Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Arene ja STTK: Osaamisen jatkuva kehittäminen oltava aidosti mahdollista kaikille

Sitran tänään julkaisemat Osaamisen aika -teesit jäsentävät hyvin suomalaisten osaamisen ja koulutusjärjestelmämme kehittämishaasteita.

Aikuiskoulutuksen uudistamisessa ja työelämässä olevien osaamisen kehittämisessä on päästävä sanoista tekoihin, korostavat Sitran fasilitoimaan työskentelyyn osallistuneet Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ja Toimihenkilökeskusjärjestö STTK.

- Aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen edellyttää kunnianhimoisia tavoitteita, joista seuraa käytännön toimia, linjaa STTK:n puheenjohtaja Antti Palola.

- Suomen on tavoiteltava väestön osaamis- ja koulutustason nostamista nykyisestä.

Samalla on muistettava, että maailman paras koulutusjärjestelmä antaa hyvän pohjan uudistumiselle.

- Suomalainen koulutus ei ole rikki, vaikka edessä on suuria muutoksia, korostaa Arenen puheenjohtaja rehtori Tapio Varmola.

Suomessa on maailman tehokkaimpiin kuuluva korkeakoululaitos, jonka on uudistuttava vastatakseen yhteiskunnan tarpeiden muuttumiseen.

- Ammattikorkeakoulujen haasteena 2020-luvulla on suomalaisten yritysten ja työpaikkojen uudistumisen tukeminen ja korkeakoulutukseen pääsyn laajentaminen, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola kannustaa.

Varmola muistuttaa, että ammattikorkeakouluopiskelijoista puolet tulee työelämästä opiskelemaan:

-Iso osa suorittaa opintoja päätyönsä ohessa, joten uudet tiedot ja taidot pääsevät heti käyttöön työpaikoilla.

Innovaatioista tukea kotimarkkinoille

Osaamisen aika ulottuu työelämää tukevaan innovaatiotoimintaan, joka on edellytys uuden oppimiselle.

Työn murros, teknologinen kehitys ja erityisesti digitalisaatio vaativat kaikkia työpaikkoja muuttamaan toimintaansa.

-Innovaatiorahoituksen on tuettava perinteisten toimialojen uudistumista, mikä on edellytys pk-sektorin kyvylle työllistää useampia suomalaisia tulevaisuudessa, painottaa Tapio Varmola.

Nykyisin Business Finlandin kautta kulkeva innovaatiorahoitus tukee kansainvälisille markkinoille pyrkiviä yrityksiä.

Osaamisesta uutta kasvua

STTK:n viime syksynä 2000 suomalaiselle teettämässä kyselyssä 87 prosenttia vastaajista sanoi olevansa halukas kehittämään omaa osaamistaan.

Tulos kertoo, että suomalaiset tunnistavat työelämän muutoksen ja ovat halukkaita kehittymään sen mukana.

- Työpaikoilla tarvitaan uudenlaista oppimiseen kannustavaa kulttuuria ja osaamisen kehittämisen mahdollistavia toimintatapoja, sanoo Antti Palola.

Yhteystiedot:
Puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030
Puheenjohtaja, rehtori Tapio Varmola, puhelin 040 830 4100

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n barometri 2019: Henkilöstön edustaja setvii ristiriitoja ja johtamisongelmia, yhteishenki työpaikoilla melko hyvä16.8.2019 10:02:11 EESTTiedote

STTK:n luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille suunnatun barometrin perusteella 40 prosenttia henkilöstön edustajista on joutunut selvittämään työpaikkansa sisäisiä ristiriitoja. Neljä kymmenestä on käsitellyt työuupumusasioita. Henkistä väkivaltaa sisältäviä hankalia tilanteita kertoo käsitelleensä 23 prosenttia vastaajista ja fyysisen väkivallan tilanteita on selvitellyt joka kymmenes. Joka kolmas henkilöstön edustaja on törmännyt johtamisesta aiheutuvien ongelmien selvittelyyn. STTK:n johtaja Katarina Murron mielestä suurehkot luvut viestivät työelämän ja työpaikkojen laadun suuresta vaihtelusta ja keskeisistä epäkohdista. - Työpaikkojen tuottavuuden näkökulmasta työhyvinvointiin ja johtamiseen on laitettava jatkossa enemmän huomioita ja resursseja. Tavoitteet maailman parhaasta työelämästä ja työurien pidentämisestä jäävän puheiden tasolle, jos työpaikoilla ei sitouduta konkreettisiin pitkäjänteisiin toimiin työhyvinvoinnin ja johtamisen edistämiseksi. Murto korostaa, että he

STTK: Palkkatukeen ja te-toimistojen palveluihin panostettava heti hallituskauden alussa14.8.2019 16:45:30 EESTTiedote

STTK:n mielestä valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa panostukset palkkatukeen ja te-toimistojen resurssien kasvattaminen henkilökohtaisen palvelun tarjoamiseksi on tärkeää työllisyyden parantamiseksi. - On tärkeää tehdä nämä vahvasti ja heti hallituskauden alussa, jotta tuloksia ehditään saada vuoteen 2023 mennessä. Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa lupaillaan palkkatukeen 10 miljoonaa ja te-toimistoille 15 miljoonaa euroa. Panostusten pitäisi kuitenkin olla selvästi suurempia, jotta päästäisiin pohjoismaiselle tasolle, pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa. Hallituksen kaavailemat haittaverojen korotukset osuvat STTK:n arvion mukaan eniten pienituloisiin. - Siksi pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotuksen keventäminen on perusteltua eriarvoisuuden ehkäisemiseksi. STTK on tyytyväinen, että tärkeät menolisäykset työllisyyden kasvattamiseksi eivät jääneet odottelemaan vastaavia tulolisäyksiä. - Finanssipolitiikan viritys voi olla lievästi elvyttävä, sillä taloussuhdann