Arbetspensionsavgifterna år 2017

Centralorganisationerna på arbetsmarknaden har avtalat om arbetspensionsförsäkringsavgiften inom den privata sektorn för år 2017. År 2017 är avgiften i genomsnitt 24,4 procent av lönen.

Utgångspunkten för arbetspensionsavgiften år 2017 är centralorganisationernas tidigare överenskommelser om arbetspensionsavgifterna för åren 2016–2019 och konkurrenskraftsavtalet. Till följd av att den s.k. tillfälliga avgiftssänkningen upphör och 0,2 procentenheter av arbetsgivaravgiften enligt konkurrenskraftsavtalet överförs till arbetstagaravgiften ökar arbetstagaravgiften år 2017 med 0,45 procentenheter.

År 2017 är arbetstagarens pensionsavgift 6,15 procent före 53 års ålder och efter 62 års ålder och 7,65 procent i åldern 53–62 år. Enligt uppgörelsen om pensionsreformen är avgiften för arbetstagare i åldern 53–62 år 1,5 procentenheter högre än för andra arbetstagare.

Arbetsgivarens pensionsavgift är i genomsnitt 17,95 procent av lönerna.

Företagares pensionsavgift, FöPL-avgiften, är 24,10 % före 53 och efter 62 års ålder (23,60 år 2016) och 25,60 % i åldern 53–62 år (25,10 % år 2016).

Social- och hälsovårdsministeriet fastställer grunderna för arbetspensionsavgiften på ansökan av arbets-pensionsförsäkringsbolagen.

Närmare:

Jukka Rantala, ordförande för arbetsmarknadens centralorganisationers pensionsförhandlingsgrupp.
tfn 029 411 2533 eller 040 585 0021, jukka.rantala@etk.fi