Antinranta julkaisee ensimmäisen singlensä New Narratives 7.10. – teknologiakuiskaaja kyseenalaistaa aikamme narratiivit

Antinranta on Tuvalu-yhtyeen laulajana tunnetun Auri Antinrannan soolonimi ja -hahmo. Antinranta julkaisee tänään perjantaina 7.10. ensimmäisen singlensä New Narratives helmikuussa 2023 ilmestyvältä albumilta Collective Displacement. Singlestä on juuri ilmestynyt myös video, jota tähdittää Antinrannan lisäksi tanssija Pie Kär.
Auri Antinranta. Kuva: Nina Maaninka

Antinranta on teknologiakuiskaaja, jonka missiona on hälventää teknologiaan liittyviä ennakkoluuloja ja toimia sen ja taiteen välisenä tulkkina. Hän on myös säveltäjä, sanoittaja, muusikko, äänisuunnittelija, sekä ammattiuran muotoilijana tehnyt tulevaisuusajattelija. Androgyyni ja eksentrinen artisti on muuntautunut 20-vuotisen muusikkouransa aikana mustanpuhuvasta goottiprinsessasta tarkaksi progeraattoriksi. Antinrannan pääinstrumentteja ovat efektoitu piano ja hämmästyttäviin äänialoihin taipuva laulu. Hän käyttää musiikinteossa apunaan myös erilaisia sensoreja ja algoritmeja.

Antinranta sai inspiraation New Narratives -singleen tulevaisuudentutkimuksen projektistaan, jossa hän pohti miltä maailma näyttää vuonna 2030.

– Kun luin erilaisia tarinoita ja raportteja maailmasta, tuli tunne että kaikki se, mitä aikuisesta elämästä kuvittelemme oli rikki, mikään ei pitänyt paikkaansa. En tunnistanut itseäni siitä kuvastosta, johon minut oli kasvatettu. Ihmettelin – kuten varmaan moni muukin pandemian keskellä eronnut – mitä tapahtui minulle, mutta että mitä tapahtui maailmalle?, Antinranta avaa singlen syntytarinaa.

Tarinan päähenkilö elää öisin, tapaa erilaisia ihmisiä salassa ja pohtii kohtaamisten merkitystä.

– New Narrativesin henkilö antaa anteeksi sen, että joskus asioiden merkitys ei ole sitä, mitä haluamme – emme voi kontrolloida ketään toista. Joskus emme ole ketään, emmekä kukaan. Mutta niinäkin aamuina meidän on valittava itsemme ja silloin rakkauden lisäksi tarvitaan myös armollisuutta – minä hyväksyn itseni, olen ystävä pimeyteni kanssa. Tähän New Narratives tarttuu.”

Antinrannan musiikillista filosofiaa määrittää jatkuva muutos ja tilan antaminen erilaisille, usein yllättäville toimijoille, kuten joulukuusen kuolinhetken ääneksikin tallennetulle biodatalle ja robotin sähkömagneettiselle säteilylle. Tulevalla Collective Displacement -levyllään hän tuo teksteihin mukaan myös radikaalin armon, jolla tarinankertoja suhtautuu elettyyn elämään ja sisäisiin demoneihin.

Kuuntele Antinranta: New Narratives täältä.

New Narratives -video Soundin ensinäytössä tänään!

Antinranta keikoilla:

Pe 7.10. Bar Loosen yläkerta, (Annankatu 21, Helsinki)

Antinranta: New Narratives -singlen julkistusjuhla klo 18.30-20.30

Liven showtime 19.30

To 13.10. On The Rocks (Mikonkatu 15, Helsinki),

Co-headline-keikka norjalaisen Sturle Dagslansin kanssa

Showtime Antinranta 19.30

Showtime Sturle Dagsland 20.30

Liput 10€/12€

Antinranta-yhtyeen livekokoonpano keikoilla:

Auri Antinranta: laulu, koskettimet, koneet

Jussi Oskari: basso

Matti Parviainen: rummut

Jori Larres: kitara

Auri Antinranta. Kuva: Nina Maaninka
Antinranta: New Narratives -singlen kansi.

Tuomo & Markus yhdisti voimansa trumpetisti Verneri Pohjolan ja Marc Ribot'n kanssa yllättävällä jazz-funk singlellä Waiting Room28.3.2024 11:52:52 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama indie folk -duo Tuomo & Markus julkaisee huomenna perjantaina 29.3. uuden singlen syksyllä 2024 ilmestyvältä trumpetisti Verneri Pohjolan kanssa äänitetyltä instrumentaalialbumiltaan. Waiting Room -single poikkeaa duolle ominaisesta lauluharmonioiden dominoimasta ilmaisusta jo vierailijoidensa Marc Ribot’n (Tom Waits, Robert Plant & Alison Krauss, Black Keys, T Bone Burnett) ja trumpetisti Verneri Pohjolan vahvojen roolien vuoksi: newyorkilainen kitaralegenda vastaa Waiting Roomin soolokitaroista sekä biisin tarinaa kuljettavista puheosuuksista. Verneri Pohjolan eloisa trumpetti kommentoi ja alleviivaa kappaleen rytmikkaa.

Jaakonahon tänään ilmestyvän Build-albumin uudet sävyt yllättivät tekijänsäkin: “Tykkään siitä, että tunnelmassa ehditään olla, eikä rikota sitä vääristä syistä”22.3.2024 11:30:24 EET | Tiedote

Jaakonahon odotettu toinen instumentaalisooloalbumi Build ilmestyi kauppoihin ja suoratoistoihin tänään perjantaina 22.3.2024. Tähän mennessä levyltä on kuultu kevään mittaan kaksi singleä, tarttuvan melodiakuvion toistolla etenevä Beauty Box ja seesteisistä säkeistöistä eeppiseen loppuhuipennukseen kasvava Crickets. Jaakonahon mukaan levyn nimi juontaa juurensa hänen hiljattain edesmenneeseen rakentaja-isäänsä, joka vielä viime päivinään piirsi rakennuspiirustuksia.