Taideyliopisto

Ant­ti Ohe­no­ja ha­lu­aa toh­to­rin­tut­kin­nol­laan teh­dä ksy­lo­fo­nis­ta ny­kyis­tä tun­ne­tum­man soo­lo­soit­ti­men

Jaa

Lyömäsoittaja Antti Ohenoja tarkastee tohtorintutkinnossaan ksylofonin soittoteknisiä ja taiteellisia mahdollisuuksia. Hän huomauttaa, että tänä päivänä lyömäsoittimissa on käyttämätöntä potentiaalia myös soolosoittimina.

Antti Ohenoja. Photo: Heikki Tuuli
Antti Ohenoja. Photo: Heikki Tuuli

Ohenojan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa tarkastettava taiteellinen tohtorintutkinto sisältää viisi konserttia sekä tutkielman. Tutkintoon sisältyi viisi konserttia, joiden teemoina olivat Iannis Xenakiksen musiikki, japanilaiset lyömäsoittimet ja lyömäsoittimet kamarimusiikkikontekstissa. 

”Konsertteihin valitsemani teemat vahvistivat käsitykseni siitä, että lyömäsoittimet ovat samalla tasolla muiden klassisten soittimien kanssa 2000-luvun soolo- ja kamarimusiikissa. Niillä on nykyään valtavia taiteellisia mahdollisuuksia soolo- ja kamarimusiikki-instrumenttina”, Ohenoja toteaa.

Uusia näkökulmia lyömäsoittajan ammatin kannalta keskeisiin teoksiin

Tutkinnossaan Ohenoja sävelsi ksylofonille uusia teoksia, jotka saivat inspiraationsa Igor Stravinskin orkesteriteosten lyömäsoitinosuuksista.  

”Tavoitteenani on, että kappaleitani harjoitteleva ja esittävä lyömäsoittaja sisäistäisi Stravinskyn ksylofoniosuuksia uusista näkökulmista. Ne ovat myös orkesterien koesoitoissa usein soitettavia kappaleita, joten niiden harjoitteleminen ja sisäistäminen ovat tärkeitä lyömäsoittajan työnkuvassa.”  

Ohenoja hioi sävellyksissään sekä pieniä yksityiskohtia kuten kapulan valintaa että suuria kokonaisuuksia kuten eri lyömäsoitinten sijoittelua lavalla. Hänelle uusien kappaleiden säveltäminen oli innostava ja kiehtova kokemus.  

”Olin kiinnostunut tilausteosten työstämisestä yhteistyössä säveltäjien kanssa jo ennen tohtorintutkintoni aloittamista. Halusin sukeltaa musiikillisen luomisen alkuvaiheisiin ja olla osa sitä, keskustella säveltäjien kanssa soittimien teknisistä mahdollisuuksista. Myös konserttien järjestäminen ja ohjelmiston suunnittelu on ollut kiehtovaa.”

Oulusta ja Raahesta lähtöisin oleva Ohenoja on soittanut ksylofonia jo aivan lyömäsoitinten soittoharrastuksensa alkumetreiltä.

”Orkesterisoittimena ksylofoni on varsin paljon käytetty. Melodiasoittimena se on kuitenkin menettänyt asemaansa marimballe, joka on hyvin suosittu sooloinstrumentti. Haluan tutkimuksellani ja sävellyksilläni tuoda ksylofonia uudelleen soolosoittimeksi muiden lyömäsoitinten rinnalle.” 

Ant­ti Ohe­no­jan tai­teel­li­sen toh­to­rin­tut­kin­non
tar­kas­tus­ti­lai­suus

27.9.2022 klo 15, Musikkitalo, Sonore
Tilaisuus on englanninkielinen.

Tohtorintutkinnon otsikko: From Petrushka to Les Noces – A musical journey composing original xylophone compositions influenced by Igor Stravinsky, with an examination on practice as a process

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Ohenoja
aoomusic@gmail.com

Kuvat

Antti Ohenoja. Photo: Heikki Tuuli
Antti Ohenoja. Photo: Heikki Tuuli
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Taideyliopisto
Taideyliopisto
PL 1
00097 Helsinki

Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, teatterin ja tanssin koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme