Andy Freebergin valokuvateos näyttää taidemaailman hämmästyttävistä näkökulmista

Yhdysvaltalaisen Andy Freebergin hämmästyttävät, surrealistisen humoristiset ja ilkikuriset valokuvat taidemaailmasta on koottu kirjaksi. Freeberg on veitsenheittäjän tarkkuudella valinnut valokuviinsa uskomattomilta ja epätodelliselta vaikuttavia ohikiitäviä hetkiä, joita on usein lähes mahdotonta uskoa lavastamattomiksi.

Where Art Thou? -valokuvateos on retrospektiivinen katsaus Andy Freebergin (s. 1958) taidemaailmaa luotaavista teossarjoista, jotka ovat syntyneet viimeisen viidentoista vuoden kuluessa.

Freeberg on kuvannut esimerkiksi New Yorkin taidegallerioiden vastaanottotiskejä ja niiden taakse suojautuneita ihmisiä. Art Fare (Taideme$$ut) -sarjassaan Freeberg on kuvannut Miamissa, New Yorkissa ja Baselissa järjestettyjä taidemessuja ja niiden galleristeja työssään. Sarja Guardians (Vartijat) on kuvattu Pietarin ja Moskovan museoissa vuosina 2008–2009. Tuoreimmassa teossarjassaan Advisor (Konsultti) Freeberg siirtyy julkisesta tilasta yksityiseen: hän on kuvannut kalifornialaisten uusrikkaiden koteja ja taidekonsultteja, jotka koristelevat niitä taiteella.

Andy Freeberg asuu ja työskentelee San Franciscossa. Uransa alkupuolella Freeberg toimi fotojournalistina, ja hänen kuviaan julkaistiin esimerkiksi sellaisissa lehdissä kuin TimeFortuneRolling StoneVillage Voice ja Der Spiegel. Andy Freeberg on kuvannut paljon aikamme tunnetuimpia jazz-, pop- ja rock-muusikoita sekä muita tunnettuja julkisuuden henkilöitä. Vuodesta 2007 lähtien hän on keskittynyt yksinomaan kuvataiteilijan uraansa. Valokuvataiteilijana Freeberg on tutkija ja tarinankertoja, joka teoksillaan ja niiden huumorilla tekee näkyväksi kuvaamiensa taidemaailmoiden lainalaisuuksia.

Andy Freeberg tuli tunnetuksi suomalaisille viimeistään vuonna 2019 Helsingin Sanomien kuukausiliitteen julkaistua jutun taiteilijan ja hänen suomalaisen vaimonsa uskomattomasta rakkaustarinasta, jonka viidelle vuosikymmenelle ulottuvat käänteet vetävät vertoja saduille.

Andy Freeberg – Where Art Thou?
Kielet: suomi ja englanti
Parvs ja Serlachius-museot, 2022
Ilmestyy 22.3.2022

Kirjan artikkelien kirjoittajina ovat taidekriitikko, kuraattori ja galleristi Veikko Halmetoja, filosofi, aate- ja oppihistorian dosentti ja kirjailija Aleksanteri Kovalainen sekä Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen.

Näyttely Where Art Thou? – Andy Freebergin valokuvateoksia taidemaailmasta on avoinna Serlachius-museo Göstassa Mäntässä 26.3.–4.9.2022. Näyttelyn on kuratoinut Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen.

Andy Freeberg: Where Art Thou? Parvs 2022
Andy Freeberg: Gladstone 2011 (Sentry), 300 ✕ 450 cm
Andy Freeberg: Los Altos, Driveway, 63 ✕ 42 cm
Andy Freeberg: Los Gatos, Family Room, 86 ✕ 120 cm
Andy Freeberg: Marlborough, Art Basel (Art Fare), 40 ✕ 60 cm
Andy Freeberg: Gagosian, Art Basel Miami Beach, 40 ✕ 60 cm
Andy Freeberg: Michelangelo’s Moses and the Dying Slave, 86 ✕ 130 cm
Andy Freeberg: Napa, Pool, 43 ✕ 64,5 cm
Andy Freeberg: Nina Menocal, Armory Show, 40 ✕ 60 cm
Andy Freeberg: Sean Kelly, Art Basel Miami Beach, 40 ✕ 60 cm

Niclas Wariuksen valokuvateos Vanitas on vuoden 2021 paras taidekirja13.6.2022 12:57:01 EEST | Tiedote

Iittalan XXV Valtakunnalliset Taidekirjapäivät palkitsivat valokuvataiteilija Niclas Wariuksen Vanitas-kirjan vuoden 2021 parhaana taidekirjana. Kirjalle myönnettiin Eliel Aspelin -palkinto, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Voittaja julkistettiin lauantaina 11.6.2022 Hämeenlinnan pääkirjastossa, ja kilpailun järjestäjänä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2021 julkaistua teosta.

Ensimmäinen kattava teos irlantilaistaiteilija Trish Morrisseyn tuotannosta8.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Autofiktiot-kirja on ensimmäinen mittava katsaus irlantilaisen valokuvataiteilijan Trish Morrisseyn (s. 1967) tuotantoon 2000-luvun alusta nykypäivään. Morrissey esiintyy yleensä itse kaikissa teoksissaan, sekä valokuvissa että elokuvissa, ja saattaa esittää useampaa kuin yhtä roolia. Varhaisemmissa, uraauurtavissa valokuvissaan hän kartoittaa perhealbumin visuaalisia koodeja, uudemmissa hän paneutuu historiassa vähälle huomiolle jääneiden naisten elämään.