Användningen av patient- och klientdatasystemet Apotti utvidgas inom HUS
Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patient- och klientdata. I centrum av reformen är det nya patient- och klientdatasystemet Apotti, som togs först i bruk på Pejas sjukhus i november 2018. Genom Apotti övergår man inom alla HUS enheter till ett enhetligare sätt att dokumentera och använda patientdata till och med slutet av år 2020.
”Ett enhetligt och strukturerat sätt att dokumentera information är en förutsättning för att kunna utveckla sjukvården, ledarskapet och verksamheten i dag”, säger HUS chefsöverläkare Markku Mäkijärvi.
Användningen av patient- och klientdatasystemet Apotti utvidgas den 1 februari 2020 till Hyvinge, Lojo, Borgå och Västra Nylands sjukvårdsområden och inom HUCS sjukvårdsområde till Jorvs sjukhus samt resultatenheterna Kvinnosjukdomar och förlossningar samt Psykiatri.
Sjukhusen fungerar som vanligt
HUS har gjort omfattande förberedelser inför införandet av Apotti. Personalstyrkan har säkrats genom interna arrangemang och extra personal. Alla nya användare har gått en utbildning i Apotti och 1700 anställda kommer att agera som närstöd under införandet.
Den tekniska införandefasen räcker ungefär en månad och har beaktats i de tidsbokningar som gäller icke-brådskande vård.
Alla sjukhus fungerar som vanligt och betjänar patienter och kunder, men det kan förekomma rusning till exempel på jourpoliklinikerna.
Innan man uppsöker jouren är det viktigt att ringa Jourhjälpens avgiftsfria nummer 116 117 eller kontakta den egna hälsostationen om den är öppen.
”Övergången till Apotti kräver en stor insats av vår personal. Jag hoppas att patienterna störs så lite som möjligt av övergången. Alla våra patienter kommer i vilket fall som helst att skötas så att de brådskande fallen behandlas först, precis som alltid”, försäkrar Mäkijärvi.
Smidigare vård och bättre service
Användningen av Apotti skiljer sig på många sätt från de system som för tillfället används på HUS. Den största förändringen är övergången till strukturerad dokumentation av patientuppgifter. Istället för fritext används färdig formbunden information eller information som väljs från en meny. Det minskar risken för olika tolkningar och gör det möjligt att på ett pålitligt sätt jämföra information.
”Förändringen kan beskrivas som att vi går över från en anteckningsbok till ett standardiserat affärssystem. Med enhetligare verksamhetssätt kan också data utnyttjas effektivare”, säger Mäkijärvi.
För patienterna märks den nya verksamhetsmodellen framöver som smidig vård och bättre service. Genom Apotti intensifieras samarbetet mellan primärvården och den specialiserade sjukvården och verksamheten kan utvecklas mot en ännu större kundorientering. Enhetliga verksamhetssätt stärker också patientsäkerheten.
Med Maisa sköter man ärenden elektroniskt
Genom Apotti får HUS kunder en ny e-tjänst för att sköta ärenden, Maisa. Den nya tjänsten ökar interaktionen mellan patienten och experten samt förbättrar patientens möjligheter att delta i sin egen vård. Via Maisa kan man sköta ärenden relaterade till den egna vården och hälsan oberoende av tid och plats. HUS vårdenheter inför stegvis de olika funktionerna i Maisa.
Den sista införandefasen inleds i maj 2020 då Apotti tas i bruk på Mejlans sjukhusområde, Hud- och allergisjukhuset, Tölö sjukhus, Kirurgiska sjukhuset samt inom HUS funktioner på Malms och Hertonäs sjukhus samt i Vega-huset. HUS Bilddiagnostik tar Apotti i bruk hösten 2020.
Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab. Förutom HUS kommer också Helsingfors, Vanda, Kyrkslätt, Grankulla, Tusby och Kervo att ta Apotti i bruk.
För mera information:
Markku Mäkijärvi, chefsöverläkare
050 428 7660
markku.mäkijärvi(at)hus.fi
Paavo Holi, kommunikationschef
050 427 9517
paavo.holi(at)hus.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen över en halv miljon patienter. Våra 25 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till HUS.
HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme