Arjen kallistuminen rauhoitti asuntokauppaa - Kiinteistömaailma teki silti kesäkuussa yli 1000 kaupan kuukauden

Kiinteistömaailman Pulssi 4.7.2022

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki kesäkuussa 2022 yhteensä 1001 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Yli puolet vakituiseen asumiseen tarkoitettujen kotien kaupoista on koronaa edeltävän ajan tavoin kerrostaloasuntojen kauppoja, mitä voi pitää jossain määrin yllättävänäkin havaintona jo pitkään kestäneessä perheasuntobuumissa.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä kesäkuussa 961 käytettyjen ja 40 uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, yhteensä siis 1001 kauppakappaletta. Vuotta aiemmin kesäkuussa määrä oli 1099 kauppaa, mikä kertoo kauppa-aktiivisuuden hienoisesta rauhoittumisesta viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

”Arki-inflaatio puree, ja se näkyy kaupan hidastumisena. Asuntoja myydään edelleen vakaasti – tuhatta kauppaa kuukaudessa voi pitää varsin tavanomaisena määränä – mutta korona-ajan kiivas meno on tasoittunut”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Omakoti- ja rivitalokotien jo pitkään jatkuneesta vahvasta kysynnästä huolimatta kerrostalojen suhteellinen osuus vakituiseen asumiseen tarkoitettujen kotien kaupoista on pysytellyt koronaa edeltävällä tasolla. Juuri päättyneessä kesäkuussa 55 prosenttia kotien kaupoista oli kerrostalokotien kauppoja, mikä on samalla tasolla verrattuna viimeiseen koronaa edeltävään kesäkuuhun eli vuoteen 2019. Toinen puolikas kaupoista jakaantuu varsin tasan omakotitalojen ja rivitalojen välillä.

Kerrostalo-, rivitalo- ja omakotitalokotien lisäksi Kiinteistömaailma välittää myös vapaa-ajanasuntoja, metsätiloja, tontteja sekä toimisto- ja muita toimi- ja hallitiloja.

”Vaikka perheasuntobuumista ja omapihaisten kotien isosta kysynnästä on puhuttu paljon, vaihtavat tilastojen valossa myös kerrostalokodit omistajaa samassa suhteessa kuin ennenkin. Kiinnostuneiden ostajien määrä yhtä kotia kohden voi olla vähentynyt, mikä näkyy hintakilpailujen maltillistumisena, mutta kauppoja syntyy kuitenkin eri asuntotyypeistä hyvin tasaisesti”, Kyhälä lisää.

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankkihttps://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.

Suomessa Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Kiinteistömaailman 56. barometri: Asuntojen hintojen nousu pysähtyy kriisin aikana – vanhat vuokra-asunnot haasteellisia7.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma ennustaa tekoälymalliin ja laajaan välittäjäkyselyyn pohjautuen keskimääräistä 1,5% hinnannousua seuraavan 12 kuukauden ajalle (viimeisen 12kk toteuma +4,1%). Arvio pitää sisällään muutaman kuukauden hintojen nousun pysähtymisen. ”Hinnankehitysennustettamme on korjattu selkeästi alaspäin; Ukrainan sodan aiheuttamat epävarmuudet ja sen myötä elinkustannusten hintapaineet ovat sulattaneet merkittävästi hinnankorotusodotuksia”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Perheasuntojen kysynnän odotetaan jatkuvan vilkkaana, mutta pienistä kerrostaloasunnoista on paikoin ylitarjontaa. Tämä tuo haasteita varsinkin vanhojen asuntojen vuokraamiseen ja vuokratasojen säilyttämiseen.