Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Arene ja STTK: Osaamisen jatkuva kehittäminen oltava aidosti mahdollista kaikille

Sitran tänään julkaisemat Osaamisen aika -teesit jäsentävät hyvin suomalaisten osaamisen ja koulutusjärjestelmämme kehittämishaasteita.

Aikuiskoulutuksen uudistamisessa ja työelämässä olevien osaamisen kehittämisessä on päästävä sanoista tekoihin, korostavat Sitran fasilitoimaan työskentelyyn osallistuneet Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ja Toimihenkilökeskusjärjestö STTK.

- Aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen edellyttää kunnianhimoisia tavoitteita, joista seuraa käytännön toimia, linjaa STTK:n puheenjohtaja Antti Palola.

- Suomen on tavoiteltava väestön osaamis- ja koulutustason nostamista nykyisestä.

Samalla on muistettava, että maailman paras koulutusjärjestelmä antaa hyvän pohjan uudistumiselle.

- Suomalainen koulutus ei ole rikki, vaikka edessä on suuria muutoksia, korostaa Arenen puheenjohtaja rehtori Tapio Varmola.

Suomessa on maailman tehokkaimpiin kuuluva korkeakoululaitos, jonka on uudistuttava vastatakseen yhteiskunnan tarpeiden muuttumiseen.

- Ammattikorkeakoulujen haasteena 2020-luvulla on suomalaisten yritysten ja työpaikkojen uudistumisen tukeminen ja korkeakoulutukseen pääsyn laajentaminen, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola kannustaa.

Varmola muistuttaa, että ammattikorkeakouluopiskelijoista puolet tulee työelämästä opiskelemaan:

-Iso osa suorittaa opintoja päätyönsä ohessa, joten uudet tiedot ja taidot pääsevät heti käyttöön työpaikoilla.

Innovaatioista tukea kotimarkkinoille

Osaamisen aika ulottuu työelämää tukevaan innovaatiotoimintaan, joka on edellytys uuden oppimiselle.

Työn murros, teknologinen kehitys ja erityisesti digitalisaatio vaativat kaikkia työpaikkoja muuttamaan toimintaansa.

-Innovaatiorahoituksen on tuettava perinteisten toimialojen uudistumista, mikä on edellytys pk-sektorin kyvylle työllistää useampia suomalaisia tulevaisuudessa, painottaa Tapio Varmola.

Nykyisin Business Finlandin kautta kulkeva innovaatiorahoitus tukee kansainvälisille markkinoille pyrkiviä yrityksiä.

Osaamisesta uutta kasvua

STTK:n viime syksynä 2000 suomalaiselle teettämässä kyselyssä 87 prosenttia vastaajista sanoi olevansa halukas kehittämään omaa osaamistaan.

Tulos kertoo, että suomalaiset tunnistavat työelämän muutoksen ja ovat halukkaita kehittymään sen mukana.

- Työpaikoilla tarvitaan uudenlaista oppimiseen kannustavaa kulttuuria ja osaamisen kehittämisen mahdollistavia toimintatapoja, sanoo Antti Palola.

Yhteystiedot:
Puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030
Puheenjohtaja, rehtori Tapio Varmola, puhelin 040 830 4100

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Työllisyyden vahvistaminen tarvitsee kestävää politiikkaa ja toimivaa vuoropuhelua8.4.2019 13:30:22 EESTTiedote

Tämä viikko päättyy eduskuntavaalipäivään. Suomi ja suomalainen työelämä ovat suurten muutosten äärellä. STTK:n hallitus on tyytyväinen siihen, että päättyvän hallituskauden aikana työllisyysaste on kehittynyt myönteisesti ja tällä tiellä meidän on jatkettava. - Työllisyyden parantamiseksi ei kuitenkaan tarvita tehottomia temppuja vaan kestävää ja oikeudenmukaista politiikkaa, puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK:n hallitus toivoo seuraavalta hallitukselta parempaa ymmärrystä työmarkkinatoiminnasta sekä kolmikantaisen valmistelun ja sopimusyhteiskunnan merkityksestä. - Työelämän epävarmuuksien vähentäminen ja myönteisen työelämäkuvan luominen erityisesti nuorille on tärkeää työllisyyden, työssä jaksamisen, työurien pidentymisen ja työelämän tasa-arvon kannalta. Työmarkkinaosapuolten ja hallituksen välillä tarvitaan avointa ja edistyksellistä vuoropuhelua siitä riippumatta, mitkä puolueet hallituksen muodostavat, Palola sanoo. Työllisyysasteen nostaminen edellyttää sekä rakenteelli

STTK: Syntyvyyden lasku ei aiheuta välittömiä muutospaineita eläkejärjestelmään19.3.2019 09:15:33 EETTiedote

Eläketurvakeskus (ETK) on päivittänyt pitkän aikavälin laskelmansa lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Laskelmien perusteella eläkkeiden rahoitusnäkymät ovat lähivuosikymmeninä vakaat, mutta pidemmällä aikavälillä alhainen syntyvyys vaikeuttaa eläkkeiden rahoitusta. STTK korostaa vastuullista, sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden turvaavaa eläkepolitiikkaa. Puheenjohtaja Antti Palola muistuttaa, että eläkejärjestelmän kestävyyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä ovat paitsi syntyvyys, myös väestön ikääntyminen, työllisten määrä ja pitkän aikavälin sijoitustuotot. - Syntyvyyden lasku on huolestuttavaa, mutta se ei aiheuta välittömiä muutostarpeita työeläkejärjestelmään eikä hätiköityjä päätöksiä järjestelmän uudistamiseksi ole tarpeen tehdä. Syntyvyyden laskun syitä on kuitenkin analysoitava tarkasti. Voimassa olevan eläkeuudistuksen valmistelussa näin suurta syntyvyyden laskun muutosta ei kyetty arvioimaan. Työeläkemaksuista on sovittu vuoteen 2021 asti. - ETK on laskelmissaan