Arene ja STTK: Osaamisen jatkuva kehittäminen oltava aidosti mahdollista kaikille

Sitran tänään julkaisemat Osaamisen aika -teesit jäsentävät hyvin suomalaisten osaamisen ja koulutusjärjestelmämme kehittämishaasteita.

Aikuiskoulutuksen uudistamisessa ja työelämässä olevien osaamisen kehittämisessä on päästävä sanoista tekoihin, korostavat Sitran fasilitoimaan työskentelyyn osallistuneet Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ja Toimihenkilökeskusjärjestö STTK.

- Aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen edellyttää kunnianhimoisia tavoitteita, joista seuraa käytännön toimia, linjaa STTK:n puheenjohtaja Antti Palola.

- Suomen on tavoiteltava väestön osaamis- ja koulutustason nostamista nykyisestä.

Samalla on muistettava, että maailman paras koulutusjärjestelmä antaa hyvän pohjan uudistumiselle.

- Suomalainen koulutus ei ole rikki, vaikka edessä on suuria muutoksia, korostaa Arenen puheenjohtaja rehtori Tapio Varmola.

Suomessa on maailman tehokkaimpiin kuuluva korkeakoululaitos, jonka on uudistuttava vastatakseen yhteiskunnan tarpeiden muuttumiseen.

- Ammattikorkeakoulujen haasteena 2020-luvulla on suomalaisten yritysten ja työpaikkojen uudistumisen tukeminen ja korkeakoulutukseen pääsyn laajentaminen, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola kannustaa.

Varmola muistuttaa, että ammattikorkeakouluopiskelijoista puolet tulee työelämästä opiskelemaan:

-Iso osa suorittaa opintoja päätyönsä ohessa, joten uudet tiedot ja taidot pääsevät heti käyttöön työpaikoilla.

Innovaatioista tukea kotimarkkinoille

Osaamisen aika ulottuu työelämää tukevaan innovaatiotoimintaan, joka on edellytys uuden oppimiselle.

Työn murros, teknologinen kehitys ja erityisesti digitalisaatio vaativat kaikkia työpaikkoja muuttamaan toimintaansa.

-Innovaatiorahoituksen on tuettava perinteisten toimialojen uudistumista, mikä on edellytys pk-sektorin kyvylle työllistää useampia suomalaisia tulevaisuudessa, painottaa Tapio Varmola.

Nykyisin Business Finlandin kautta kulkeva innovaatiorahoitus tukee kansainvälisille markkinoille pyrkiviä yrityksiä.

Osaamisesta uutta kasvua

STTK:n viime syksynä 2000 suomalaiselle teettämässä kyselyssä 87 prosenttia vastaajista sanoi olevansa halukas kehittämään omaa osaamistaan.

Tulos kertoo, että suomalaiset tunnistavat työelämän muutoksen ja ovat halukkaita kehittymään sen mukana.

- Työpaikoilla tarvitaan uudenlaista oppimiseen kannustavaa kulttuuria ja osaamisen kehittämisen mahdollistavia toimintatapoja, sanoo Antti Palola.

Yhteystiedot:
Puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030
Puheenjohtaja, rehtori Tapio Varmola, puhelin 040 830 4100

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Korona-aika näkyy vain vähän STTK-laisten henkilöstön edustajien arjessa21.6.2021 06:50:00 EEST | Tiedote

Työehtojen valvonta, neuvottelut palkkauksesta, palkkioista ja korvauksista sekä neuvottelut toimenkuviin liittyvistä asioista ovat STTK:laisten liittojen luottamusmiesten kolme keskeisintä tehtäväaluetta. Korona-aikana tehdyt lomautukset näkyvät luottamusmiesten työssä selvästi, ja aikaa lomautuksista käytyihin neuvotteluihin on kulunut aiempaa enemmän. Neuvottelut irtisanomisista eivät sen sijaan ole lisääntyneet.

Ida Nummelin STTK:n sosiaali- ja terveyspoliittiseksi asiantuntijaksi, Katariina Kainu vt. juristiksi14.6.2021 16:12:31 EEST | Tiedote

Ida Nummelin (35) on valittu STTK:n sosiaali- ja terveyspoliittiseksi asiantuntijaksi. Hän on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Tällä hetkellä hän työskentelee Posti- ja logistiikka-alan unionin työympäristöasiantuntijana ja aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Valtiokonttorissa ja Rakennusliitossa. Nummelin aloittaa työnsä STTK:ssa elokuussa. STTK:n vt. juristiksi on valittu Katariina Kainu (29). Hän on koulutukseltaan oikeustieteiden maisteri. Kainu on ennen STTK:sta työskennellyt muun muassa tasa-arvovaltuutetun toimistossa, sosiaali- ja terveysministeriössä sekä työ- ja elinkeinoministeriössä. Kainu aloittaa työnsä STTK:ssa kesäkuussa. Valinnat teki STTK:n hallitus. Lisätietoja: STTK:n puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030. Ida Nummelin, puhelin 050 547 1927 Katariina Kainu, puhelin 040 706 7485

STTK:n hallitus: Suomi tarvitsee eettistä kansainvälistä rekrytointia - työvoiman hyväksikäyttö kitkettävä10.5.2021 13:30:00 EEST | Tiedote

Hallitus linjasi puoliväliriihessä selkeistä tavoitteista työ- ja opiskeluperäisen maahanmuuton lisäämiseksi ja kotouttamisen kehittämiseksi. Työperäinen maahanmuutto pyritään kaksinkertaistamaan nykytasosta vuoteen 2030 mennessä. Sen jälkeen pyritään vähintään 10 000 henkilön vuosittaiseen lisäykseen. Tavoitteena on vähintään 50 000 työperäisen maahanmuuttajan kokonaislisäys.

STTK: Koulutusjärjestelmä avainroolissa nuorten työelämävalmiuksien kehittämisessä5.5.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Nuorten työntekijöiden osallisuuteen ja hyvinvointiin tulisi kiinnittää työpaikoilla vahvemmin huomiota. Se edellyttää myös nykyistä parempia valmiuksia ohjata ja neuvoa työelämään tulevia. STTK:n selvityksen mukaan lähes 80 prosenttia nuorista sai työelämään liittyvää ohjausta ja neuvontaa koulusta tai oppilaitoksesta. Työnantajan antaman neuvonnan mainitsi vain muutama vastaaja.