Antti Palolaa pyydettiin jatkamaan STTK:n puheenjohtajana

Antti Palolaa on pyydetty jatkamaan STTK:n puheenjohtajana joulukuussa alkavalla edustajistokaudella. Pyynnön esitti STTK:n hallituksen kokouksessa tänään kaikkien jäsenliittojen puolesta Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen. Puheenjohtaja vuosille 2021 - 2025 valitaan STTK:n edustajistossa 16. joulukuuta.

Antti Palola on johtanut STTK:ta vuodesta 2013.
- Palolan johdolla keskusjärjestön edunvalvonta ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen on palvellut jäsenliittojen tarpeita ja tavoitteita sekä huomioinut samalla työelämän, talouden ja yhteiskunnan muutoksissa esiin nousevia uusia ja yllättäviä haasteita. Palola on suorapuheinen, rakentava ja yhteistyötaitoinen neuvottelija niin työmarkkinapöydissä kuin yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössä. Merikapteenin tausta ja vahva kokemus eri tehtävissä suomalaisessa ja kansainvälisessä ammattiyhdistytoiminnassa on työmarkkinoiden välillä kiivaissa tuulissa arvokas ominaisuus, Millariikka Rytkönen perustelee jatkopyyntöä.

Antti Palola kiitti STTK:n hallitusta luottamuksesta ja totesi olevansa valmis jatkamaan tehtävässään. Työmarkkinoilla eletään kiihtyvän muutoksen aikaa ja se heijastuu myös järjestöjen neuvottelutoimintaan.
- Keskusjärjestöjen rooli on muuttunut ja työnjako liittojen kanssa vähitellen selkiytynyt pitkien tupo-kausien jälkeen. STTK haluaa palkkaedunvalvonnan lisäksi tasapainoisia ratkaisuja palkansaajien turvan, hyvän työelämän, tasa-arvon ja työhyvinvoinnin vahvistamiseksi. Keskusjärjestöjen on myös kyettävä ennakoimaan maailman muutosta, joka ennemmin tai myöhemmin vaikuttaa ammattiliittojen edunvalvontaan. Sellainen on esimerkiksi ilmastonmuutos, jonka hillitseminen on suuri globaali ja kansallinen työelämän haaste – mutta samalla myös mahdollisuus.

62-vuotias Antti Palola on koulutukseltaan merikapteeni. Ennen STTK:n puheenjohtajuutta hän on toiminut Palkansaajajärjestö Pardian puheenjohtajana ja Suomen Laivanpäällystöliiton varatoiminnanjohtajana. Sitä ennen hän on toiminut Turun ruotsikielisen merenkulkuoppilaitoksen rehtorina ja aluksen päällikkönä. Hänellä on useita kotimaisia ja kansainvälisiä luottamustehtäviä.

Lisätietoja:
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, puhelin 040 821 0028
STTK:n puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Suomen hyvin toimivan eläkejärjestelmän pitkäjänteinen kehittäminen välttämätöntä17.9.2021 09:37:25 EEST | Tiedote

Eläketurvakeskus on julkaissut professori Torben M. Andersenin raportin Suomen eläkejärjestelmän tilasta. Sen perusteella Suomen eläkejärjestelmä on vankka ja hyvin toimivaksi. Suomi pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa. STTK:n on helppo yhtyä Andersenin arvioon. - Eläkejärjestelmää on uudistettu pitkäjänteisesti ja aktiivisesti vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. On silti hyvin tärkeää, että eläkejärjestelmän rahoituksellista kestävyyttä seurataan ja analysoidaan tarkasti myös jatkossa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Andersen tunnistaa eläkejärjestelmässä myös haasteita. Raportin perusteella järjestelmän ongelmat liittyvät rahoitukselliseen kestävyyteen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Ongelmat eivät ole välittömiä tai kiireellisiä. Kansainvälisestä näkökulmasta eläkejärjestelmään kohdistuva rahoituksellinen haaste on niin ikään suhteellisen pieni. STTK:n mielestä on tärkeää keskustella eläkejärjestelmään liittyvistä kehitt

STTK selvitti: Ay-liikkeen toiminta tasaa tuloeroja ilman selkeitä haittoja talouden kilpailukykyyn30.8.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun yliopiston tohtorikoulutettava Ari-Matti Näätäsen STTK:lle laatiman selvityksen perusteella ammattiyhdistysliike toimii OECD-maissa tuloeroja kaventavasti. Selvityksen mukaan yhden prosentin lisäys työehtosopimusten kattavuuteen vähentää tuloeroja keskimäärin 0,3 prosenttia. Tuloerot kaventuvat enemmän, jos sekä työehtosopimusten kattavuus että järjestäytyminen ovat korkealla tasolla. Ay-liikkeen toiminta vähentää myös köyhyyttä. - Ammatillisen järjestäytymisasteen noustessa köyhyysrajan alapuolella olevien ihmisten osuus vähenee, Ari-Matti Näätänen sanoo. Selvityksessä tarkasteltiin myös talouden kilpailukykyä työn tuottavuuden, yritysten liikevoiton, pääoman ulosvirtauksen ja investointien näkökulmasta. Sen perusteella ay-liikkeen vahvuudella ei ole selkeää yhteyttä kilpailukykyyn tai suoriin ulkomaisiin investointeihin. - Tämä viittaa ay-liikkeen vastuullisuuteen. Se huomioi palkoista ja työehdoista neuvoteltaessa myös kilpailukyvyn, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa.