Apteekkien etämyyntipalveluiden lääkeneuvontaa tulee kehittää
Farmasian ammattilaisen neuvontaa tarvitaan verkkopalveluissa ja muissa etämyyntipalveluissa koko asioinnin ajan, samaan tapaan kuin kivijalka-apteekeissa. Nykyisissä etämyyntipalveluissa on haasteita saada toteutumaan lääkeneuvonta oikea-aikaisesti ja riittävässä laajuudessa niin, että asiakkaan lääkehoidon tarve ja lääkkeen käyttöön mahdollisesti liittyvät riskitekijät tulevat riittävällä tavalla selvitetyksi.
- Voi olla, että palveluiden nopean käyttöönoton takia lääkeneuvontaprosessiin ja lääkkeen tarpeeseen ei ole vielä kiinnitetty riittävästi huomiota. Lääkkeen hankintahetkeen oikea-aikaisesti liittyvän ja asiakkaan turvallista lääkkeiden käyttöä tukevan lääkeneuvonnan toteutuminen tulee ottaa etämyyntipalveluiden ensisijaiseksi kehityskohteeksi, sanoo Fimean ylijohtaja Eija Pelkonen.
Turvallinen itselääkintä edellyttää, että lääkkeen käyttäjä saa oireeseensa ja itselleen yksilöllisesti sopivan itsehoitovalmisteen, tuntee sen käytön ja tietää turvallisen itselääkintään sopivan ajanjakson. Apteekkien farmaseuteilla ja proviisoreilla on keskeinen rooli itsehoitolääkkeiden valinnassa ja ohjauksessa.
Tutkimus toteutettiin haamuasiakasmenetelmällä
Tutkimus toteutettiin syksyn 2022 aikana haamuasiakasmenetelmällä 30:ssä apteekin verkkopalvelussa sekä 15:ssä Treet-mobiilisovelluksessa ja 15:ssä Remomedi Videoapteekissa. Jokaisessa tutkimukseen valikoituneessa apteekissa toteutettiin yksi kahdesta haamuasiakastapauksesta: asiakas haki lääkettä joko pitkään vaivanneeseen kuivaan yskään tai intiimialueen kutinaan. Käynnit toteuttivat menetelmään erikoistuneen yrityksen haamuasiakkaat. Tutkimus koski vain kahta valittua asiakastapausta kolmessa eri etämyyntipalvelussa, joten tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkea Suomen apteekkien etämyyntipalveluiden lääkeneuvontaa.
Eri etämyyntipalveluissa on omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa
Apteekkien verkkopalveluissa yhteys apteekin ja asiakkaan välillä toteutui yleensä puhelimitse, vain kahdessa tapauksessa chatin kautta. Lääkkeen tarpeen ja soveltuvuuden selvittämisessä oli puutteita, sillä hieman alle puolelta asiakkaista ei kysytty niihin liittyviä kysymyksiä. Asiakkaista 56 prosenttia sai neuvontaa vasta tilauksen maksamisen jälkeen, joten lääkeneuvonnan oikea-aikaisuuteen tulee kiinnittää huomiota.
Treet on toiminnaltaan apteekkien verkkopalveluita vastaava mobiili- ja verkkosovellus. Neuvonta tapahtui chatin välityksellä. Asiakkaista 73 prosenttia sai yhteyden apteekkiin tunnin sisällä asioinnista. Lääkkeen tarvetta ja soveltuvuutta selvitettiin kohtuullisesti, mutta lääkkeen käytöstä annettava neuvonta oli puutteellista.
Remomedi Videoapteekissa asiakas ottaa yhteyden video- tai äänipuheluna apteekkiin. Asiointi etenee farmasian ammattilaisen kanssa keskustellen. Remomedi Videoapteekissa lääkeneuvonta oli pääosin oikea-aikaista ja kattavaa, sillä 70 prosenttia asiakkaista sai vähintään kolme neuvoa lääkkeen käytöstä. Yhteydenotossa apteekkiin oli kuitenkin haasteita: osa asiakkaista sai yhteyden viiveellä ja osa ei ollenkaan.
Asiakkaat saivat apteekista tilaamansa lääkkeet varsin nopeasti, sillä suurimmalle osalle lääke saapui vuorokauden kuluessa. Yskätapauksessa 76 ja intiimivaivatapauksessa 56 prosenttia asiakaspalvelijoista selvitti lääkkeen soveltuvuutta ja tarvetta vähintään yhdellä kysymyksellä. Asiakkaiden kokonaistilanteen selvittäminen olisi kuitenkin vaatinut useampia kysymyksiä.
