Antenni-tv-verkon taajuus muuttuu Kerimäen päälähetinasemalla huomenna 24.3.2020 – muutos vaikuttaa antenni-tv-vastaanottoon

Antenni-tv-verkon D-kanavanipun taajuus muuttuu Kerimäen päälähetinasemalla 24.3.2020. Muutostöitä tehdään huomenna tiistaina 24.3.2020 klo 9.00-16.00 välillä, muutostyöt aiheuttavat katkoksia lähetyksissä D-kanavanipussa. Muutostöiden jälkeen vastaanottimissa on tehtävä kanavahaku.

Maksu-tv-kanavien (D-kanavanippu) saamiseksi takaisin joihinkin yhteisantennikiinteistöjen antennijärjestelmiin joudutaan tekemään muutoksia. Mikäli tilaamasi maksu-tv-kanavat eivät muutoksen ja kanavahaun jälkeen näy television kanavaoppaassa, on hyvä olla yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään.

Muuttuvat kanavataajuudet

Kerimäellä D-kanavanipun lähetystaajuus muuttuu taajuudelta 642 MHz taajuudelle 512 MHz.

Voit katsoa Kerimäen päälähetysaseman peittoalueen osoitteesta: www.digita.fi/karttapalvelu.

Kerimäen päälähetinasemalta lähetettävät tv-kanavat, joita muutos koskee:

D-kanavanippu: Nelonen HD, C More Max HD, C More Juniori, Discovery Channel, Paramount Network, National Geographic Wild, Animal Planet, C More First HD, C More Series, C More Sport 1 HD, C More Sport 2 HD, C More Hits, Nick Jr., Viasat Film Premier HD, Maksu-tv-infokanava, Viasat Live 1, Viasat Live 2, Viasat Live 3, Viasat Live 4, Viasat Live 5.

Muutoksen taustat

Muutostöiden taustalla ovat Ylen HD-muotoisten kanavien lähettämisen tekniset valmistelut. Antenni-tv-katsoja voi varmistaa muutostöiden jälkeen Ylen HD-muotoisten kanavien saatavuuden hakemalla Estradi HD -kanavan kanavapaikalta 39 (kanavanipussa B taajuudella 586 MHz). Mikäli Estradi HD -kanavaa ei näy ja vastaanottimessa on T2-valmius, on hyvä olla yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään antennijärjestelmän tarkastamiseksi. Ylen HD-muotoisten kanavien lähetykset alkavat Digitan verkossa kanavanipussa B 31.3.2020, jolloin HD-verkko kattaa jo 90 prosenttia väestöstä (mukaan lukien Kerimäen päälähetinaseman).

Yhteisantennikiinteistöissä tehtävä muutoksia antennijärjestelmiin

Taajuusmuutosten vuoksi antennijärjestelmiin on tehtävä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Suosittelemme, että yhteisantennikiinteistöjä hoitavat isännöitsijät ottavat yhteyttä paikalliseen antenniurakoitsijaan, jotta mahdollisesti tarvittavat antennijärjestelmämuutokset tai – uusinnat voidaan tehdä.

Taloyhtiössä asukkaiden on tehtävä kanavahaku uudelleen

Rivi-, pari- ja kerrostaloissa, joissa on käytössä yhteisantennijärjestelmä, taloyhtiön asukkaiden on tehtävä tv-vastaanottimien kanavahaku antenniurakoitsijan tekemän viritystyön jälkeen. Taloyhtiöiden velvollisuus on informoida asukkaita ajankohdasta, jolloin kanavahaku on tehtävä.

Muutokset omakotitaloasukkaille

Omakotitaloissa ja pientaloissa ei yleensä tarvita antennijärjestelmän muutostöitä. Mikäli pientalon antennijärjestelmä on kunnossa, riittää tv-vastaanottimien kanavahaku sen jälkeen, kun taajuusmuutos on tehty alueella.

Kanavahaun tekeminen

Useimmat vastaanottimet etsivät uudet kanavat automaattisesti, mutta jotkin televisiot tai digiboksit saattavat vaatia kanavien virittämisen uudelleen tai tehdasasetusten palauttamisen. Ohjeet kanavahaun tekemiseksi löytyvät Digitan internet-sivuilta www.digita.fi/kanavahaku tai laitteen käyttöoppaasta. Digita Info palvelee maanantaista perjantaihin kello 8–20 numerossa 020 411 7676 tai info@digita.fi.

Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta. Hinnat koskevat kotimaan lankaliittymiä ja matkapuhelimia. Palveluun jonotus on maksullinen.

Jani Saari, liiketoimintapäällikkö, puh. 040 742 1491, jani.saari(a)digita.fi

Antennitelevisio ja radio varmistavat suomalaisten tiedonsaannin myös poikkeustilanteissa22.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronaviruksen leviäminen on vaikuttanut laajasti viime viikolla suomalaisten arkeen, ja poikkeuksellinen tilanne on nostanut Suomen tv- ja radioverkot entistä merkittävämpään rooliin koko kansan tiedonvälityksen turvaamisessa. Digitan tarjoama maanlaajuinen verkko varmistaa, että kaikki suomalaiset iästä ja asuinpaikasta riippumatta saavat ajankohtaista tietoa myös poikkeustilanteissa.