Asiakaskäyttäytyminen erilaistuu: Alko muuttaa tammikuussa 32 myymälänsä aukioloaikoja

Alko muuttaa 2.1.2020 alkaen 32 myymälänsä aukioloaikoja. Myymälät avataan tuntia nykyistä myöhemmin tai suljetaan tuntia aikaisemmin.

Maaliskuussa 2018 Alko pidensi kaikkien myymälöidensä aukioloaikaa uuden alkoholilain sen mahdollistaessa. Uudet aukioloajat ovat olleet käytössä puolentoista vuoden ajan, jonka aikana Alkossa on seurattu erityisesti ensimmäisen ja viimeisen tunnin asiakasmääriä. Koko Alkon asiakasmäärästä neljä prosenttia asiakkaista asioi arkisin kello 20 jälkeen.

Pääkaupunkiseudulla asiakaskysyntä painottuu iltaan ja lähes 70 prosenttia asiakkaista asioi klo 14 jälkeen.

Kohti myymäläkohtaisia aukioloaikoja asiakaskäyttäytymisen mukaan

Alko muuttaa tammikuussa 32 myymälänsä aukioloaikoja ja kohdentaa näin asiakaspalveluaan niihin hetkiin, kun myymälöissä käy asiakkaita. Myymälät avataan tuntia nykyistä myöhemmin tai suljetaan tuntia aikaisemmin.

”Asiakaskäyttäytyminen on erilaista eri puolilla Suomea. Pienten paikkakuntien viimeiset aukiolotunnit ovat hiljaisia, kun taas kaupungeissa asiointi painottuu enemmän iltaan ja aamut käynnistyvät verkkaisemmin. Haluamme tarjota asiantuntevaa ja vastuullista asiakaspalveluamme niinä ajankohtina, kun asiakkaat ovat liikkeellä”, sanoo Alkon myymäläketjusta vastaava liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Myymälöiden aukioloajat voi tarkistaa Alkon asiakaspalvelusta, Alkon mobiilisovelluksesta tai alko.fi-sivuilta

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho