva: Titus Verhe / Amos Rex

“Onkohan missään suomalaisessa taidemuseossa käynyt ensimmäisen vuoden aikana puolta miljoonaa vierasta? Tämä kertoo paljon taiteen ja museoiden merkityksestä ihmisille” museonjohtaja Kai Kartio toteaa.

Yleisö äänesti Petri Ala-Maunuksen Ars Fennica -näyttelyn suosikiksi

Amos Rexin ensimmäinen vuosi päättyy Ars Fennica -näyttelyn yleisön suosikin julkistukseen. Yhteensä 77 300 kävijää vieraili Amos Rexin ensimmäisessä kesänäyttelyssä. Näyttelyn kävijät ovat saaneet äänestää suosikkiteostaan lasikuulilla humoristista kuularataa pitkin.

Ars Fennica 2019 -näyttelyn yleisön suosikki on Petri Ala-Maunus. Amos Rex palkitsee suosikin ostamalla taiteilijalta teoksen oman kokoelmaansa.

“Olen todella iloinen, että yleisö on pitänyt töistäni. Tuntuu isolta tunnustukselta, että tällaisten supertaiteilijoiden joukossa tulee valituksi yleisön suosikiksi. Minua ilahduttaa myös, että näin kävi nimenomaan maalauksilla, kun niin pitkään on nykytaiteen yhteydessä puhuttu maalauksen kuolemasta,” kommentoi Ala-Maunus.

Ars Fennica 2019 ehdokkaat olivat Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Aurora Reinhard (FI) ja Egill Sæbjörnsson (IS).

Baselin Tinguely-museon johtaja Roland Wetzelin päätöksellä varsinainen Ars Fennica -palkinto myönnettiin elokuussa kuvataiteilija Ragnar Kjartanssonille.

Ars Fennica -näyttelyn kuularadan suunnitteli rekvisiittataiteilija Maikki Pekkala.

Amos Rex sulkeutuu 8.9. näyttelyvaihdon ajaksi ja avautuu jälleen 11.10. näyttelyllä ”Birger Carlstedt: Kultainen kissa”. Suuressa retrospektiivisessä näyttelyssä pääsee levähtämään Birger Carlstedtin suunnittelemassa kieltolain aikaisessa kahvilassa. Helsingin Unioninkadulla toiminut Le Chat Doré -kahvila on rekonstruoitu näyttelyyn.

Liitteet: Taiteilijaesittely: Petri Ala-Maunus

Lehdistökuvat:https://amosrex.fi/lehdisto/

Kuva: Titus Verhe / Amos Rex

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö – Ars Fennica sr on perustettu vuonna 1990 edistämään taiteita avaamalla suomalaiselle kuvataiteelle uusia kansainvälisiä yhteyksiä ja innostamalla taiteilijoita heidän luovassa työssään. Säätiö jakaa joka toinen vuosi 40 000 euron kuvataidepalkinnon ja järjestää palkintoehdokkaiden näyttelyn.

www.arsfennica.fi #arsfennica