Arinalta jälleen 50 000 € pohjoisen lasten ja nuorten toimintaan

Osuuskauppa Arinan ensisijaisena tehtävänä on tarjota palveluja ja hyötyjä asiakasomistajille. Tämän lisäksi Arina huolehtii pohjoissuomalaisten hyvinvoinnista muun muassa vuosittaisella Pidetään yhdessä pohjoisen puolta -tukitoiminnalla.

Arina on jakanut vuodesta 2013 alkaen vuosittain 50 000 € lasten ja nuorten harrastustoimintaan. Tukea ovat voineet hakea pohjoissuomalaiset lasten ja nuorten liikuntaseurat, avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt sekä muut yhteisöt, jotka kohdentavat tuen lasten ja nuorten toimintaan. Tänä keväänä ehdokkaiksi äänestykseen hyväksyttiin yhteensä 102 yhteisöä.

Asiakasomistajat äänestivät tuensaajista

Arinan asiakasomistajat päättivät tuensaajat äänestämällä. Kutsun saivat asiakasomistajat, jotka olivat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa, eivätkä olleet kieltäneet tutkimuskyselyitä.

Äänestyksessä annettiin tänä keväänä lähes 10 000 ääntä. Tuensaajiksi valittiin edellisvuoden tavoin 30 eniten ääniä saanutta yhteisöä, alueellinen tasapuolisuus huomioiden. Tällä kertaa pohjoisin tuensaaja on Kittilästä, eteläisin Raahesta.

Suurimman äänimäärän ja 5000 € maksimituen keräsi jälleen Pohjois-Suomen syöpälapsiperheet. Tuensaajien joukossa oli tänä vuonna runsaasti uusia yhteisöjä, muun muassa Kuivasjärven Aura.

– Hieno uutinen ja erittäin merkityksellinen tuki toiminnallemme. Saamme toteutettua monta tärkeää elämystä ja uutta kokemusta syöpää sairastaville ja sen sairastaneille nuorille ja lapsille. Kiitos <3, iloitsee Pohjois-Suomen syöpälapsiperheiden puheenjohtaja Jutta Pernu-Määttä.

– Tuki tuntuu hienolta. Hienoa, että äänestäjät ovat tukeneet seuraa äänestyksessä. Koulutimme juuri 15 uutta yleisurheilukouluohjaajaa. Seura maksaa kokonaan koulutukset ja tuki ohjataan heidän kurssimaksuihin, kertoo Kuivasjärven Auran yleisurheilujaoston puheenjohtaja Anne Karvinen-Poutanen.

– Arinan sponsoroinnin painopiste on lasten ja nuorten toiminnassa. Haluamme mahdollistaa matalan kynnyksen harrastustoimintaa. Osuuskaupassa asiakasomistajilla on päätösvalta tuensaajista. Pidämme yhdessä pohjoisen puolta, alueellinen tasapuolisuus huomioiden, kiteyttää Osuuskauppa Arinan vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen.

Arinan Pidetään yhdessä pohjoisen puolta -tuensaajat vuonna 2022:

• Pohjois-Suomen syöpälapsiperheet, Oulu, 5000 €
  • Kolarin Kontio, 968 €
  • Kittilän 4H-yhdistys ry, Kittilä, 950 €
  • Tornion Ice Hockey Club ry, Tornio, 914 €

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti lähes 180 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arinalta lahjoitukset Lapin ja Oulun yliopistoille23.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Arinan hallitus on päättänyt osuuskaupan lahjoituksista Lapin yliopiston ja Oulun yliopiston varainhankintaan. Arina lahjoittaa yliopistoille yhteensä 175 000 €, euron asiakasomistajaa kohden. Lahjoituksista Lapin yliopisto saa 50 000 € ja Oulun yliopisto 125 000 €, perustuen Arinan jäsenmäärän maantieteellisen jakaumaan. Yliopistot saavat lahjoituksille valtiolta jopa 2,5-kertaisen vastinrahan, joten lahjoituksilla on merkittävä aluevaikutus.

Paikallisin voimin uuteen kukoistukseen – Original Sokos Hotel Arinan uudistus on valmis20.5.2022 07:58:00 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Arinan lokakuussa 2020 alkanut peruskorjaus ja uudistus on nyt 1,5 vuoden jälkeen valmis. Huoneiden uudistus toteutettiin kolmessa eri vaiheessa ja sujuva yhteistyö urakoitsijan sekä asiakkaiden kanssa mahdollisti hotellin ovien auki pysymisen vieraille koko uudistuksen ajan. Huoneuudistuksen yhteydessä uudistettiin myös hotellin kuntosali, leikkitila, asiakassaunat, hissiaulat ja vastaanotto.

Arinan vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt palkittiin Levillä – Miika Huhtaniska pokkasi Arinan vuoden päällikön Martti-patsaan13.5.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkitsi vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt Levillä. Kategorioina olivat vuoden tulokas, vuoden työryhmät ja päälliköt, vuoden kehittäjät ja vuoden ryhmäpäällikkö. Yhdeksästä palkitusta toimiala- ja näkökulmapäälliköstä Arinan vuoden päällikölle luovutettavan Martti-patsaan pokkasi ravintolapäällikkö Miika Huhtaniska Rovaniemeltä.