Anne Nurminen Finnveran hallituksen jäseneksi

Finnvera Oyj, pörssitiedote 14.10.2022

Yrittäjä Anne Nurminen on valittu Finnveran hallituksen jäseneksi. Valinnan teki Suomen valtio Finnvera Oyj:n ainoana osakkaana. Nurminen toimii toimitusjohtajana perheomisteisessa konepajayhtiössä Helkone Group Oy:ssä ja ratsastusvalmennukseen keskittyvässä Pixy Finland Oy:ssä. Lisäksi hän on hallituksen puheenjohtaja Hellmanin Konepaja Oy:ssä sekä Protools Oy:ssä. Nurminen on laajasti verkostoitunut luottamustehtäviensä kautta, ja hän on mm. Teknologiateollisuus ry:n hallituksen sekä Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n yrittäjävaltuuskunnan jäsen.

Päätöksen jälkeen Finnvera Oyj:n hallitukseen kuuluvat:

• Petri Ekman, hallituksen puheenjohtaja
  • Antti Neimala, I varapuheenjohtaja
  • Terhi Järvikare, II varapuheenjohtaja
  • Ritva Laukkanen
  • Hannu Jaatinen
  • Petri Viertiö
  • Elina Piispanen
  • Anne Nurminen

Lisätiedot:

Risto Huopaniemi, hallintojohtaja, Finnvera, puh. 029 4602520, risto.huopaniemi@finnvera.fi

Finnveran vientiluotto paikkaa aukon viennin rahoituksessa – parantaa etenkin pienempien vientihankkeiden ja pk-yritysten mahdollisuuksia3.2.2023 14:59:56 EET | Tiedote

Finnvera-konserni käynnistää alle 20 miljoonan euron vientiluottojen myöntämisen suomalaisten vientiyritysten ulkomaisille asiakkaille suoraan ilman pankin osallistumista rahoitukseen. Suora vientiluotto on mahdollinen eduskunnan hyväksyttyä muutoksen julkisesti tuettuja vienti- ja alusluottoja sekä korontasausta koskevaan lakiin. Tasavallan presidentti vahvisti lain tänään. Tavoitteena on parantaa rahoituksen saatavuutta pienempiin vientihankkeisiin ja edistää pienten ja keskisuurten yritysten vientiä ja kasvua. Näiden vientiluottojen myöntäminen alkaa lakimuutoksen tultua voimaan 10.2.2023.

Takana pandemia, Euroopassa sota, edessä taantuma – Talouden myllerryksessä hitaan kasvun vuosi tuntuisi lottovoitolta28.12.2022 09:15:00 EET | Tiedote

Parhaimmillaan vuosi 2023 on hitaan kasvun vuosi, ja vuonna 2024 talouden odotetaan taas kasvavan normaalisti tai jopa nopeammin. Vaikeasti ennustettavat ja äkilliset tapahtumat ovat kuitenkin mahdollisia. Esimerkiksi hitaamman talouskasvun Kiina on arvaamaton toimija, arvioi Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki. Yleisin ennuste on, että Suomi vajoaa taantumaan vuonna 2023. Talouden ennustaminen on ollut viime vuosina epäkiitollista puuhaa. Koronapandemian jälkeisen vahvan kasvuvuoden 2021 jälkeen odotettiin toista hyvää vuotta, mutta sen sijaan vuotta 2022 leimasi Venäjän hyökkäystä Ukrainaan seurannut epävarmuus, energiakriisi ja kiihtynyt inflaatio.

Interim Management Statement 1 January–30 September 202210.11.2022 10:30:14 EET | Press release

Finnvera Group, Stock Exchange Release 10 November 2022 Interim Management Statement 1 January–30 September 2022 Corporate investments and demand for financing declining – Finnvera Group's result in January–September showed a loss of EUR 19 million Finnvera Group, summary Jan–Sep/2022 (vs. Jan–Sep /2021 or 31 December 2021) Result -19 MEUR (106) – the loss provisions made at the beginning of the year due to the export credit guarantee exposure in Russia remained unchanged – as yet, there were no grounds for reversing loss provisions made in 2020. Result by segments: Result of the parent company Finnvera plc’s SME and midcap business 16 MEUR (19) and the result of Large Corporates business came to -64 MEUR (56). The subsidiary Finnish Export Credit Ltd had an impact of 29 MEUR (30) on the Group’s result. The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations was -79 MEUR (58). Balance sheet total EUR 12.9 bn (12.2), increase 5%. Contingent liabilities stood at

Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.202210.11.2022 10:30:06 EET | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote 10.11.2022 Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.2022 Yritysten investoinnit ja rahoituksen kysyntä kääntymässä laskuun – Finnvera-konsernin tammi–syyskuun tulos 19 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto 1–9/2022 (vs. 1–9/2021 tai 31.12.2021) Tulos -19 Me (106) – alkuvuonna tehdyt Venäjän vientitakuuvastuiden tappiovaraukset ennallaan – perusteita vuonna 2020 tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: Finnvera Oyj:n pk- ja midcap-liiketoiminnan tulos 16 Me (19) ja suuryritykset-liiketoiminnan tulos -64 Me (56). Suomen Vientiluotto Oy:n vaikutus konsernitulokseen 29 Me (30). Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 Me (58). Tase 12,9 Mrd. euroa (12,2) kasvoi 5 %. Taseen ulkopuoliset sitoumukset 16,3 Mrd. euroa (15,9) kasvoivat 2 %. Emoyhtiö Finnvera Oyj:n kokonaisvastuut 25,9 Mrd. euroa (25,6) kasvoivat 1 %. Vapaa oma pääoma ja valtiontakuurahaston varat eli puskurivarat yhteensä oliv