Analyysi: Yritykset ylivelkaantuvat nyt piilossa

Intrum analysoi suomalaisten yritysten maksukyvyn kehitystä maksuviiveiden ja perinnän datan keinoin sekä seuraamalla säännöllisesti konkurssi- ja maksuhäiriödataa. Tuorein data on ristiriitaista: Laskutettavaa on syntynyt aiempaa vähemmän ja maksuviiveiden (-11,3% vrt. 2020) sekä maksuhäiriöiden (n. -30% vrt. 2020) määrät ovat laskussa. Samaan aikaan konkurssihakemusten määrä on kuukauden aikana noussut +15 %* (vrt. 2020) ja henkilöyhtiöiden haastehakemusten lukumäärät ovat +25 % nousussa (vrt. Q4/2020). Ristiriitaa selittävät ja todellista tilannetta hämärtävät erilaiset tilapäiset lakimuutokset ja yritysten tukipaketit. Taloudelliset ongelmat odottavat piilossa maton alla.

Vuodenvaihteessa voimaan astui tilapäinen yritysperintälain muutos, helmikuussa konkurssilain maksukyvyttömyysolettaman pidennys ja tammikuussa puolestaan päättyi konkurssiin hakemista rajoittanut lakimuutos. Moni normaali ylivelkaantumisen katkaisemisen keino on joko hidastunut tai estynyt. Esimerkiksi maksuhäiriömerkinnän syntyminen trattaamalla on estetty henkilöyhtiöiden ja pienten osakeyhtiöiden osalta. Muutos on tehnyt tehtävänsä: trattoja protestoitiin pelkästään Intrumilla lukumääräisesti yli 50 % vähemmän kuin ennen lakimuutosta.

Yritysten talousongelmat odottavat maton alla

Tilapäisen yritysperintälain lakimuutoksen vuoksi maksuhäiriötieto ei ole yritysten osalta välttämättä luotettavaa. Tämä taas vaikeuttaa luottoa myöntävien yritysten liikesuhteita, jarruttaa vastuullista luotonantoa ja johtaa luotonmyöntämisen vähentymiseen.

”On selvää, että tukipaketteja tarvitaan yleisen taloudellisen kehityksen elpymiseksi. Tilapäiset lakimuutokset ja tukipaketit hämärtävät kuitenkin taloudellisen tilannekuvan saamista, sillä ne piilottavat yritysten ylivelkaantumista. Yrityksiä on jätetty trattaamatta ja se tulee näkymään ulosottojen ja oikeudellisen perinnän määrän kasvuna. Todellisuudessa yritysten taloudellinen tilanne on vaikeampi kuin tällä hetkellä mistään datasta näkyy. Talous on hiipunut, laskut eivät kierrä, maksuviiveiden ja maksuhäiriöiden määrä on alhainen, mutta konkurssit ovat kasvussa. Osa yrityksistä tekee taloudelliset ratkaisunsa itse. Monet yritykset, joiden ylivelkaantumisen maksuhäiriömerkintä normaalisti kuitenkin katkaisee, odottavat ongelmineen piilossa maton alla. Samansuuntaista tietoa on tullut myös Suomen Yrittäjien tuoreesta yrittäjägallupista”, summaa Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.

Yritysten maksukyvyn kehitystä kuvaavat luvut pohjautuu Intrumin omaan dataan sekä Tilastokeskuksen* datalähteisiin suomalaisista yrityksistä ajanjaksolta 2020 ja 2021.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Pitkäjänteinen kehitys asiakaskokemuksessa vienyt Intrumin Suomen huipulle12.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin asiakaspalvelun tulokset ovat tutkitusti Suomen suuryritysten huippua. Intrum on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä Bisnoden kanssa asiakaspalvelunsa ja sitä kautta asiakaskokemuksensa tason mittaamiseksi. Jatkuvan mittauksen, arvioinnin ja kehittämisen malli on tuonut tulosta ja vuoden 2020 osalta Intrumin asiakaskokemusta ilmaiseva NPS -luku oli 59,8. Saavutetut tulokset ovat johtaneet myös palkintoihin. Vuonna 2018 ja 2019 Intrum oli Bisnoden Asiakkaan ääni -vertailussa suuryritysten sarjassa viiden parhaan joukossa. Vuoden 2020 vertailun tuloksia ei ole vielä julkaistu.

Pohjoismainen tutkimus: koronapandemia kohdellut suomalaisia epätasaisesti23.3.2021 11:51:19 EET | Tiedote

Intrumin tuoreesta pohjoismaisesta tutkimuksesta käy ilmi, että koronapandemia on kohdellut suomalaisia epätasaisesti. Työttömyys on noussut ja koskettanut erityisesti pienituloisia ja nuoria, joskin pandemian alun lomautusaaltojen jälkeen tilanne on parantunut. Samaan aikaan kulutus on vähentynyt kaikissa ikäluokissa ja perintätapausten määrät ovat kääntyneet laskuun. Monilla säästäminen pandemian aikana on lisääntynyt, mikä johtuu sekä varautumisesta epävarmoihin aikoihin että kulutusmahdollisuuksien vähentymisestä. Tulokset ovat samansuuntaisia kaikissa tutkituissa maissa eli Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.

Tutkimus: Nuorten kotoa saadut talouslukutaidot voivat auttaa tulevaisuudessa välttämään ylivelkaantumisen riskit22.3.2021 07:45:00 EET | Tiedote

OECD:n kansainvälisen rahaviikon (22.-28.3.2021) tavoitteena on kasvattaa nuorten taloustietämystä. Tänä vuonna kampanjan teemana on itsestään ja raha-asioistaan huolehtiminen, mikä on erityisesti koronavuodesta kärsineille nuorille tärkeää, sillä ylivelkaantumisen riski kasvaa taloudellisesti haastavina aikoina. Intrumin vuoden 2020 European Consumer Payment -raportin mukaan Suomi on talouslukutaidon osalta Euroopan kärkeä jo toista vuotta peräkkäin ja yli puolet kyselyyn vastanneista nuorista kertoo taloustaitojen tulleen kotoa vanhemmilta. Muita tärkeitä tietolähteitä olivat koulu ja Internet.

EMBARGO 8.3.2021: Suomalaiset naiset hoitavat talouttaan miehiä paremmin - Lapissa ja Kainuussa sekä naiset että miehet ylivelkaantuvat muuta maata nopeammin, Kymenlaaksossa ylivelkaantuvat miehet8.3.2021 02:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuore naisten taloudellista tilaa käsittelevä analyysi paljastaa, että vaikka koronapandemian keskellä naiset ovat kärsineet miehiä enemmän, ovat he siitä huolimatta hoitaneet miehiä paremmin talouttaan. Naisten rahankäytön huolellisuus näkyy kaikissa ikäryhmissä ja maakunnissa. Nopeammin ylivelkaantuvia maakuntia, kuten Kymenlaaksoa, Lappia ja Kainuuta, yhdistää maksuhäiriöiden lisäksi negatiivinen muuttoliikenne ja naisten vähäinen osuus väestöstä.