Antinranta julkaisee ensimmäisen singlensä New Narratives 7.10. – teknologiakuiskaaja kyseenalaistaa aikamme narratiivit

Antinranta on Tuvalu-yhtyeen laulajana tunnetun Auri Antinrannan soolonimi ja -hahmo. Antinranta julkaisee tänään perjantaina 7.10. ensimmäisen singlensä New Narratives helmikuussa 2023 ilmestyvältä albumilta Collective Displacement. Singlestä on juuri ilmestynyt myös video, jota tähdittää Antinrannan lisäksi tanssija Pie Kär.

Auri Antinranta. Kuva: Nina Maaninka

Antinranta on teknologiakuiskaaja, jonka missiona on hälventää teknologiaan liittyviä ennakkoluuloja ja toimia sen ja taiteen välisenä tulkkina. Hän on myös säveltäjä, sanoittaja, muusikko, äänisuunnittelija, sekä ammattiuran muotoilijana tehnyt tulevaisuusajattelija. Androgyyni ja eksentrinen artisti on muuntautunut 20-vuotisen muusikkouransa aikana mustanpuhuvasta goottiprinsessasta tarkaksi progeraattoriksi. Antinrannan pääinstrumentteja ovat efektoitu piano ja hämmästyttäviin äänialoihin taipuva laulu. Hän käyttää musiikinteossa apunaan myös erilaisia sensoreja ja algoritmeja.

Antinranta sai inspiraation New Narratives -singleen tulevaisuudentutkimuksen projektistaan, jossa hän pohti miltä maailma näyttää vuonna 2030.

– Kun luin erilaisia tarinoita ja raportteja maailmasta, tuli tunne että kaikki se, mitä aikuisesta elämästä kuvittelemme oli rikki, mikään ei pitänyt paikkaansa. En tunnistanut itseäni siitä kuvastosta, johon minut oli kasvatettu. Ihmettelin – kuten varmaan moni muukin pandemian keskellä eronnut – mitä tapahtui minulle, mutta että mitä tapahtui maailmalle?, Antinranta avaa singlen syntytarinaa.

Tarinan päähenkilö elää öisin, tapaa erilaisia ihmisiä salassa ja pohtii kohtaamisten merkitystä.

– New Narrativesin henkilö antaa anteeksi sen, että joskus asioiden merkitys ei ole sitä, mitä haluamme – emme voi kontrolloida ketään toista. Joskus emme ole ketään, emmekä kukaan. Mutta niinäkin aamuina meidän on valittava itsemme ja silloin rakkauden lisäksi tarvitaan myös armollisuutta – minä hyväksyn itseni, olen ystävä pimeyteni kanssa. Tähän New Narratives tarttuu.”

Antinrannan musiikillista filosofiaa määrittää jatkuva muutos ja tilan antaminen erilaisille, usein yllättäville toimijoille, kuten joulukuusen kuolinhetken ääneksikin tallennetulle biodatalle ja robotin sähkömagneettiselle säteilylle. Tulevalla Collective Displacement -levyllään hän tuo teksteihin mukaan myös radikaalin armon, jolla tarinankertoja suhtautuu elettyyn elämään ja sisäisiin demoneihin.

Kuuntele Antinranta: New Narratives täältä.

New Narratives -video Soundin ensinäytössä tänään!

Antinranta keikoilla:

Pe 7.10. Bar Loosen yläkerta, (Annankatu 21, Helsinki)

Antinranta: New Narratives -singlen julkistusjuhla klo 18.30-20.30

Liven showtime 19.30

To 13.10. On The Rocks (Mikonkatu 15, Helsinki),

Co-headline-keikka norjalaisen Sturle Dagslansin kanssa

Showtime Antinranta 19.30

Showtime Sturle Dagsland 20.30

Liput 10€/12€

Antinranta-yhtyeen livekokoonpano keikoilla:

Auri Antinranta: laulu, koskettimet, koneet

Jussi Oskari: basso

Matti Parviainen: rummut

Jori Larres: kitara

Auri Antinranta. Kuva: Nina Maaninka
Antinranta: New Narratives -singlen kansi.

