Arkta Oy

Arkta-rakennuskonserni kasvaa – Tommi Saarinen nimitetty toimitusjohtajaksi Turkuun

12.8.2022 – Arkta Turku Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty rakennusinsinööri Tommi Saarinen. Uuden yhtiön myötä Suomen johtaviin yksityisiin rakennusliikkeisiin kuuluva Arkta-konserni laajentaa toimintaansa Turkuun.

Arkta rakentaa asuntoja, julkisia ja yhteiskuntatiloja pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen ja Vaasan seuduilla. Uusi tytäryhtiö Arkta Turku Oy aloitti toimintansa 1.8.2022. Rakennusoikeuden, maa-alueiden ja tonttien hankkiminen on käynnissä, joten rakentamisen suunnitellaan alkavan vuonna 2023. Yhtiön toimitusjohtajaksi 1.8. alkaen on valittu rakennusinsinööri Tommi Saarinen, joka on toiminut pitkään Turun seudulla Hartelan ja NCC:n erilaisissa johtotehtävissä.

– Tehtävä on erittäin kiinnostava. Arkta täydentää Turun seudun asuntorakentamisen tarjontaa vakavaraisena perheyrityksenä, jolla on vahvoja näyttöjä muun muassa aluerakentamisessa ja kiinteistökehittämisessä sekä kaavoitushankkeissa yhdessä maanomistajien ja virkamiehistön kanssa, Tommi Saarinen sanoo.

– Olen perehtynyt konserniin kesän aikana. Arkta on Suomen johtava puukerrostalorakentaja jo vuodesta 2011 ja kokenut energiatehokkuuden kehittäjä. Ammattilaisena minua kiinnostaa esimerkiksi Tampereen Ilokkaanpuistoon rakennettu kuuden kerrostalon kortteli, jossa taloyhtiöt hyödyntävät omaa etätuotettua aurinkoenergiaa.

– Uskomme, että asuntojen kysyntä jatkuu Turun seudulla sekä lähikaupungeissa ja -kunnissa. Vilkkaassa yliopistokaupungissa tarvitaan sekä perheasuntoja että laadukkaita pienempiä asuntoja. Turun vuokrataso on noussut viime vuosina, joten sekin kertoo, että uusia vaihtoehtoja tarvitaan sekä sijoittajille että kovan rahan asunnon ostajille, Tommi Saarinen jatkaa.

Rakentamisessa päätösvalta kannattaa pitää lähellä asiakasta

– Olemme iloisia, että saimme seudun markkinat hyvin tuntevan Tommin uuden tytäryhtiömme vetäjäksi. Hänen johdollaan Arkta Turku keskittyy asuntorakentamiseen Turussa ja lähikunnissa, eikä julki- ja yhteiskuntatilojenkaan rakentamista ole pois suljettu. Yhtiö rakentaa konseptimme mukaisesti laadukkaita koteja hyvien yhteyksien ja valmiiden palveluiden lähelle, Arkta-konsernin toimitusjohtaja Maarit Sääksi kertoo.

Tommi Saarisen mukaan rakennusalalla paikallisella päätösvallalla on merkitystä.

– Uskon turkulaisten rakennuttajien ja kiinteistönomistajien arvostavan sitä, että olemme itsenäinen tytäryhtiö vakavaraisessa konsernissa. Meillä on päätösvalta ja vastuu omista projekteistamme. Koko konserni on meille vahva taustavoima ja strateginen sparraaja, hän toteaa.

Saarinen puhuu muutenkin yhdessä tekemisen merkityksestä.

– Työelämässä vastuun ja valtuuksien antaminen sekä yhteispelin edellyttäminen puolin ja toisin auttaa ammattilaisia pääsemään parhaisiin tuloksiin. Sopiva määrä töitä ja projekteja on onnistumisen ja motivaation avain. Se on aitoa lean-ajattelua, että turhat mutkat karsitaan pois ja keskitytään olennaiseen, hän pohtii.

Vapaa-ajallaan Tommi Saarinen viihtyy urheilukalastuksen sekä golfin parissa.

Kuvat

Arkta Oy
Työväentalontie 3 A 4
33470 Ylöjärvi

+358 (0) 3 347 6111https://www.arkta.fi/

Arkta-konserni lyhyesti

Vuonna 1988 perustettu Arkta-konserni rakentaa asuntoja sekä päiväkoteja, kouluja ja muita yhteiskuntatiloja. Konserniin kuuluvat asuntorakentajat Arkta Rakennus Oy Pirkanmaalla, Arkta Reponen Oy pääkaupunkiseudulla, Arkta Kultti Vaasan talousalueella sekä 1.8.2022 alkaen Arkta Turku Oy Turun seudulla. Yhteiskuntatiloja rakentavat Arkta Rakennuskultti Oy pääkaupunkiseudulla ja Arkta Kultti Oy Vaasan talousalueella. Konserniin kuuluu myös Heinolassa betonielementtejä valmistava Arkta Laatuseinä Oy.

Arkta-konserni on suomalainen rakennusalan perheyhtiö, jonka pääkonttori on Ylöjärvellä ja se työllistää runsaat 220 ammattilaista sekä tuhat henkilöä kumppaneiden palveluksessa. Arkta on rakentanut jo 15 000 asuntoa. Vuonna 2021 sen liikevaihto oli 137,4 miljoonaa euroa. Konsernin toimitusjohtaja on Maarit Sääksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Arkta Oy