Apotin ensimmäinen viikko takana
Apotin käyttö laajeni HUSissa 1.2.2020 Hyvinkään, Lohjan, Länsi-Uudenmaan ja Porvoon sairaanhoitoalueille ja HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalaan sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian yksiköihin. Peijaksen sairaalassa Apotti otettiin käyttöön jo marraskuussa 2018. Apotin laajentuminen lähes 10 000 työntekijän käyttöön on tuonut omat haasteensa päivittäiseen työhön.
Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi on seurannut koko aloitusviikon tiiviisti käyttöönoton etenemistä. Teknisiä ongelmia on ollut, järjestelmän käyttöön sopeutuminen on välillä takkuillut ja henkilökunta on harmitellut oman työn hidastumista. Kokonaisuutena ensimmäinen käyttöönottoviikko on kuitenkin sujunut suunnitellusti.
”Teknisiä ongelmia on noussut esiin ja selvitykseen odotetusti, ja niiden nopea ratkaiseminen on erittäin tärkeää. Tiedän, että Apotti on hidastanut työtä. Se on aivan luonnollista, kun on kyse näin suuresta toiminnanmuutoksesta. Ylipäätään muutos näyttäytyy erilaisena isommissa ja pienemmissä yksiköissä”, Mäkijärvi sanoo.
Mäkijärven mukaan HUSin henkilökunta ja Apotin tekninen tuki ovat tehneet hartiavoimin töitä, jotta potilaiden hoito ei häiriintyisi käyttöönoton aikana.
“Tässä olemme onnistuneet, eivätkä Apotin ensimmäisen käyttöviikon haasteet ole merkittävästi häirinneet sairaaloiden toimintaa. Myös päivystystoiminta on sujunut ilman häiriöitä, vaikka joinakin päivinä potilasmäärät ovat olleet Apotista riippumattomista syistä varsin suuria”, Mäkijärvi toteaa.
Tilannetta seurataan HUSissa jatkuvasti. Tukea kohdennetaan lisäämällä koulutusta sekä siirtämällä teknisiä ja kliinisiä resursseja sinne, missä niitä eniten tarvitaan.
Apotin tekninen käyttöönottovaihe jatkuu vielä useita viikkoja. Apotin alku on joka tapauksessa ollut lupaava ja kiitos siitä kuuluu Mäkijärven mukaan ennen kaikkea HUSin motivoituneelle henkilökunnalle.
Apotin käyttöönoton etenemisestä kerrotaan uutisseurannalla osoitteessa www.hus.fi/apotti
Tiedote 3.2.2020: Kolmas Apotti-päivä jatkunut sujuvasti
Lisätietoja:
Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi, 050 428 7660
HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilas- ja asiakastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä vuoden 2020 loppuun mennessä. Lisäksi otetaan käyttöön uusi, HUSin asiakkaille suunnattu sähköisen asioinnin palvelu, Maisa. Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
HUS-yhtymän osavuosikatsaus tammi–syyskuu 202512.11.2025 14:11:02 EET | Tiedote
HUS-yhtymän osavuosikatsaus tammi−syyskuu 2025: HUS etenemässä ensimmäisenä julkisena sotepe-toimijana kohti talouden tasapainotusta ja alijäämien kattamista lain vaatimalla tavalla ja aikataulussa.
Hälsobyn är Årets digitala tjänst 20256.11.2025 17:40:35 EET | Nyheter
Hälsobyn har utsetts till Årets digitala tjänst 2025. Utmärkelsen delas ut till en betydande nationell tjänst som har haft en positiv inverkan på det finländska samhället och medborgarnas liv.
Terveyskylä on Vuoden Digipalvelu 20256.11.2025 17:40:35 EET | Uutinen
Terveyskylä on valittu vuoden 2025 digipalveluksi. Vuoden Digipalvelu -palkinto myönnetään merkittävälle kansalliselle palvelulle, joka on vaikuttanut positiivisesti suomalaiseen yhteiskuntaan ja kansalaisten elämään.
HUS inleder substitutionsbehandling för opioidberoende hos unga – beredskap för behandling redan i höst6.11.2025 08:54:13 EET | Pressmeddelande
Inom HUS ungdomspsykiatri införs substitutionsbehandling för opioidberoende som en ny behandlingsform. Användningen av opioider bland unga har blivit allt vanligare och hälsoriskerna förknippade med det är betydande. Vården grundar sig på nationella rekommendationer som utarbetats i samarbete med sakkunniga vid universitetssjukhusen.
Nuorten opioidikorvaushoito käynnistyy HUSissa – hoitoon valmius jo tänä syksynä6.11.2025 08:54:13 EET | Tiedote
HUSin Nuorisopsykiatriassa otetaan käyttöön uutena hoitomuotona opioidikorvaushoito. Nuorten opioidien käyttö on yleistynyt, ja siihen liittyvät terveysriskit ovat merkittäviä. Hoito perustuu kansalliseen suositukseen, joka on laadittu yhteistyössä yliopistosairaaloiden asiantuntijoiden kanssa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
