Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Apotti ja Maisa otetaan Helsingissä käyttöön lauantaina 24.4.

Jaa
Uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti otetaan käyttöön Helsingin sosiaali- ja terveys palveluissa portaittain 24.4. alkaen. Samalla sähköisessä asioinnissa siirrytään Maisa-portaaliin.

Ensimmäinen käyttöönotto on lauantaina klo 4 aamuyöllä. Se koskee suurta osaa Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluja, esimerkiksi terveysasemia, neuvoloita, hammashoitoloita, psykiatria- ja päihdepalveluja, seniorikeskuksia, sairaaloita, kotihoitoa ja osaa sosiaalipalveluja.

Vammaispalveluissa Apotti otetaan käyttöön 29.5. Työikäisten ja lapsiperheiden sosiaalipalveluissa sekä lastensuojelussa Apotti otetaan käyttöön marraskuussa.    

Sähköinen asiointi on jatkossa yksinkertaisempaa 

Sähköisessä asioinnissa siirrytään käyttämään Maisa verkkopalvelua 24.4. alkaen.  

”Maisa tekee sähköisestä asioinnista asiakkaalle sujuvampaa ja yksinkertaisempaa”, toteaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.   

Maisaan voi kirjautua pankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella osoitteessa www.maisa.fi. Maisa-sovelluksen voi ladata ilmaiseksi matkapuhelimeen tai tablettiin sovelluskaupoissa. 

Työntekijät tekevät muutoksen 

Ensi viikonlopun käyttöönotto koskee Helsingin sosiaali- ja terveystoimessa 12 100 työntekijää. Apotti koulutukset käynnistyivät jo viime vuoden puolella.  

”Jotta siirtyminen Apottiin sujuisi mahdollisimman sujuvasti, olemme kouluttaneet henkilöstöämme kuukausia sen käyttöön. Osa työntekijöistämme toimii tiimiensä tukihenkilöinä Apotin käytössä”, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen kertoo. 

Käyttöönotossa on tukena yhteensä 2 500 Apotti-tukihenkilöä, joilta Helsingin soten työntekijät voivat kysyä neuvoa, jos ongelmia tulee eteen.  

”Haluamme, että henkilöstö seisoo muutoksen takana. Työntekijät tekevät Apotin tuoman positiivisen muutoksen”, Turpeinen jatkaa.

Apotti-järjestelmän käyttöönoton tavoitteena on asiakas- ja potilasturvallisuuden sekä hoidon ja palvelujen laadun parantaminen.  

Asiakkaille Apotin käyttöönotto näkyy lähiviikkoina tilapäisenä hitautena palveluissa. Uuden järjestelmän hyödyt alkavat näkyä, kun järjestelmä on otettu käyttöön.  

”Kiireelliset asiat hoidetaan normaalisti. Pahoittelemme asiakkaille mahdollisesti aiheutuvaa tilapäistä haittaa”, Turpeinen sanoo. 

Tietoa verkkosivuilla  

Apotin käyttöönottoon liittyviä ajankohtaisia vaiheita voi seurata Helsingin kaupungin verkkosivuilla: Apotin käyttöönoton seuranta. 

Kaupungin verkkosivuille on koottu tietoa Apotin käyttöönoton aiheuttamista muutoksista: 

Lisätietoa medialle

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240


Tero Manninen
yksikön päällikkö
tero.manninen@hel.fi
p. 09 310 28885


Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye