Anna lapselle raitis joulu -kampanja 2019: Vanhempien päihteidenkäyttö on riski lapsen kaltoinkohteluun

Lapsen tasapainoinen kasvu ja kehitys vaarantuvat vanhempien runsaan päihteidenkäytön, useimmiten alkoholin vuoksi. Päihteet vievät huomion hoivalta, varhaiselta vuorovaikutukselta ja kiintymyksen kehittymiseltä. Pahimmillaan päihteidenkäyttö johtaa fyysiseen ja henkiseen väkivaltaan, mikä aiheuttaa vakavaa haittaa lapsen kehitykselle ja lisää riskiä lapsen väkivaltaisuuteen ja itsetuhoisuuteen.

Ratkaisevaa on se, kuinka paljon päihteidenkäyttö vaikuttaa lapsen seurassa olevaan aikuiseen. On tärkeä muistaa, että lapsi kokee aikuisia paljon herkemmin pienetkin muutokset aikuisten käytöksessä, eikä se mikä aikuisista tuntuu ja näyttää harmittomalta hauskalta, aina ole sitä lapsen silmin.

Vanhempien jatkuva alkoholinkäyttö vaarantaa lasta monin eri tavoin. Turvallista raskaudenaikaista päihteidenkäytön rajaa ei ole. Siksi kaikki alkoholin, tupakan ja muiden päihteiden käyttö on aina riski sikiölle, jo raskauden alkuvaiheesta alkaen. Lapsi tuntee useimmiten myös turvattomuutta, pelkoa ja häpeää vanhemman runsaan alkoholinkäytön vuoksi. Pahimmillaan lapsi joutuu kiusatuksi ja kouluvaikeuksiin, vaikka samaan aikaan hän saattaa kantaa vastuuta vanhemmastaan ja huolehtia aikuiselle kuuluvista asioista. Vanhempien tulee sen sijaan aina asettaa lapsen hyvinvointi oman viihtymisen tai mielitekojen edelle.

Yleensä yksikin turvallinen aikuinen riittää turvaamaan lapsen tasapainoisen kehityksen. Jos kumpikaan omista vanhemmista ei kykene siihen, saattaa isovanhempi tai muu läheinen sukulainen tai ystävä olla ratkaisevan tärkeä lapsen tuki ja turva. Kaikki aikuiset ovat vastuussa lasten hyvinvoinnista. Siksi lasta ei saa koskaan jättää ongelmien keskelle yksin, vaan ongelmiin on puututtava – lasten parhaaksi.

Anna lapselle raitis joulu -kampanja muistuttaa päihteidenkäytön seurauksista sekä vanhempien vastuusta lapsen turvallisen ja terveellisen juhlatunnelman järjestämisessä. Valtakunnallisen kampanjan järjestäjät vetoavat kaikkiin aikuisiin, jotta he antaisivat lapsille raittiin joulun – juhlan, joka tarjoaa turvallista ja vastuullista seuraa. Parhaimmillaan vanhemmat saavat taata lapselle kokonaan raittiin elämän.

Kampanja on marras-joulukuussa esillä eri tiedotusvälineissä ja toimintaympäristöissä. Julistetta on esillä tuhansia eri puolilla Suomea, muun muassa neuvoloissa, päiväkodeissa, kouluissa, kirjastoissa, kuntien toimipaikoissa sekä yhdistysten ja seurakuntien tiloissa. Yle esittää kampanjan tv-tietoiskua viikolla 51 Yle TV1 -kanavallaan. Kampanjan materiaalit ovat vapaasti käytettävissä. Niitä voi tulostaa kampanjan verkkosivuilta www.annalapselleraitisjoulu.fi

Tänä vuonna Anna lapselle raitis joulu -kampanjassa ovat mukana Raittiuden Ystävät ry:n kanssa A-Kiltojen Liitto ry, Barnavårdsföreningen i Finland rf, Eesti Karskusliit – Viron Raittiusliitto, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Elämäni Sankari ry, Ensi- ja turvakotien liitto, Erkki Poikosen säätiö, ETRA-liitto, Förbundet Hem och Skola, Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto – Aikuisten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, Helsingin Kouluraittiuspiiri, Koulutus Elämään säätiö, KRAN rf, Kristillinen Terveys- ja Raittiusjärjestö, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Myllyhoitoyhdistys ry, Naistenkartano ry, Nuorisokasvatussäätiö, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik, Pelastakaa Lapset ry, Radio Foni, Radio Pori, Raittiuden Ystävien Urheiluliitto, Sininauhaliitto ry, Sininuorisoliitto Sinuli, SOS-Lapsikylä, Stiftelsen Bensow, Suomen ASH ry, Suomen Punainen Risti, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Suomen Valkonauhaliitto, Suomen Vanhempainliitto ja Yle.

www.raittiudenystavat.fi

www.annalapselleraitisjoulu.fi

Lisätietoja:

Nykter – Solklart! Viktigt med sunda levnadsvanor under undantagsförhållandena11.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Alla aktörer som står bakom kampanjen Nykter – Solklart! uppmanar den vuxna befolkning-en i vårt land att tillsammans ta hand om våra barn och unga och säkerställa att de får leva i en sund och trygg miljö. Samtidigt ger aktörerna sitt stöd till alla som är verksamma inom hälso- och sjukvården, ungdoms- och socialarbetet och polis- och räddningsväsendet i den rådande undantagssituationen.

Kampanjen En nykter jul för barnens skull 2019: När föräldrarna använder rusmedel ökar risken för kränkande behandling av barnet2.12.2019 09:51:49 EETTiedote

När föräldrar använder mycket rusmedel, oftast alkohol, äventyras barnet balanserade uppväxt och utveckling. Rusmedel stjäl föräldrarnas uppmärksamhet från vården av barnet och påverkar negativt den tidiga växelverkan och anknytningen mellan föräldrarna och barnet. I värsta fall leder användningen av rusmedel till fysiskt och psykiskt våld, vilket allvarligt skadar barnets utveckling och ökar risken för att barnet utvecklar våldsamma och självdestruktiva drag.