Andrea Vaccaron teos Sinebrychoffin taidemuseoon

Sinebrychoffin taidemuseo on hankkinut kokoelmiinsa napolilaisen taidemaalarin Andrea Vaccaron teoksen Kristus ja avionrikkoja, joka on ajoitettu noin vuoteen 1630. Andrea Vaccaro on Napolin kultakauden ajan mestari, jonka tuotanto on viime aikoina herättänyt erityistä kiinnostusta tutkijoiden parissa. Hänen varhaistuotantonsa, johon myös Sinebrychoffin taidemuseon hankkima teos lukeutuu, on edelleen vähemmän tunnettua.

Andrea Vaccaro (Napoli 1604–1670): Kristus ja avionrikkoja, n. 1630
öljy kankaalle, 124 x 179 cm
Sinebrychoffin taidemuseo / Kansallisgalleria. Kuva: Kansallisgalleria  / Hannu Pakarinen
Andrea Vaccaro (Napoli 1604–1670): Kristus ja avionrikkoja, n. 1630 öljy kankaalle, 124 x 179 cm Sinebrychoffin taidemuseo / Kansallisgalleria. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Teoksen esittelee keskiviikkona 13.6.2018 klo 13 intendentti Ira Westergård.

Maalaus on yleisön nähtävillä museon 2. kerroksessa.

Andrea Vaccaro (1604–1670) lukeutuu aikansa menestyneimpiin napolilaistaiteilijoihin. Hänet on tutkimuksessa liitetty Caravaggion piiriin, mutta hän sai vaikutteita myös muilta aikalaistaiteilijoilta. Andrea Vaccaro oli tunnettu erityisesti uskonnollisista aiheistaan.

Sinebrychoffin taidemuseoon hankitun maalauksen aihe perustuu Raamatun kertomukseen Kristus ja avionrikkoja (Joh. 7:53–8:11). Fariseukset kysyvät Jeesukselta tuleeko heidän kivittää avionrikkoja, kuten Mooseksen laki edellyttää. Jeesus antaa tunnetun vastauksensa: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Maalauksen sanomana on armo ja anteeksianto.

Kirsi Eskelinen
Museonjohtaja
Kirsi.Eskelinen@siff.fi

Yhteystiedot:
Sinebrychoffin taidemuseo
Bulevardi 40, 00120 Helsinki
www.siff.fi

Andrea Vaccaro (Napoli 1604–1670): Kristus ja avionrikkoja, n. 1630
öljy kankaalle, 124 x 179 cm

Lucas Cranachin näyttely vihdoin Suomeen23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tiedote 23.5.2019. Lucas Cranach − Renessanssin kaunottaret -näyttely avautuu Sinebrychoffin taidemuseossa syyskuun loppupuolella 2019. Näyttely on suuren saksalaisen renessanssimestari Lucas Cranach vanhemman (1472-1553) ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Sinebrychoffin taidemuseon tuottamaan ja vain Helsingissä nähtävään näyttelyyn tulee esille maalauksia ja grafiikkaa, noin 30 teosta, eurooppalaisten museoiden kokoelmista. Puulle maalatut, jo 500-vuotiaat teokset ovat museoidensa aarteita ja harvoin lainattavissa. Näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 26.9.2019-5.1.2020.

Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely Sinebrychoffin taidemuseossa 28.3.-25.8.201926.3.2019 14:00:00 EETTiedote

TIEDOTE 26.3.2019, klo 14.00. Sinebrychoffin taidemuseon Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely kertoo kullan ja sinisen värin kiehtovan tarinan maalausten, veistosten ja esineiden kautta aina keskiajalta nykyaikaan saakka. Kullan takia on ryövätty, sodittu, valloitettu ja rakastettu. Se on vedonnut kaikkiin kansoihin kaikkina historian aikoina. Väreinä kulta ja sininen ovat loistokkuutensa myötä saaneet lukemattomia symbolisia merkityksiä. Kulta viittaa aurinkoon, Jumalaan, valtaan ja rikkauteen - keskiajan taiteessa kulta symboloi taivasten valtakuntaa. Sinistä taas pidetään kunnian ja arvokkuuden värinä, vallan vertauskuvana.

KUTSU MEDIALLE: Tervetuloa Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttelyn ennakkoesittelyyn tiistaina 26.3.2019 klo 14 Sinebrychoffin taidemuseoon, Bulevardi 40. Näyttelyn esittelee kuraattori, FT Ira Westergård18.3.2019 08:00:00 EETKutsu

Sinebrychoffin taidemuseo 18.3.2019. Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely kertoo kullan ja sinisen värin kiehtovan tarinan maalausten, veistosten ja esineiden kautta aina keskiajalta nykyaikaan saakka. Kullan takia on ryövätty, sodittu, valloitettu ja rakastettu. Se on vedonnut kaikkiin kansoihin kaikkina historian aikoina.

Kotimuseon joulu − Juhlakattauksia Bulevardilla30.11.2018 09:08:46 EETTiedote