Arinassa jaettiin jälleen Paras työkaveri -palkintoja

Osuuskauppa Arinassa on jaettu jo kolmen vuoden ajan Paras työkaveri – palkintoja arinalaisille. Palkinto on erityisen arvostettu, koska raatina toimivat omat työkaverit.

Parhaat työkaverit Ansku Heinikoski (vas.), Niina Järvinen ja Mari Susi.

Parhaaksi työkavereiksi nimettävien arinalaisten löytämiseksi on lähetetty sisäisten viestintäkanavien kautta pyyntö välittää ilmiantoja ja perusteluja. Tänä vuonna perusteluja parhaista työkavereista vastaanotettiin useita kymmeniä. Vinkkejä on ollut vastaanottamassa Arinan marketkaupan pääluottamusmies Kimmo Alatalo, päätyösuojeluvaltuutettu Johanna Rajalahti sekä maran pääluottamusmies Jaana Huhtala.

Idean isä Kimmo Alatalo, kertoo, että palkinnosta on lyhyessä ajassa tullut erittäin arvostettu palkinto työntekijöiden keskuudessa.

– Eihän mikään ole niin hyvä palkinto, kuin se että omat työkaverit antavat tällaisen tunnustuksen, Alatalo iloitsee.

Alatalo keksi Paras työkaveri -palkinnon pari vuotta sitten jalkapallon parissa. Junioreita pitkään valmentanut Alatalo mietti, että miksi työpaikoilla ei valita samalla tavalla vuoden tsemppipelaajaa, kuten jalkapallossa ja joukkueurheilussa yleensä on tapana kauden tai turnauksen päätteeksi.

– Idea sai heti kannatusta ja päätettiin, että esimiehet rajataan palkinnon ulkopuolelle, koska heillä on jo omat palkintonsa. Hyville työkavereille ei sen sijaan ole aiemmin vastaavaa tunnustusta jaettu, kertoo Alatalo.

Perjantaina 9.10. järjestetyssä Paras työkaveri -palkinnonjakotilaisuudessa palkittiin paikan päällä parhaina työkavereina Mari Susi (S-market Tuira), Niina Järvinen (S-market Saarenkylä), Ansku Heinikoski (Sokos Pukumies) sekä Petri Isola (Uitto Pub). Palkintoja olivat luovuttamassa Alatalon, Rajalahden ja Huhtalan lisäksi Palvelualojen ammattiliitosta edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo, aluepäällikkö Mikkel Näkkäläjärvi sekä Arinan henkilöstöjohtaja Minna Salonen. Tilaisuudessa kuultiin paikallisen artistin, Väisäsen, musiikkiesitys, jossa hän esitti tilaisuutta varten tehdyn kappaleen Tuollainen.

Palkituille tilaisuus tuli täytenä yllätyksenä, sillä heidät oli houkuteltu paikalle erilaisilla tekosyillä.

– Sanoinkuvaamattoman mahtava fiilis, olen aivan sanaton tästä kaikesta rakkaudesta ympärillä. Ihan mahtavaa, totesi parhaana työkaverina palkittu Niina Järvinen.

– Sanaton olo, tuli puskista tällainen tunnustus. Olen todella otettu tällaisesta kunniasta, komppasi Ansku Heinikoski.

– En oikein osaa sanoa, että miltä tuntuu, kun tämä tunnustus tuli niin puskista. Ihana tietää, että minuun luotetaan, iloitsi Mari Susi.

– Pidemmän aikaa on jo tiedetty se, että työkaverit ovat se tärkein tekijä asia mikä vaikuttaa työssä viihtymiseen. Mielettömän hieno juttu, että Arinassa palkitaan paras työkaveri omasta työyhteisöstä. Porukka on saanut itse esittää sitä parasta työkaveria ja myös antaa perustelut. Lämpimät onnittelut kaikille valituille, totesi Jaana Ylitalo.

– Oli tosi lämmin henkinen tapahtuma ja tunnustukset näyttivät tulevan yllätyksenä palkituille. Mahtava homma, että tällaista palkitsemista tehdään. Se ei maksa mitään, että ihmiset sanoo hyviä asioita toisilleen, päättää Mikkel Näkkäläjärvi.

