Arrow Digita StartUp Challenge -innovaatiokilpailun voittajan Mato Engineeringin ratkaisu parantaa rakennustyömaiden seurantaprosesseja

Arrown ja Digitan StartUp Challenge huipentui torstaina 23.5.2019 Arrow Summitissa voittajaratkaisun valintaan ja palkitsemiseen. Kilpailun tavoitteena oli rohkaista startupeja käynnistämään ja kehittämään IoT-liiketoimintaa.

Kilpailun voittaja Mato Engineering on kehittänyt ammattirakentajien käyttöön Matolog CURE -palvelun, jonka tarkoituksena on parantaa betoninvaluprosessia rakennustyömailla reaaliaikaisella mittauksella ja lujuuden mittauksella.  Järjestelmä koostuu mitta-antureista, langattomasta tiedonsiirrosta ja pilvianalytiikasta.

”Olemme yleisesti erittäin tyytyväisiä kilpailijoiden tuottamien ratkaisujen tasoon. Arvioimme ratkaisut kolmesta näkökulmasta: merkityksellisyys, liiketoimintapotentiaali ja ratkaisun käytettävyys ja helppous. Kilpailun voittajan Mato Engineeringin ratkaisu vastasi parhaiten kaikkiin kolmeen aspektiin”, kertoo tuomariston jäsen markkinointipäällikkö Kaisa Mustola Arrowlta.

”MATOlog Curen kolme keskeistä käyttötarkoitusta ovat betonin kovettumisen seuranta valun alkuvaiheessa, betonin kuivumisen seuranta sekä rakennekosteuden seuranta käytön aikana. MATOlog Cure koostuu anturin lisäksi pilvipohjaisesta verkkopalvelusta, jossa kypsyysmalli arvioi betonin lujuuskehitystä”, kertoo MATOlog Engineeringin toimitusjohtaja Marko Oikarinen. ”MATOlog Cure soveltuu erinomaisesti siltojen, betonirakennusten, lattiavalujen ja pohjien seurantaan”, jatkaa Oikarinen. MATOlog Cure raportoi mittaustuloksista Digitan IoT-tietoverkon avulla toimien täysin itsenäisesti. Se ei tarvitse ulkopuolisia tukilaitteita kuten WiFi-reititintä, muuntajaa eikä SIM-korttia eikä myöskään ulkopuolista sähköä.

Challengen tuomareina toimivat Arrown EMEA-alueen IoT liiketoimintajohtaja Andrew Bickley, aluemyyntipäällikkö Veikko Sohlman, markkinointipäällikkö Kaisa Mustola ja Digitasta IoT-palveluista vastaava johtaja Ari Kuukka ja viestintä- ja markkinointijohtaja Minna Flink.

Digita Oy, Ari Kuukka, johtaja IoT-palvelut, p. 040 149 7942, ari.kuukka(a)digita.fi
Arrow Oy, Jouni Teliö IoT solution FAE, p.040 731 6783, JTelio(a)arroweurope.com

Arrow Electronics is a global provider of products, services and solutions to industrial and commercial users of electronic components and enterprise computing solutions. Arrow serves as a supply channel partner for more than 150,000 original equipment manufacturers, value-added resellers, contract manufacturers, and commercial customers through a global network. The company maintains over 300 sales facilities and 45 distribution and value-added centers, serving over 80 countries. Arrow provides specialized services and expertise across the entire product lifecycle. Arrow does this by connecting customers to the right technology at the right place, right time and right price.

Lataa
Kuvassa Arrown EMEA-alueen IoT-liiketoiminnasta vastaava johtaja Andrew Bickley ja Mato Engineeringin toimitusjohtaja Marko Oikarinen Arrow Summitissa 23.5.2019.
Lataa

Digitan antenni-tv-verkossa tehdään maksu-tv-palveluihin liittyviä muutostöitä 31.12.2019 – tee television kanavahaku uudelleen30.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palvelut näkyvät Digitan verkossa HD-tasoisena 1.1.2020 alkaen. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. HD-jakelun käynnistyminen Digitan verkossa edellyttää teknisiä muutostöitä, joita tehdään tiistaina 31.12.2019 klo 9:30 alkaen. Muutostöiden jälkeen tulee tehdä television kanavahaku uudelleen. Tv-katsojia palvelee muutostöiden jälkeen Digitan kuluttajapalvelu Digita Info arkisin klo 8-20 ja poikkeuksellisesti 1.1.2020 klo 12-20. Maksu-tv-palveluihin liittyvissä asioissa kuluttajia palvelee DNA:n asiakaspalvelu.

Radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulossa muutoksia vuoden 2020 alussa käynnistyvän radion uuden toimilupakauden myötä30.12.2019 09:15:11 EETTiedote

Radion uuden toimilupakauden käynnistyessä 1.1.2020 radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulee merkittäviä muutoksia radiotaajuuksien vaihtuessa radiokanavalta toiselle. Uudet kuuluvuusalueet perustuvat Traficomin ja valtioneuvoston 15.11.2018 myöntämiin uusiin ohjelmistotoimilupiin. Muutokset koskevat vain osaa kaupallisia radiokanavia, eivätkä vaikuta esimerkiksi Ylen radiokanaviin.

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee23.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Digita tarjoaa antenni-tv-verkossaan maksu-tv-palveluja HD-tasoisena vuoden 2020 alusta. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. Maksu-tv-palveluja lähetetään jatkossa nykyisten tv-asemien lisäksi myös Fiskarsin, Haapaveden, Kerimäen, Kolin, Mikkelin, Pernajan, Vaasan ja Vuokatin tv-asemilta. Jatkossa HD-kanavien vastaanottoon ei tarvita erillistä antennia.