Analyysi koronakuukausista: Koronakevään ”kadonneet” kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja – yksiökauppa syöksähti ylös kesäkuussa

Poikkeusajat leikkasivat käytettyjen asuntojen kauppamääristä Suomessa noin 30 prosenttia viime kevään koronakuukausina eli huhti- ja toukokuussa. Keväällä toteutumatta jääneet kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja, käy ilmi Kiinteistömaailman analyysistä, joka pohjautuu sekä Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton (KVKL) että ketjun omaan dataan. Kesäkuussa nähtiin kuitenkin hurja piikki pienimpien kerrostaloasuntojen kaupassa, kun patoutunut kysyntä purkautui, ja asuntokaupan kokonaisvolyymit palautuivat normaalitasoille. Rivi- ja omakotitalojen kaupassa kevään laskuprosentit olivat pienempiä, ja kesän ajan niiden myynnissä on eletty jopa hienoista buumia.

Toistaiseksi asuntokaupan vuosi 2020 näyttää muodostuvan V-käyrävuodeksi. Kaupan nopea toipuminen on nähtävissä koko maan välittäjäkaupassa ja kaikissa asuntotyypeissä. Edellisvuosien kaupankäyntitaso näyttää jatkuvan myös syksyllä.

”Ne, jotka keväällä pystyivät nopeimmin ja joustavimmin hyödyntämään erilaisia etä- ja digikaupan palveluja asiakkailleen, onnistuivat pitämään kauppavilkkauden parhaimmin yllä”, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Analyysi paljastaa eroja asuntotyyppien välillä

Eri asuntotyypit eivät kuitenkaan ole veljeksiä keskenään: kerrostalojen, rivitalojen, omakotitalojen ja vapaa-ajanasuntojen kauppa on kulkenut omia polkujaan läpi poikkeusvuoden.

”Kiteytetysti: kerrostaloasuntojen kauppa laski keväällä rajuimmin – jopa kolmanneksen, kun puhutaan koko maan välittäjäasuntokaupasta - mutta palasi kesän myötä tavanomaisille tasoilleen. Rivi- ja omakotitalokaupassa kauppamäärien kurvit olivat selväsi loivempia, ja kesäkuusta eteenpäin on eletty niiden osalta pienimuotoista buumia. Esimerkiksi meillä Kiinteistömaailmassa sekä kesä- että heinäkuussa nähtiin seitsemän prosentin kasvu omakotitalokaupassa”, mainitsee Risto Kyhälä esimerkkeinä.

Vapaa-ajanasuntokauppa hurjassa nosteessa

Siinä missä rivi- ja omakotitalokaupan voi kuvata elävän pientä buumia, on vapaa-ajanasuntokauppa elänyt suorastaan hurjaa nousukautta. Koko maan kiinteistönvälittäjien kauppamäärät summaava KVKL:n tilasto kertoo, että vapaa-ajanasuntokauppojen kauppamäärät ovat olleet plussalla vuoden jokaisena kuukautena, myös koronakevään ajan. Kasvuluvut ovat liikkuneet 40 – 60 % tasoilla kuluneena kesänä.

Kiinteistömaailmassa vapaa-ajanasuntojen kauppamäärien kasvuprosentit ovat paikoin olleet koko maan keskiarvoja isommat. Mökkibuumi alkoi jo vähälumisena talvena: ketju myi tammikuussa tuplasti enemmän vapaa-ajanasuntoja kuin vuotta aiemmin vastaavaan aikaan, ja myös sesonkiaikana eli kesäkuussa yllettiin 77 % kasvuun.

”Nyt alkusyksystä vapaa-asuntokaupan vilkkaus on jossain määrin supistunut siitä yksinkertaisesta syystä, ettei ole mitä myydä. Hyvien kulkuyhteyksien päässä oleville vapaa-ajanpaikoille olisi selvästi edelleen kysyntää, jos vain ihmiset raaskivat luopua vielä hyväkuntoisista mutta vähälle käytölle jääneistä mökeistään, Kyhälä sanoo.

Kiinteistömaailma on 100 asuntomyymälän valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju. Kauppamäärillä mitattuna ketju on markkinajohtaja Suomessa.

Risto Kyhälän valokuva ja kuvituskuvia Kiinteistömaailmasta:

Kiinteistömaailman 53. täysin uudistunut Barometri: Uudet tuulet ohjaavat asuntomarkkinoita – asunnon ominaisuudet vaikuttavat yhä isommin arvonkehitykseen7.10.2020 09:00:00 EESTTiedote

Eri vuosikymmenillä rakennettujen asuntojen arvonkehitys suuntaa yhä selkeämmin eri urille, käy ilmi Kiinteistömaailman tänään julkaisemasta barometristä. Paljon puhuttu kasvukeskusten ja muun Suomen erilaistuminen ei enää yksin ohjaa asuntojen arvonkehitystä, vaan yhä isompi vaikutus on asuntojen rakennusvuosikymmenellä paikkakunnan sisälläkin. ”Uusi asunto on rakennustekniikaltaan ja myös estetiikaltaan ihan eri tuote kuin 40-50 vuotta vanha. Vertausta voi hakea autoista, joissa esimerkiksi uusi hybridi on ominaisuuksiltaan ja siksi hinnaltaankin erilainen kuin pitkään käytetty bensasyöppö. Koko asuntomarkkinaa ohjaavat nyt tarpeet, jossa korostuvat toisaalta asumisväljyyden arvostus ja uusi teknologia sekä toisaalta kiinnostus asuntosijoittamiseen”, Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri5.10.2020 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsä täysin uudistettuna keskiviikkona 7.10.2020. Aiemmin välittäjäkyselynä toteutetun katsauksen sijaan Kiinteistömaailman Barometri pohjautuu nyt eCraftin tekoälypohjaiseen asuntojen hintaennustemalliin, jota Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä kommentoi Kiinteistömaailman ketjujohdon ja asuntomyymälöiden näkemysten pohjalta. Danske Bankin puheenvuoron pitää pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Kiinteistömaailmalla paras kauppakuukausi sitten vuoden 20132.10.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma teki syyskuussa yhteensä 1279 asunto- ja kiinteistökauppaa. Se on isoin kauppamäärä yhden kuukauden aikana sitten vuoden 2013. ”Kauppa käy todella vilkkaana, mikä näkyy pankeistakin kantautuvina ruuhkaviesteinä. Ilman sähköisen eli DIAS-kaupan laajaa hyödyntämistä emme pystyisi palvelemaan riittävän nopeasti näin isoissa kauppamäärissä”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Syykuu 2020 jää myös historiankirjoihin: yksi Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvista yrityksistä eli Espoon Kodit Oy teki kuun aikana ketjun 30 vuotisen historian isoimman yksittäisen ketjuyrityksen liikevaihdon.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri28.9.2020 11:00:00 EESTKutsu

Vahva asunto- ja kiinteistökauppakesä jatkui elokuussa: Kiinteistömaailma teki 1158 kauppaa2.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.9.2020: Kiinteistömaailma teki elokuussa yhteensä 1158 asunto- ja kiinteistökauppaa. Kauppavilkkaus jatkui näin kesä- ja heinäkuun tavoin hyvänä, ja ketju ylsi hyvinkin tarkalleen viime vuoden elokuun kauppamääriin (08/2019: 1157 kauppaa). Erityisesti uudisasuntokauppa vilkastui merkittävästi ja nousi jopa hienoisesti yli korona-aikaa edeltävän alkuvuoden tason.