Valvontaa kohdennetaan tutkimustuloksia hyödyntäen
Lääkeneuvontaa valvotaan osana Fimean apteekkivalvontaa. Haamuasiakastutkimustuloksia tullaan hyödyntämään valvonnan kohdentamisessa ja kehittämisessä. Aiemmin itsehoitolääkeneuvonnan toteutumista on tutkittu haamuasiakastutkimuksin kivijalka-apteekeissa vuosina 2016–2018 ja 2021 sekä apteekkien verkkopalveluissa vuonna 2021. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ensimmäistä kertaa itsehoitolääkeneuvonnan toteutumista Treet-sovelluksessa ja Remomedi Videoapteekissa.
Fimea jatkaa säännöllisesti haamuasiakaskäyntien toteutusta. Tällä tavoin seurataan lääkelain lääkeneuvontavelvoitteen toteutumista ja kerätään valtakunnallisesti tietoa lääkeneuvonnan laadusta ja kehittämistarpeista.
- Apteekeilla on lakisääteinen lääkeneuvontavelvoite, joka koskee sekä kivijalka-apteekkeja että etämyyntipalveluita. Valvontaa tullaan kohdentamaan entistä enemmän apteekeissa annettavaan lääkeneuvontaan, jonka tulee tukea järkevää lääkkeiden käyttöä, toteaa Fimean jaostopäällikkö Pirjo Rosenberg.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna Jyrkkä, tutkimus- ja kehittämisasiantuntija, p. 029 522 3514 (tutkimus)
Pirjo Rosenberg, jaostopäällikkö, p. 029 522 3246 (apteekkien valvonta)
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea valvoo lääkkeitä, lääkinnällisiä laitteita, veri- ja kudostuotteita, biopankkeja sekä kehittää lääkealaa. Viraston tehtäväkokonaisuuksiin kuuluvat lääkealan lupa- ja valvontatehtävät, tutkimus- ja kehittämistehtävät sekä lääketiedon tuottaminen ja välittäminen lääkehuollon ja lääkehoitojen vaikuttavuuden parantamiseksi. Fimea on osa eurooppalaista lääkevalvonnan viranomaisverkostoa ja suuntautuu aktiiviseen kansainväliseen yhteistyöhön.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus FIMEA
Fimea påminner: Emerade-adrenalinpennor ska återlämnas till apoteket17.5.2023 15:47:29 EEST | Tiedote
Fimea informerade den 11 maj 2023 om tillbakadragningen av Emerade-adrenalinpennor. I meddelandet berättades att preparatets alla styrkor och partier dras tillbaka som en försiktighetsåtgärd. Tillbakadragningen gäller dock inte partier om 150 mikrogram. 150 mikrograms pennor har dock inte distribuerats i Finland sedan 2019 och de är i vilket fall som helst redan föråldrade.
Fimea muistuttaa: Emerade-adrenaliinikynät palautettava apteekkiin17.5.2023 15:43:53 EEST | Tiedote
Fimea tiedotti 11.5.2023 Emerade-adrenaliinikynien poisvedosta. Tiedotteessa kerrottiin, että valmisteen kaikki vahvuudet ja erät vedetään pois käytöstä varotoimenpiteenä. Poisveto ei kuitenkaan koske 150 mikrogramman eriä. 150 mikrogramman kyniä ei kuitenkaan vuoden 2019 jälkeen ole Suomessa ollut jakelussa ja ne ovat joka tapauksessa jo vanhentuneita.
Emerade-adrenalinpennorna dras tillbaka från konsumenterna11.5.2023 12:48:02 EEST | Tiedote
Pharma Swiss Česká republika s.r.o som är innehavare av försäljningstillståndet för Emerade-adrenalinpennor drar tillbaka preparatet på patientnivå som säkerhetsåtgärd. I samband med pennorna har det förekommit i enstaka fall att Emerade-pennan (autoinjektor) inte fungerat rätt. Dosen kommer inte alls eller dosen kommer förtidigt.
Emerade-adrenaliinikynät vedetään pois kuluttajilta11.5.2023 12:30:00 EEST | Tiedote
Emerade-adrenaliinikynien myyntiluvan haltija Pharma Swiss Česká republika s.r.o vetää varotoimenpiteenä valmisteita pois käytöstä. Emerade-adrenaliinikynien (autoinjektori) testeissä on havaittu tapauksia, joissa kynä ei ole toiminut asianmukaisella tavalla. Annosta ei tule lainkaan tai annos tulee ennenaikaisesti.
Fimean vastuullisuusraportti vuodelta 2022 on julkaistu9.5.2023 13:43:51 EEST | Tiedote
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean vastuullisuusraportti vuodelta 2022 on julkaistu. Raportti perustuu YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin ja on osa valtionhallinnon yhteistä vastuullisuusraportointia. Fimea raportoi vastuullisuudestaan nyt toista kertaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme