Arkadia-talo 15 vuodeksi eri koulujen väistötilaksi – Helsingin kaupunki vuokraa tilat kiinteistösijoittaja Hemsöltä

Yhteiskuntakiinteistöihin erikoistunut Hemsö on tehnyt Helsingin kaupungin kanssa 15 vuoden sopimuksen Arkadiankatu 24:n vuokraamisesta eri koulujen väistötilakäyttöön. Ennen tilojen käyttöönottoa Hemsö tekee kiinteistössä laajan peruskorjauksen. Hemsö jatkaa asemansa vahvistamista opetuskiinteistöjen omistajana ja vuokraajana Suomessa

Hemsön ja Helsingin kaupungin solmiman vuokrasopimuksen myötä Arkadia-talon tilat tulevat Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön pitkäaikaisiksi opetustiloiksi. Hemsö tekee Arkadiankatu 24:n kiinteistössä laajan peruskorjauksen, ja tilat on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2022. Ensimmäisenä kiinteistöön siirtyy Taivallahden peruskoulu.

”On Suomessa poikkeuksellista, että keskustassa sijaitseva arvorakennus muutetaan koulujen ja varhaiskasvatuksen muunneltavaksi väistötilaksi. Sopimus Helsingin kaupungin kanssa on meille merkittävä, koska saamme kohteeseen pitkäaikaisen ja arvostetun kumppanin. Vuokrattavat oppilaitostilat ovat toimintamme ydintä”, sanoo Hemsön maajohtaja Jarkko Leinonen.

Arkadiankatu 24:n tilat ovat toiminnallisesti ja sijainniltaan sopivat eri koulujen väistötiloiksi.

”Helsingin kaupunki on tehnyt suunnitelmia eri koulujen ja varhaiskasvatuksen tilojen siirtymisestä Arkadia-taloon 2030-luvulle saakka”, Leinonen jatkaa.

Arkadia-talolla vaiheikas historia: sotasairaalasta kauppakorkeakouluksi

Arkadiankatu 24:n kiinteistö on valmistunut vuonna 1930, jolloin Ruotsalainen tyttökoulu aloitti siellä toimintansa. Talolla on vaiheikas historia, sillä se on toiminut sotavuosina muun muassa sotasairaalana sekä tilapäismajoituksena. Ruotsalaisen tyttökoulun lisäksi tiloissa on toiminut Helsingin ruotsalainen yhteislyseo, Helsingin ranskalais-suomalainen koulu, Hanken Svenska handelshögskolan ja Helsingin kauppakorkeakoulu (nyk. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu).

Rakennuksessa on tehty kaksi isoa peruskorjausta vuosina 1967 ja 1999. Vuonna 1999 rakennukseen tehtiin laajennusosa, joka on tällä hetkellä Hankenin käytössä. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu muutti kiinteistöstä suunnitellusti Otaniemen kampukselle vuonna 2019.

”Korjaamme rakennuksen vanhan osan vanhaa kunnioittaen. Helsingin kaupungin museo on otettu hankkeeseen mukaan rakennushistoriallisten arvojen säilyttämiseksi, vaikkei rakennusta olekaan kaavalla suojeltu. Tiloihin saadaan historian säilyttämisestä huolimatta opetuskäyttöön toimivia, monimuotoisia ja joustavia opetustiloja. Laajennusosa täydentää hyvin vanhaa oppilaitosrakennusta ja tarjoaa mahdollisuuden avoimempien tilojen toteutukseen”, sanoo Hemsön kehityspäällikkö Simo Karjalainen.

Hemsö vahvistaa asemaansa opetuskiinteistöjen omistajana

Hemsö osti keväällä 2020 myös Arkadiankatu 28:n kiinteistön. Hemsö on tehnyt kohteen tyhjistä tiloista vuokrasopimuksen Hankenin kanssa, jota varten osa kiinteistön tiloista uusitaan. Hanken siirtyy uusiin tiloihin vielä tämän vuoden puolella. Arkadiankatu 28:ssa sijaitsee myös Vaasan yliopiston Helsingin toimipiste.

”Hankimme Arkadiankatu 28:n täydentääksemme kiinteistönomistuksia perinteisessä koulukorttelissa Helsingin keskustan välittömässä tuntumassa sekä löytääksemme Hankenin Arkadiankatu 24:n toiminnoille uudet toimivat tilat”, maajohtaja Leinonen sanoo.

Keväällä Hemsö osti Jyväskylästä oppilaitoskiinteistön ja solmi koulutuskuntayhtymä Gradian kanssa kymmenen vuoden vuokrasopimuksen. Tiloissa toimii Gradian lukio. Hemsö rakennuttaa parhaillaan myös Joensuuhun uutta konservatoriota. Yhtiö omistaa Suomessa tällä hetkellä noin 100 000 neliötä oppilaitoskohteita, johon kuuluvat muun muassa Taideyliopiston kampukset Töölössä ja Sörnäisissä. Ruotsissa Hemsön omistuksessa on 53 peruskoulukiinteistöä ja 18 lukiota.

Fakta: Arkadiankatu 24, Arkadia-talo

• Ennen Arkadia-talon rakentamista sen tienoilla sijaitsi 1800- ja 1900-lukujen taitteessa sairaalarakennusrykelmä, ns. koleraparakit.
  • Arkadiankatu 24 valmistui käyttöön vuonna 1930, sen suunnitteli arkkitehti Hjalmar Åberg.
  • Arkadia-talo rakennettiin koulurakennukseksi ja siellä toimintansa aloitti Ruotsalainen tyttökoulu.
  • Jatkosodan aikana koulu toimi sotasairaalana ja myöhemmin tilapäismajoituksena asuntonsa menettäneille. Koulunkäynti jatkui vuonna 1944.
  • Vuonna 1968 koulu aloitti Helsingin ruotsalaisena yhteislyseona, kun Ruotsalainen tyttökoulu ja Ruotsalainen lyseo yhdistettiin.
  • Vuosina 1977–1994 tiloissa toimi Helsingin ranskalais-suomalainen koulu.
  • Vuonna 1998 kiinteistö siirtyi osaksi Helsingin kauppakorkeakoulua.
  • Tiloissa ovat toimineet myös Svenska Handelshögskolan eli Hanken ja Helsingin kauppakorkeakoulu, nyk. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu.
  • 4-kerroksinen, 7 800-neliöinen rakennus edustaa 1920-luvun klassismia.
  • Rakennukseen on tehty peruskorjaukset vuosina 1967 ja 1999. Vuonna 1999 rakennusta laajennettiin. Ns. noppaosan suunnitteli Arkkitehtitoimisto Hannu Jaakkola.
  • Hemsö osti Arkadiankatu 24:n kiinteistön Aalto-yliopistokiinteistöiltä vuonna 2017.

Lähde: Svenska Flickskolan, rakennushistoriaselvitys 2019, Parviainen Arkkitehdit Oy

Korkeavuorenkatu 30 A, 1. kerros

+358 400 150 841http://www.hemso.se/fi

Hemsö on Ruotsin johtava yksityinen yhteiskuntakiinteistöjen omistaja. Hemsön toimintaan kuuluu hoiva-, oppilaitos-, terveydenhuolto- ja oikeuslaitoskiinteistöjen kestävä omistaminen, ylläpitäminen ja kehittäminen. Hemsö toimii Ruotsissa, Suomessa ja Saksassa. Hemsölle ovat tunnusomaisia pitkät vuokrasopimukset ja vakaat asiakkaat. Hemsön kiinteistökannan kokonaisarvo on noin 5,4 miljardia euroa. Hemsön enemmistöomistaja on Ruotsin valtion eläkerahasto AP3. Standard & Poor’s on myöntänyt Hemsölle maaliskuussa 2015 luottoluokituksen A-. Lue lisää: http://www.hemso.fi