Knucklebone Oscar juhlii 50-vuotispäiväänsä uudella It’s So Easy -singlellä ja -videolla14.11.2022 10:10:53 EET | Tiedote

Knucklebone Oscar täyttää tänään maanantaina 14.11. 50 vuotta ja juhlistaa merkkipäiväänsä uuden It’s So Easy -singlen ja videon julkaisulla. Teemallisesti kappale enteilee ensi vuonna ilmestyvää juhla-albumia, jolla vierailee nimekäs kotimainen artistijoukko Jesse Markinista Edu Kehäkettuseen. Materiaali koostuu Knucklebone Oscarin ja vierailijoiden versioimista vanhoista suosikkibiiseistä sekä originaaleista. Albumi kulkee työnimellä “Knucklebone With Friends”/“Rhythm Box”.

The Valkyriansin tänään julkaistava Monsterpiece-albumi juhlistaa bändin 20 vuotta kotimaisen musakartan värikkäänä kulmapalana21.10.2022 12:34:10 EEST | Tiedote

Suomen kansainvälisesti tunnetuimman ja kotimaassa rakastetuimman ska-rocksteady-punk-reggae-yhtyeen The Valkyriansin juhlalevy Monsterpiece (Stupido Records) on tänään kaupoissa. Odotettu albumi summaa bändin 20 vuotisen uran täsmällisesti, suuria käänteitä ja tunteita kaihtamatta. Tarjolla on 12 uutta biisiä ehtaa The Valkyriansia, ja mikäs sen parempaa. Rytmikäs matka on omistettu yhtyeen edesmenneelle kitaristille, Juha “Gladiator” Laineelle.

Kaija Saariaho kuratoi kaksi 70-vuotisjuhlakuunsa esitystä – maanantaina 17.10. Musiikkitalon valtaavat Mirage ja Sotilas Fatzerin tarina13.10.2022 12:47:40 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlakuun toinen viikko alkaa maanantaina 17.10. Musiikkitalossa kahdella säveltäjän itse kuratoimalla esityksellä. Mirage-konsertti kutsuu tutustumaan Kaija Saariahon moni-ilmeiseen säveltäjäprofiiliin kamarimusiikin parissa. Aleksi Barrièren käsikirjoittama ja ohjaama Sotilas Fatzerin tarina taas edustaa poikkitaiteellista crossoveria, musiikkiteatterin ja klassisen musiikin liittoa. Konsertit järjestetään peräkkäin ja yleisö pääsee kulkemaan Camerata-salista Musiikkitalon ravintolaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdolla.

Kaija Saariahon syntymäpäiväviikko huipentuu Musiikkitalon urkuseminaariin ja Temppeliaukion kirkon Offrande-urku- ja kuorokonserttiin11.10.2022 11:38:14 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäiväviikko huipentuu sunnuntaina 16.10. Helsingin Musiikkitalossa järjestettävään urkuseminaariin, joka keskittyy Saariahon miljoonan euron lahjoituksen mahdollistamiin, ensi vuonna valmistuviin Musiikkitalon urkuihin. Heti seminaarin jälkeen Temppeliaukion kirkossa kuullaan Offrande-konsertti, jossa esitetään Kaija Saariahon ja Juha T. Koskisen urku- ja kuoromusiikkia. Saariahon juhlakuu ei lokakuun ensimmäiseen viikkoon lopu, kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat on koottu sivuille saariaho70.fi

Lokakuu on 70 vuotta täyttävän Kaija Saariahon musiikin juhlaa ympäri Suomen6.10.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivää ja musiikkia juhlitaan lokakuussa ympäri Suomen kymmenin erilaisin konsertein ja esityksin. Arvostettujen kotimaisten orkestereiden ja klassisen musiikin kentän vapaiden toimijoiden yhteistyössä järjestämän Kaija Saariaho 70 -tapahtumasarjan avaa tänään 6.10. Oulun Musiikkikeskuksen Madetojan salissa Oulu Sinfonian Focus Kaija Saariaho -konsertti, joka on osa Uuden Musiikin Lokakuu -festivaalia. Yksin Helsingin Musiikkitalossa voi lokakuun aikana kokea kolmetoista Kaija Saariahon musiikin innoittamaa tapahtumaa, ja esimerkiksi Tampere Filharmonia järjestää Tampere-talon Isossa salissa kaksi juhlakonserttia. Kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat löytyvät kootusti sivuilta saariaho70.fi