Kimmo Alatalo, pääluottamusmies
kimmo.alatalo@sok.fi

Parhaat työkaverit Ansku Heinikoski (vas.), Niina Järvinen ja Mari Susi.

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Henkilökunnalle kasvosuojaimet käyttöön Osuuskauppa Arinan toimipaikoissa14.10.2020 09:36:02 EESTTiedote

Osuuskauppa Arina haluaa konkreettisilla teoilla varmistaa, että teemme yhdessä Pohjois-Suomesta paremman paikan elää. Vaikka tartuntatautitilanne on toimialueella toistaiseksi rauhallinen, halutaan Arinassa osaltaan vaikuttaa siihen, että se myös pysyy rauhallisena. Tämän vuoksi Arinan toimipaikoissa otetaan henkilökunnan kasvosuojaimet käyttöön 14.10. tai heti, kun suojaimet ovat käytettävissä.

Rovaniemen Original Sokos Hotel Vaakuna palkittiin jälleen13.10.2020 11:56:52 EESTTiedote

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus palkitsi Sokos Hotellien parhaat päälliköt, onnellistajat ja hotellit 6.10. Ajan hengen mukaisesti palkinnot jaettiin Helsingin Original Sokos Hotel Triplasta ja kaikkien hotellien henkilöstö oli mukana etäyhteydellä. Palkittujen kunniaksi juotiin yhdet Suomen suurimmista virtuaalikahveista. Rovaniemen Original Sokos Hotel Vaakuna sai peräti kaksi palkintoa.

Osuuskauppa Arinan työntekijöille vuoden alusta lähtien keskimäärin 6 % taulukkopalkkaa kovempi tuntipalkka6.10.2020 14:09:56 EESTTiedote

– Osuuskauppa Arinan henkilökunnalla on ratkaiseva rooli siinä, miten osuuskauppa menestyy, kykenee kehittämään palveluja ja jakamaan hyötyjä omistajilleen. Halusimme kannustaa arinalaisia tavoitteelliseen toimintaan ja toiminnan edelleen kehittämiseen korottamalla palkkioiden maksimimäärää sekä tuomalla palkitseminen lähemmäs tehtyä työtä ja arkea, kertoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio. Jopa 1,25 euroa enemmän tunnilta Osuuskauppa Arinan osuustoiminnallinen tulos nousi vuonna 2019 ennätystasolle, minkä johdosta osuuskauppa päätti uudistaa palkkiojärjestelmänsä. Vuoden 2020 alusta lähtien arinalaisille on maksettu tulospalkkioita kuukausittain. Osuuskauppa Arina palkitsi aiemmin koko henkilöstöä tulospalkkioilla kerran vuodessa. Osuuskaupan kannattavuuden kehityttyä useana peräkkäisenä vuonna päätettiin kehityksestä palkita onnistumisesta arinalaisia pitkin vuotta ja aiempaa enemmän. Uusi vuoden alusta käyttöön otettu palkkiojärjestelmä palkitsee henkilöstöä kuuka

Terva, Lohi ja Kesäyö – Original Sokos Hotel Arina uudistuu täydellisesti6.10.2020 12:49:34 EESTTiedote

Original Sokos Hotel Arinassa aloitettiin lokakuun alussa täydellinen peruskorjaus ja hotellihuoneiden uudistus. Alkuperäisestä, vuonna 1939, avatusta hotellista muistuttaa yhä suojelukohteena säilytetty Isokadun ja Pakkahuoneenkadun funkkistyylinen julkisivu. Edellinen suurempi remontti toteutettiin vuonna 2003, jolloin hotellihuoneiden kokonaismäärä nousi 260 huoneeseen. Uudistus toteutetaan kolmessa eri vaiheessa ja hotellin ovet pysyvät avoinna vieraille koko uudistuksen ajan. Investoinnin suuruus on 8 M€ ja kokonaiskesto on n. 1,5 vuotta.